phhasek Postat 31 oktober 2013 Dela Postat 31 oktober 2013 Jag använder sen idag en hobby slangklämma för att hålla ihop min filtermediasocka. Hur är det med plaster i karet, finns det någon tumregel på vad man INTE ska stoppa i karet. Är denna ok tex? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 31 oktober 2013 Dela Postat 31 oktober 2013 Jag tror att plaster är safe...däremot kan det finnas rester efter härdning som man bör skölja bort Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas84 Postat 1 november 2013 Dela Postat 1 november 2013 pp och pe-plast är safe. kolla efter symbolen med kniv och gaffel på. Jag håller mig borta från annan plast men jag är kanske extra nojjig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 1 november 2013 Dela Postat 1 november 2013 sålänge den inte är behandlad med antimögel eller liknande är det lungt. jag kör själv bara livsmedelsklassade saker i mitt kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterG Postat 1 november 2013 Dela Postat 1 november 2013 Mjukgörare och PPM är otrevliga saker i bla vissa plaster som används i så läga halter att de inte behöver redovisas i innehållsdeklarationer.En gång i tiden hade man stora problem med odling i växthus pga mjukgörare i växthusplast ,dessa togs då ur bruk men finns numera igen i plast ( det skrivs om det igen nu 30 år senare som om det var en nyhet), samma med PPM som är starkt bakteriostatisktoch antimykotiskt(mot svamp) finns bla i de flesta färger mm. utan att vi vet om det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 1 november 2013 Dela Postat 1 november 2013 Jag tycker att man skall vara lite försiktigt med plast i karet. Grundtesen är ju att man inte skall ha något i karet som absolut inte måste vara där. Så fort man tillför något som inte hör dit eller är udda så bör man vara vaksam.Vad gäller plast så skulle nog en väg vara att först laka ur, vad som nu kan lakas ur, plasten i några omgångar vatten under några dagar. Men en sak är klar, plast är i alla fall bättre än metall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
phhasek Postat 1 november 2013 Författare Dela Postat 1 november 2013 Hur tar jag reda på vilken typ av plast det är i denna pryl? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.