Gå till innehåll

Glasrosor?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Är dessa Glasrosor? Haft dem länge men avfärdat att det skulle vara Glasrosor pga att dem hela tiden varit så små (under 1cm). Ena bilden är på något som skiljer sig från resten. Är det också en Glasros eller något annat?

Vill gärna ha tips på hur jag bekämpar detta ifall ni tror det är Glasrosor. De är ju väldigt små och väldigt många så att jaga efter dem med kokande vatten eller citronsyra känns inte som en genomförbar lösning. Funderar på fjärils- eller filfisk eller att helt enkelt slänga all levande sten på den revö dem växer på och bygga upp min ena revö på nytt. Vill absolut inte behöva göra det senare alternativet eftersom jag inte tror jag kan få tag på levande sten som liknar den jag har så mina revöar skulle inte matcha

e7y4u7ug.jpg

7y3ynepa.jpg

y7aryman.jpg

pydehe7a.jpg

amumareq.jpg

yny9e2e5.jpg

:what::what:y4uqa6eb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser mer ut som stjärnpolyper, på bild 5 har du en anemon av något slag, har samma och tror inte att det är en glasros utan mer en Kolonipolyp av nåt slag...

edit: kolla upp mesozoanthus...

Ok, det vore ju skönt om det var så. Inte så mycket att bry sig om då :-)

Skulle gärna höra andras åsikter också dock?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är Antelia på bild 1-4. Nästan lika invasiv som glasrosor i många akvarier.

Bild 5 en Glasros - Aiptasia men inte den vanliga arten. Jag gissar att det finns ungefär 40 arter i släktet.

Finns det något djur för att ta hand om Anthelia? Funkar filfisk till dem med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...