Gå till innehåll

sneglar på balling


hagbard

Rekommenderade inlägg

Efter mina massiva vattenbyten på sistonde pga av div algproblem..har man u insett att balling kanske är nödvändigt...korallerna ser ju riktigt präktiga ut,,,de normala delvattenbytena verkar inte räcka till...jag har ju nu onekligen fler koraller i massa en förut. Har beställt tm färdig lösning abc och 1 magnesium färdig lösning...men såg i någon tråd att c är magnesium?då har jag ju x-tra :-).........................ska dosera manuellt...jag är allergisk mot att mäta..så gud hjälpe mig för detta otyg! Kan man förövrigt få för mycket av dessa nämda?Och vad händer då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det väl så att man får prova sig fram vilket medför en del mätning. I mitt rsm 250 går det åt ca 2 dl av ca och kh-blandningen per dygn mg 0,5 dl. Blandar enligt oceanakvariums recept men mg i egen kanal och inte ihop med ca. Jag har ju rätt mycke både lps o sps och bra tillväxt. Du kan ju kolla min tråd. Har fåt öka tillsatserna efterhand som korallerna blir större

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag antar att tm.s färdiga i 1 liters flaskor är mer koncentrerat?Annars har man ju gjort bort sig av rang..om jag skulle ha din förbrukning krille så är ju flarrorna slut på mindre en en vecka:död:

Vad står det om dosering på flaskorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösningen blir mättad efter att man haft i en viss mängd pulver, hur mycket varierar beroende på vilket pulver.

TM använder väl sig av en balanserad dosering och att man använder lika mycket från varje flaska, då styrs de hela av NaCl fria saltet som blir mättat först.

Då lär koncentrationen inte vara speciellt mycket högre än den man har i ballingvätskor, länge sen jag räknade på detta men tror det var en standard balling lösning i ABC flaskorn.

Detta är lite grunden till att folk går över till DIY-balling, man betalar bra mycket mindre per gram för den aktiva substansen.

TM har även pulver som man blandar själv men det är dyrt jämfört med konkurrenterna.

Överdosering är inte bra:död:, skall du tillsätta nåt så mät en gång per vecka att börjas med om du inte har känsliga koraller.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ante mig att det inte kan vara mer än mättat..suck! Blir dyra droppar med färdig blandat..menmen man lär sig!Kollat runt lite också på nätet..vissa färdiga blandningar står det dosering hur mycket..hur kan detta vara möjligt om man inte vet förbrukning?Måste ju vara nån sorts doserar du detta händer inget med karet..så du kan köpa mer av oss sedan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

balling kan du inte köra utan att mäta värden, det kommer bara leda till långsam död i karet sekunden du börjar dosera mer än karet gör åt. Hela poängen med balling är stabila värden, för detta går det inte höfta.

ok jag har förstått det...men visst misstänkte du att jag skulle börja höfta? typ gluck gluck gluck(ljudet från flarran) ;) har tänkt tanken så helt fel ute var du inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jag har förstått det...men visst misstänkte du att jag skulle börja höfta? typ gluck gluck gluck(ljudet från flarran) ;) har tänkt tanken så helt fel ute var du inte

Det trodde vi nog alla, med tanke på att du i första inlägget skrev: "jag är allergisk mot att mäta..så gud hjälpe mig för detta otyg!" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...