Gå till innehåll

Någon som har erfarenhet av gemmatum


osby0479

Rekommenderade inlägg

Tyvärr ingen personlig erfarenhet men Zebrasoma är generellt mycket enklare än till exempel Acanthurus. Flavescens, Scopas, Desjardini, Veliferum är alla relativt enkla, jag skulle nog klassa alla dem som enklare än alla Acanthurus. Så om jag vore dig så skulle jag oroa mig mycket mer för en eventuell Achilles än för en eventuell Gemmantum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skit, du måste vara en korrupt snut=)

Haha, hade jag varit snut så hade jag förmodligen varit korrupt ;)

Bilden är tagen på en examinations fest för en vän till mig som är polis, och av oss fick han vit/svart randiga fång kläder och på bilden är det jag i hans skjorta och han i fångdräkt.

Jag hade förmodligen passat som polis, men valde av andra orsaker en annan bana, där jag inte behöver riskera mitt liv varje dag.

Detta är min största hobby och en fisk för 14000:- eller en stor kartong koraller från grannlandet, spelar ingen större roll, är det ett intresse så är det ;)

Har en kompis som är sportfiskare, båt 350' dragbil 350' utrustning för ca 100' samt all tid han lägger så är detta en relativt billig hobby samt att man håller sig hemma, så blir frun glad...... tror jag iaf!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr ingen personlig erfarenhet men Zebrasoma är generellt mycket enklare än till exempel Acanthurus. Flavescens, Scopas, Desjardini, Veliferum är alla relativt enkla, jag skulle nog klassa alla dem som enklare än alla Acanthurus. Så om jag vore dig så skulle jag oroa mig mycket mer för en eventuell Achilles än för en eventuell Gemmantum.

Ja, just zebrasoma verkar klara sig bra vid miljö ombyte.

Meb med den i karet så vågar jag nog inte tillsätta några nya fiskar.

Då en lite goobie histori orskade fiskdöd för 7000:- och jag gav 120:- för den, ju du vet själv då du gav dig på att försöka rädda den!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, hade jag varit snut så hade jag förmodligen varit korrupt ;)

Bilden är tagen på en examinations fest för en vän till mig som är polis, och av oss fick han vit/svart randiga fång kläder och på bilden är det jag i hans skjorta och han i fångdräkt.

Jag hade förmodligen passat som polis, men valde av andra orsaker en annan bana, där jag inte behöver riskera mitt liv varje dag.

Detta är min största hobby och en fisk för 14000:- eller en stor kartong koraller från grannlandet, spelar ingen större roll, är det ett intresse så är det ;)

Har en kompis som är sportfiskare, båt 350' dragbil 350' utrustning för ca 100' samt all tid han lägger så är detta en relativt billig hobby samt att man håller sig hemma, så blir frun glad...... tror jag iaf!!

Vad jag vet så går den att få billigare än 14000kr, iaf när jag själv var ute efter ett ex. Tänk på att den är säsongsbunden så den kan vara svår att få tag på nu, kanske därav priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mauritius, minns jag inte helt fel å är säsongen på vårkanten, då fisken finns på grundare vatten. Då får du den säkert någon tusenlapp billigare. Min ghost simmar numera i Örebro.

Kan än idag ångra att jag inte köpte den, men kände att karet va lite litet.

Skulle va roligt att ha en ghost och en gemmatum ;)

Frågan är om man vill vänta så länge, men det får framtiden utvisa!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju bara föreställa mig hur det skulle kännas om en fisk för 14.000:- dog... Fast det var ju en på reefcentral vars $25.000-fisk dog när han var bortrest, så det finns ju alltid någon som är värre...

Så ska man inte tänka, tänk om strömmen går när jag stänger ytterdörren och 11 timmar senare komma hem o se koraller för 40' i en ren sörja, har haft det tänket och ska jag fortsätta i denna hobbyn så får det bära eller brista, man hoppas ju alltid på det första.....

Men visst skulle en firre för 14000:- gå hädan så skulle man nog känna ett bakslag utan dess like.

Vet en som förlorade väldigt dyra o fina fiskar, men han har inte gett upp ännu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RESPEKT. :-) Varför inte slå till på en pepparmints dvärgkejsare, Bioted hade ju erbjudande på en sådan...250' ;-)

Ted ska alltid vara värst, men folk kan betala multum för en lite picasso, och en tavla hade inte gett mig samma glädje som en liten fräsig fisk, fast 250' är väl en anning över min budget när det gäller karet!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först ska jag säga att en sten lättade från mitt hjärta att det bara var maskerad..tror du lurat många länge!Stor humor!..Sen själv har jag haft förluster på 40 procent..5 firrar köpta 2 döda!Inte acceptabelt!Nu är ju priset på dessa inte i närheten av den du tänkt..Vad tror du om att handlaren tar lite ansvar också?..de 2 som dog för mig var köpta i påse vid direkt leverans..kan tänka mig att för det priset måste det finnas något säljar ansvar också!Hur länge lever denna art i ett perfekt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först ska jag säga att en sten lättade från mitt hjärta att det bara var maskerad..tror du lurat många länge!Stor humor!..Sen själv har jag haft förluster på 40 procent..5 firrar köpta 2 döda!Inte acceptabelt!Nu är ju priset på dessa inte i närheten av den du tänkt..Vad tror du om att handlaren tar lite ansvar också?..de 2 som dog för mig var köpta i påse vid direkt leverans..kan tänka mig att för det priset måste det finnas något säljar ansvar också!Hur länge lever denna art i ett perfekt kar?

Skönt att det lättade ditt hjärta ;)

Ja frågan är ju hur säljaren har ansvar för fisken eller det är på köparens risk?

Levnads längden är nog svårta att beräkna, men en zebrasoma klarar nog ett par år hoppas man ju på!

Får se om det blir en nu i år eller om man ska vänta tills nästa år då det nya har gått några månader innan man inhandlar en sådan!

Vet inte om han ska få gå med mina bangaiier, pincett o mandarin, ev så åker bangaiierna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett den live, och måste säga att den beter sig som "vanliga" kirurger, typ xanthurum etc. Det är en grym fisk men jag skulle ha UV, Ozon och allt annat på plats innan jag skulle ge mig på (du kanske redan har det men bara säger). Den är ingen "show stealer" utan kommer förbi och man säger "wow".

Sedan måste jag fråga, skall den till ett 216 liters kar? eller är denna info fel?

Jag skulle rekommendera att den får lugn och ro och bra med plats :)

Tackade dig för att jag håller med beträffande hobby, det är allt relativt beträffande kostnader så eloge till dig som vill satsa!

Att ha oss pillande hemma, måste vara mycket bättre än att vi är "ute någonstans" och flänger varje gång vi skall utöva en hobby. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett den live, och måste säga att den beter sig som "vanliga" kirurger, typ xanthurum etc. Det är en grym fisk men jag skulle ha UV, Ozon och allt annat på plats innan jag skulle ge mig på (du kanske redan har det men bara säger). Den är ingen "show stealer" utan kommer förbi och man säger "wow".

Sedan måste jag fråga, skall den till ett 216 liters kar? eller är denna info fel?

Jag skulle rekommendera att den får lugn och ro och bra med plats :)

Tackade dig för att jag håller med beträffande hobby, det är allt relativt beträffande kostnader så eloge till dig som vill satsa!

Att ha oss pillande hemma, måste vara mycket bättre än att vi är "ute någonstans" och flänger varje gång vi skall utöva en hobby. :)

Har inte sett den live mer än på bild och film.

Tydligen är det svårt att få tag i ett ex, men dejong i holland har ett ex på lager, en small.

Nej min 60x60 kub är såld sedan länge.

Håller på att bygga ett nytt kar som står färdigt nästa helg, sen ska allt över från mitt 200l.

Sen får det stå tills sommaren kommer igång igen sen får vi se om det blir en gemmatum, hoppas på det iaf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till sommaren är nog dejongs exemplar sålt... :-)

Det kommer säkert fler, då dom i sommras hade minst 5 stycken inne!

Ska skifta akvarium nästa vecka, så jag vill att det ska bli bra värden innan jag stoppar i någon fisk, förutom dom jag redan har, som klarade flytten från 80l till 200l, nu ska ju 200l bli 300l, sen får man se va nästa blir ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...