Andreas84 Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Hur länge klarar sig mitt kar, har endast en fisk och lite sniglar och sten i karet?Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk Citera
krille 55 Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Har väl lite samma funderingar. Blåser så det knakar i huset och lyset blinkar. Har ett rsm 250. Hur länge klarar det sig utan ström. har mycke koraller i mitt Citera
Benighted Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Det är primärt mängden fisk som kommer sätta begränsningen, korallerna vill ju gärna ha flödet för att göra sig av med restprodukter, men klarar sig utan cirkulation i dagar, fiskar, förbrukar ökar co2, ammoniak, minskar syre osv allt detta relativt snabbt, så med ett överbelastat kar kan det bli problem på nån timme, med ett lågt belastat kar är det nog temperaturen som man behöver oroa sig för i första hand, vispa lite med ett burklock en gång i timmen så funkar det så länge det inte är en protein/fettfilm över ytan... Man ska även tänka på att om man kör med kolkälla så påverkar det, bakterierna förbrukar stora mängder syre...Så Andreas, har du en fisk på 200L och det inte är en gigant, så behöver du nog inte oroa dig så länge temperaturen håller sig över 17-18grader i karet, skulle tro att den kan klara sig veckor utan cirkulation och ljus. Citera
odel68 Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Vet inte men jag kör med en syresten som extra tillskott nu om strömmen skulle gå,vet inte om det hjälper karet att stå längre vid ett ev strömavbrott mvh Ola Citera
Andreas84 Postat 28 oktober 2013 Författare Postat 28 oktober 2013 Tack. Nej jag har en fisk och en liten städpatrull, karet har bara varit igång några veckor. Ska vispa runt lite för syresättningen om det blir långdraget. Har 12 volt pumpur så i värsta fall tar jag och skaffar ett batteri. Hoppas för alla andra att det går bra.Skickat från min GT-N7105 med Tapatalk Citera
Mats_öland Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Jag har sett någon här på gudien som har backup och 12 v bilbatteri och det såg ut som ett gel eller fritids batteri,,kan varit petym på gudien..har någon något bra tipps på backup som kan koplas till fritidsbatteri ? eller går det köpa ups från kjell o compani och bara sätta dit större batteri ? Citera
PeterG Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Här ute på Österlen blåser det som tusan, djuren gömmer sig i en hörna ute i ladan.Har precis batteribackup som somnat in till mitt vindkraftverk och sladden har gått av så det skenade, allt på en gång,men jag har lyckats kortsluta sladdarna , med risk för livet , och fått stop på det iaf, är glad att man inte har större kar för tillfället.Ibland är det så man längtar tillbaka till 08 regionen.Ni med stora kar , vad har ni för backup vid sådana här tillfällen? Citera
Hoyt Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Stack iväg o köpte ett elverk som leverera 3500w på biltema. De e min backup så nu e allt igång o tvn oxå. Även några lampor i fönstren ut till gatan för att reta grannarna Citera
freddi36 Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Har varit utan ström uppemot 5h innan så så lång tid vet jag att mitt kar klarar sig. Det är ett under att strömmen inte gått här än, stora grenar har gått av på träden i närheten och röda varningsskyltar för vägarbete har rullat förbi på gatan! En annan liten billig "backup" är små batteridrivna syrepumpar, så får man lite cirk och gasutbyte i karet iallafall Citera
PeterG Postat 28 oktober 2013 Postat 28 oktober 2013 Ja det är ju det enkla som vanligt , har inte ens tänkt på batteridrivet.Skall köpa några genast imorgon .Ser p TV att det går ännu tuffare till på Västra sidan. Citera
POPOV Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Bor man i större samhälle eller i närheten av är risken mindre för strömavbrott. Blir det något så är uppehållet kort.Om det nu är så att man har oturen ändå har jag hört om folk som vispat för hand i vattnet eller varför inte ta en hink som du fyller med vatten från karet och sen häller igen från en höjd. Enkelt sätt att syresätta på men värmen kan vara svår att hålla... Citera
akutmottagning Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Har själv nu haft avbrott i 12h.elverket gårreturpumpskummarezeovit filter Citera
Laggeman Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Strömmen gick hos oss igår runt 16-tiden, kom på igen vid 07.15, och karet har klarat sig fint. 4 fiskar i ca 150 liter vatten under 15 timmar gick alltså bra. Kollade iofs inte temperaturen på vattnet i morse, men det var inte överdrivet kallt i huset för övrigt. Citera
Hoyt Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Min ström kom tillbaks typ vid halv 2. Men nu har man backup iaf. Citera
krille 55 Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Jag klarade mej med tre minuters avbrott så här va det lungt. Citera
krille 55 Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Hörde på lokalradion nu att Gemla varit utan ström sen 19.15 i går kväll och har fortfarande ingen ström. Undrar hur det går för Stig och Oceanakvarium Citera
fotte Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Detta förklarar varför jag har svårt att få tag i honom. Hoppas allt går bra där. Citera
Andreas84 Postat 29 oktober 2013 Författare Postat 29 oktober 2013 Fick tillbaka strömmen vid 22.30 så blev bara ca 3 timmar. Ska nog köpa en sån batteridriven syrepump, kan ju vara bra att ha. Citera
plattfische Postat 29 oktober 2013 Postat 29 oktober 2013 Samma för mig som för Laggeman ovan, 15 timmar utan el. Jag var mest orolig för att temperaturen i karet skulle sjunka för lågt. Men allt har klarat sig och invånarna verkar glada. Citera
stigigemla Postat 30 oktober 2013 Postat 30 oktober 2013 Nu har jag bredbandet tillbaka. Det var nästan 18 timmars avbrott så jag fick dra igång generatorn. Jag har tappat en hel del fisk i mitt stora kar men i butiken inte en enda. Ingen korall skadad vad jag kan se.Det är tydligen en våldsam skillnad i syrebehov mellan olika fiskarter. Anthias och liknande har det dött många av men av pilfiskarna (som kommer från djupare vatten) har det inte försvunnit någon. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.