Gå till innehåll

Macrobilder


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Grymma bilder allihop!

Gillar din räka Daniel! :)

Det hade vart kul att få reda på vilka inställnigar som gjorts och vilket program som användes samt vilken kamera som använts.

Detta för att underlätta för många som kanske sitter med en DSLR, men inte tar sig tid att laborera med inställningarna utan bara kör på auto istället. Då kanske vi får se fler intressanta bilder som resultat av detta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående inställningar så tar jag i RAW eftersom det kan vara svårt att få till färger och en bra exponering genom akvarierutan.

Jag kör utan blixt eftersom jag tycker att det ofta blir platta resultat med blixt, det är annorlunda om man har en extern blixt som Carl har på sin clownfisk.

Andra tips som jag kan komma med är:

-Ta fotot rakt genom glaset, dvs rakt framifrån annars blir det lätt suddigt.

-Stäng av pumpar.

-Ta med stor iso inställning om det behövs, i synnerhet om ni ska ta kort på snabba fiskar. En stor bländaröppning är också användbart för att få snabbare kort. Här får man göra en avvägning och testa sig fram.

-Använd stativ

-Använd trådutlösare eller den automatiska nedräkningsfunktionen på kameran för att få mindre skakningar, i synnerhet om det är dåliga ljusförhållanden.

-Makroobjektiv hjälper men det finns olika tillsatser man kan använda till vanliga objektiv eller bara ta med objektivet som det är och pröva sig fram.

-Försök inte alltid att komma så nära objektet som möjligt, jag brukar få bättre resultat om jag drar tillbaka lite.

-Efteråt konverterar jag RAW bilderna i photoshop och använder ett plugin program som heter focalblade för att få bättre skärpa i bilderna om det behövs.

Jag använder en Canon EOS 350D och ett Canon EFS 60mm makro objektiv. Har hållit på med fotografering i knappt ett år.

Här är lite fler exempel på bilder som jag tagit med detta ojektiv (inte bara akvariebilder).

http://www.photoaspen.smugmug.com/

Jag hoppas fler berättar hur de går tillväga för jag är fortfarande nybörjare på detta och vill också lära mig mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj!

Jag kör med en eller två nissin digislave, en vanlig liten slavblixt som kostar ett par hundralappar. Den ena bslavblixten kör jag med sladd från kameran och blixtsko och den andra blixten löser ut via blixtsensor från dne första slavblixten. Om det finns täckglas på karet så brukar jag lägga blixtarna där annars försöker jag rigga upp dem på ngt sätt.

Nissin blixtarna hittar ni här: http://www.photax.se/kmrt/slavblixt/slavblixt.htm

Ni får ladda hem deras prislista i pdf format om jag inte minns fel.

Ang inställningar på kameran så kan ni spara bilden på eran dator och kika inställningarn där i exif.

Brukar ställa kameran på M läget och justera blixtstyrkan manuellt under fotograferandets gång. Nackdelen med den slavblixten som löser ut via ir är att den inte går att justera blixtstyrkan på.

Denna artikel är utmärkt att läsa om man vill lära sig mer om fiskfotografering. Hagblom har lärt mig mycket genom åren så han förtjänar ett stort tack.

http://www.hagblomfoto.com/article_photography.htm

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

tack clownen och jens

Jobbar en hel del med blixtar och mellanringar när jag fotar macro.

Till yngelfotot använde jag:

Kamera canon 400D

Blixtar: canon 580ex och en sigma ringblixt som jag synkar ihop + en diodficklampa för att hjälpa till med fokusering.

Objektiv: mp-e 65mm 2.8 (grymt begränsat användningsområde) som jag körde på 3:1 läget

Annars så brukar jag köra med 50mm 1.8 + 12mm mellanring eller 70-200 2.8L + 25mm mellanring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack clownen och jens

Jobbar en hel del med blixtar och mellanringar när jag fotar macro.

Till yngelfotot använde jag:

Kamera canon 400D

Blixtar: canon 580ex och en sigma ringblixt som jag synkar ihop + en diodficklampa för att hjälpa till med fokusering.

Objektiv: mp-e 65mm 2.8 (grymt begränsat användningsområde) som jag körde på 3:1 läget

Annars så brukar jag köra med 50mm 1.8 + 12mm mellanring eller 70-200 2.8L + 25mm mellanring.

Tack för infon, ingen dålig utrustning! Det objektivet klarar väl 5:1? Blir 5:1 "för stort" eller varför kör du "bara" med 3:1? Om du har andra tips vid makrofotografering så får du gärna dela med dig. Och gärna fler bilder om du har liggande!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...