Gå till innehåll

Frakta stenkoall utan vatten?


Chum

Rekommenderade inlägg

Har fått tag på en stor fin Stylophora "Milka" som skall köras till Sthlm i morrn. Den kommer dock fraktas utan vatten, i frigolitlåda, med fuktigt/blött papper omkring. Har ni ngn uppfattning om hur länge en stenkorall som tex denna sort, kan klara en sådan resa? Jag tänkte ta med en 20 liters hink med saltvatten för att lägga den i direkt, innan den körs i min bil hem till karet... Men dels är det väl riskfyllt att ha korallen utan vatten o dels är det väl riskfyllt med den förhållandevis kalla luften i byttan som knappast lär hålla 25-26 grader... =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte svara för stylophoran men har för mig att Eric Borneman tog upp i en fraggningsvideo att acroporor behövde man inte stressa med ovan ytan då många av dem växer där tidvattnet gör att de hamnar ovan vattnet under längre tider. De producerar mycket slem som håller dem fuktiga och skydda mot UV-strålar. Sök på hans namn och se om du hittar den. Kanske tar upp stylophoran också.

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acro hade nog fungerat men Stylon fixar det inte enligt min erfarenhet, hos mig så har det räckt med kortare stunder ovan ytan när jag aquascapat och dom har tagit skada/dött.

Då är det förvisso i ett torrt rum med luftomsättning, exakt tid har jag inte koll på men max 10 minuter skulle jag tippa på att korallen var ovan ytan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...