Gå till innehåll

Bilder från Jorgas 400 l


jorgas

Rekommenderade inlägg

Här kommer två bilder till. En på min palettkirurg och ett på knappar med insprängd halimeda.
Dom där gröna växterna som e på bilden bredvid fisken....vad heter dom? Har lite sånna i mitt akvarie! Tycker dom e fina! E det bra att ha sånna?

"Växten" är en Halimeda alg och är en bra näringsupptagare.

Har du såna i ditt kar och inget djur äter upp dom så tycker jag du ska vårda dom ömt. Växer dom för mycket kan du gott skörda en del, för då lär det växa på nytt ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är egentligen inte så mycket att säga. Algen vitnar och efter en dag blir vattnet grumligt men skummaren tar det.

Sedan ligger bara ett kalkskellet kvar i karet.

Den värsta kraschen jag hade var ungefär två liter Halimedia i ett fyrahundraliters. Då blev sikten i karet ungefär en dm och några storpolypiga koraller hade fångsttentaklerna ute mitt på dagen. Skummaren tog allt så de andra karen var det kristallklart vatten i. Jag såg inget problem med något annat i karen varken brunalger eller koraller eller småkryp. Sedan har jag haft några mindre krascher också så idag har jag bara en babylillfinger stor alg kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. tur att det inte kan ge några allvarliga konsekvenser.. själv skördar jag min halimeda rätt hårt, den har ju en tendens att växa snabbare än blixten.

håller den i storlek ungefär som min hand. har märkt det där med vitnande "blad", men det har varit väldigt lite och resten av algen har växt vidare som vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller mest tummarna att min Halimeda överlever i 105L tills jag flyttar om någon månad. Rätt klent med ljus just nu (endast 20W), men jag har en 250W MH på gång så det blir nog explotion i det karet om jag drar igång den. =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag pajjar tråden Jörgen, men måste bara ställa en följdfråga på crashande makroalger.

Min caulerpa jag fick från Wotan, har jag märkt att flera blad har vitnat, och sen försvinner bara bladen, likadant på caulerpan med "bubbliga" blad..

Varför blir det så? jag har ju mycket näring i mitt vatten så den borde ju frodas? bör jag slit aloss dom vitnande bladen, kan dom vara en fara för akvariet eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara är topparna på bladen som är vita så är det ingen fara, det är ett tecken på att de växer.

Är hela bladen vita så skulle jag plocka bort dem, sen skulle jag rekommendera att byta caulerpan mot Chaetomorpha som inte krashar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det bara är topparna på bladen som är vita så är det ingen fara, det är ett tecken på att de växer.

Är hela bladen vita så skulle jag plocka bort dem, sen skulle jag rekommendera att byta caulerpan mot Chaetomorpha som inte krashar.

Oki, ja jag har Chaetomorpha i akvariet.. har mest caulerpan för att den är snygg.. tycker det är vackert med olika makroalger..

Jo det är ju som hela bladet som blir vitt. det märkliga är att på ena sidan växer den så det knakar och på den andra sidan verkar den då dö bort helt, trots att jag har mycket näring i vattnet...

Men den Algern som Jorgas har, som är en makroalg, är det bättre än caulerpa? såg ju att även den kan crasha, men kanske är säkrare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det märkliga är att på ena sidan växer den så det knakar och på den andra sidan verkar den då dö bort helt, trots att jag har mycket näring i vattnet...

Beror på vilken näring vi pratar om... Kalkalger vill ju ha kalk och lite annat, medan andra lever av andra delar i nerbrytningscykeln.

Du har ju bara 2 clowner och därmed rätt lite matning.. Svårt att ha någon belastning fördelat på den stora volymen som 540L. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, ja jag har Chaetomorpha i akvariet.. har mest caulerpan för att den är snygg.. tycker det är vackert med olika makroalger..

Jo det är ju som hela bladet som blir vitt. det märkliga är att på ena sidan växer den så det knakar och på den andra sidan verkar den då dö bort helt, trots att jag har mycket näring i vattnet...

Men den Algern som Jorgas har, som är en makroalg, är det bättre än caulerpa? såg ju att även den kan crasha, men kanske är säkrare?

Menar du halimedan så är ju det en form av Kalkalg.

Du kan läsa mer om den här http://www.reefkeeping.com/issues/2004-04/nftt/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jurgonh: Jag skulle lämnat den åt sitt öde och se vad som händer. Tror nog att den kommer att ta sig, har sett detta beteende i andra kar också, att den både dör och växer på samma gång, men det har då stabiliserat sig med tiden. Skulle den nu tyna bort så är det ändå så otroligt lite Caulerpa som du har så någon direkt skada skulle den nog inte åsamka... Annars kan du alltid ta bort den och få mer av mig senare då ditt kar har mognat till sig lite mer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorgas:

Vad är det blåa du har i botten på akvariet under stenen? Ser ut som liggunderlag hehe...

Stämmer bra. Jag har valt att ha liggunderlag under stenen för att stenarna inte ska glida när man staplar dem. Det finns olika åsikter om att använda liggunderlag men jag tycker iaf att det fungerar jättebra och det var busenkelt att stapla stenen också jämfört när jag provat i ett kar utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...