Gå till innehåll

Pny bygger en temperaturkontroller (utan att löda)


petnym

Rekommenderade inlägg

Tänkte dela med mig av ett litet projekt som jag håller på med, inte speciellt krångligt och man behöver inte ens ha någon lödkolv. Dock innefattar projektet 230V så man bör veta vad man sysslar med...

Bygger en temperaturkontroller baserad på en färdig temperaturkontroller STC-1000 och grenuttag. Kontrollern består av en display och knappsats för inmatning, två reläer - ett för värmning och ett för kylning, samt en medföljande vattentät temperatursensor. Dessa kopplar jag till ett grenuttag. Kontrollerns elanslutningar (230V) är inte helt inneslutna så jag monterar den i en box. Kontrollern kommer att reglera temperaturen med +/- 0,3 graders hysteres och värma eller kyla akvariet efter behov. Perfekt som fläktkontroller men också som en extra termostat till doppvärmarna (för extra säkerhet mot fel på doppvärmaren). Det bästa är att mikrokontrollern bara kostar 120:- (grendosan blir största utgiften här). Så jag har tänkt att ha två stycken! Den en sköter akvariet och den andra sköter temperaturen i vattenbytesdelen, som också blir redundans till den andra när jag inte är mitt uppe i något vattenbyte (dvs 95% av tiden).

post-2486-14468931380228_thumb.jpg

Styrdator.

post-2486-14468931379964_thumb.jpg

Extra sladd mellan styrdator och grendosa.

post-2486-14468931380416_thumb.jpg

Styrdator monterad i box.

post-2486-14468931380584_thumb.jpg

Box med styrdator.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstått hysteresfunktionen rätt så fungerar den på följande sätt. Om jag ställer set=25.3 grader så går värmaren på när temperaturen gått ned till 25.0 grader och värmer tills temperaturen når 25.3 grader. Under sommaren kommer fläktarna gå på när temperaturen överskrider 25.6 grader och kyla tills temperaturn gått ned till 25.3 grader. Typiskt kommer den att hålla temperaturen i mitt akvarium, som har stor termisk buffertförmåga genom stor vattenvolym, inom intervallet 25.0-25.3 grader på vinterhalvåret och mellan 25.3-25.6 grader under sommarhalvåret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag helt blåst på elektronik men det här såg ju faktiskt ganska lätt ut.

Jag har tänkt bygga en lysramp (t5) och skulle gärna ha några kylfläktar lika ATI som blåser ut varmluften när det behövs.

Om jag har tolkat det rätt skulle jag alltså behöva en sån där styrdator med sensorn inne i rampen och en sån där magisk grendosa med extrasladd till datorn. Till dosan kopplar jag via lämplig batterieliminator mina datorfläktar, sen är jag hemma?

Vad kallas prylarna och var kan man köpa dem?

Jag kanske ska tillägga att jag får hjälp med bygget (för att undvika att elda upp huset), men det skulle vara trevligt att veta vad som behöver köpas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har tolkat det rätt skulle jag alltså behöva en sån där styrdator med sensorn inne i rampen och en sån där magisk grendosa med extrasladd till datorn. Till dosan kopplar jag via lämplig batterieliminator mina datorfläktar, sen är jag hemma?

Grendosan är en vanlig grendosa som man kopplar om så att temperaturkontrollern kan bryta ett eller flera uttag. På så sett kan man koppla in godtycklig utrustning, ie doppvärmare eller fläkt, utan ytterligare modifiering av den utrustningen.

Jag använde dessa eftersom jag har dom sedan tidigare och vet att de har interna skruvplintar så man lätt kan ändra ledningsdragningen i dom utan att krångla med lödning och annat. http://www.conrad.se/GRENUTTAG-MED-6-UTTAG.htm?websale8=conrad-sweπ=610732&ci=SHOP_AREA_17267_0809010

Om du bygger den för ett specifikt syfte kanske du inte ens behöver något grenuttag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför kör du inte kyl och värme från samma kontroller, ist för att köra på två separata? Det går ju ändå att ansluta valfria uttag på grendosan till de olika uttagen på kontrollern.

Det gör jag... Att jag vill ha två beror på att jag vill ha två separata tempsensorer eftersom jag blandar mitt saltvatten vid vattenbyte i sumpen, och har två doppvärmare för att värma det vattnet vid vattenbyte på totalt 2x300W. Med denna törs jag låta de doppvärmarna sitta i även mellan vattenbyte och får på köpet bättre redundans i systemet.

Vid vattenbyte sköter den ena kontrollern vattenbytesdelen och den andra akvariet. Vid normalfallet är dessa sammankopplade så att båda styr i praktiken akvariet.

För att förtydliga: Den första kontrollern sköter akvariet, både uppvärmning genom styrning av doppvärmare, och kylning genom styrning av fläktar som blåser mot ytan. Den andra kontrollern sköter vattenbytestanken, endast värmning med doppvärmare. Vattenbytestanken är ihopkopplad med övriga systemet när jag inte gör några vattenbyten, vilket ger mig större vattenvolym. Den andra kontrollern ger då ökad redundans mot att doppvärmaren eller kontrollern slutar att värma, genom att det finns två identiska uppsättningar som reglerar värmen på vattnet som finns i akvariet. Doppvärmarnas egna termostater ger i sin tur redundans mot överhettning ifall kontrollern eller dess temperatursensor fallerar, (tex om något barn rycker ur givaren ur sumpen).

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grendosan är en vanlig grendosa som man kopplar om så att temperaturkontrollern kan bryta ett eller flera uttag. På så sett kan man koppla in godtycklig utrustning, ie doppvärmare eller fläkt, utan ytterligare modifiering av den utrustningen.

Jag använde dessa eftersom jag har dom sedan tidigare och vet att de har interna skruvplintar så man lätt kan ändra ledningsdragningen i dom utan att krångla med lödning och annat. http://www.conrad.se/GRENUTTAG-MED-6-UTTAG.htm?websale8=conrad-sweπ=610732&ci=SHOP_AREA_17267_0809010

Om du bygger den för ett specifikt syfte kanske du inte ens behöver något grenuttag.

Ah, dosan var så snyggt modad att jag trodde den var köpt färdig med uttag att plugga in kabeln från kontrollern i.

Kontrollern styr alltså brytare som du kopplat till specifika uttag i grendosan och i dessa pluggar du fläkt och värmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Lådan är också köpt på ebay, "HQ Instrumentation ABS Project Enclosure Box Case, Black, 180x140x60mm", ca 180:-

http://www.ebay.com/itm/400303367286?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Notera att om man monterar två kontrollers som jag gjort så behöver man fila bort några millimeter av plasten på skruvtapparna inne i den lådan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan säkert finna liknande lådor på Kjell men till en dyrare slant om du inte orkar vänta =).

Ibland är det svårt med tålamodet när man beställer från andra sidan världen och det skickas med snigelfart då frakten är fri.

Ja, min första kontroller kom nog på 2-3 veckor, den andra som skickades 3 dagar senare tag ca 7 veckor på sig från Kina... Det är nog bottenrekord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en lång väntan fick jag slutligen min kontroller hem till Sverige.

Första intryck jag fick som jag redan påpekat tidigare är att den är liten och smidig. Allt kommer paketerat snyggt och produkten i sig ger en bra kvalitetskänsla.

Har nu kört med den hela veckan och har blivit av med fluktuerande temperatur skillnader. Med hjälp av min Seneye har jag kunnat övervaka och jämföra skillnaden denna produkt har resulterat i.

Förra veckan hade jag följande skillnader i temperatur:

post-5026-14468931778295_thumb.jpg

Denna vecka ser det ut så här:

post-5026-14468931778398_thumb.jpg

Som ni vet är det viktigt att undvika förändringar av vatten parametrar, en svängande temperatur kan resulterar även i skillnader på salthalt. Det hela resulterar i en lång kedja av skillnader i vattenpelaren.

Vid detta laget tror jag ni är övertygade om att jag tycker om denna produkt och att jag rekommenderar den baserat på kvalité, pris, funktionalitet och resultat.

Om det något jag kanske tycker kunde vara bättre så är det tillvägagångssättet för inställning av den. Känns som en gammal Casio klocka där man måste hålla in en knapp och trycka på någon annan för att sen bekräfta med en tredje. Men det kanske är oundvikligt med tanke på antalet knappar den har och kommer eventuellt bara bekymra ägaren vid inställningsperioden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...