Gå till innehåll

Stylophora Pistillata "Milka" - bästa placering?


Chum

Rekommenderade inlägg

Är nybliven stolt ägare av en gigantisk (stor som en fotboll) Stylophora Pistillata "Milka" som jag köpt av en trevlig forummedlem, vars kar den vuxit ur... Har placerat den på toppen av revet, ca 15-20 cm under ytan för maximalt ljus från min Maxspect Razor 160 watt LED. Jag har dock noterat att den inte riktigt verkar gilla det starka flödet från min Jebao WP25 WaveMaker? (pumpen till vänster på bild två). Jag trodde att alla SPS trivdes i höga vattenflöden, men polyperna är inte lika fullt ute som på andra sidan... Bör jag rikta om vågmaskinen tycker ni?

Jag undrar också, om mjukkoraller som Xenia och Sinularia kan skada milkan på ngt sätt om de har kontakt?

post-6800-14468931429654_thumb.jpg

post-6800-14468931429928_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt. Stylophora pistillata 'Milka' är en väldigt trevlig och relativt lätt SPS. Dom klarar sig i de flesta positioner i karet, inte extremt ljuskrävande, men klarar relativt mycket ljus, inte extremt flödeskrävande, men klarar en hel del flöde, klarar både rätt höga näringsvärden och låga dito. Och ser nästa lika bra ut ändå.

Men som du upptäckt kan den vara lite blyg med polyperna om den står väldigt strömt, eller väldigt ljust, så vill man ha en riktigt fluffig och fin Milka trivs den ofta bäst med att stå i medelcirkulation med medelljus (i SPS-förhållanden, jämfört med mjukisar och många LPS så tycker den om rätt starkt ljus). Sen är det alltid så att när man flyttar på en korall, och den får ström från ett för den icke förväntat håll så kan den bli lite blyg, även om strömmen inte är för stark, bara för att den är ovan, så är det inte ett extremt flöde kan man vänta en dag eller två för att se om den visar polyperna då, om inte, rikta om pumpen lite eller flytta på korallen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bra tips, tackar! =) Hur är det med kringliggande koraler då? Kan tex mjukisar som kommer i kontakt, skada den i vävnaden? I början hade en stor Xenia lite kontakt, men har flyttat den nu. Har också en grön Sinularia som om ngn månad kommer vara stor nog att få kontakt... Bör jag vara orolig/försiktig med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... koraller rent generellt är fientliga typer alltså :argumerar: Frågan är bara hur det funkar i sånna där gamla kar med extrem tillväxt där det är så mkt koraller att stenen inte ens syns längre. Kanske handlar lite om tur också. Hur som helst så har jag flyttat på Xenian som stod närmast så jag får väl hålla ett öga på Sinularian när den blir större

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en del xenia som börjat växa nära andra koraller men inte märkt att de stör alls faktiskt. Inte jämfört med vad LPS:er kan göra om de kommer i kontakt med andra koraller iaf. Däremot kan de säkert störa om de börjar konkurera om ljuset och utrymmet, så att rensa lite är nog helt rätt i vilket fall som helst :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...