hagbard Postat 8 november 2013 Postat 8 november 2013 Tycker inte den slår ut ordentligt..från huvudroten kanske 3 cm..hur långa är tentaklerna på din? Citera
Chum Postat 8 november 2013 Postat 8 november 2013 Beror nog på åldern och storleken i övrigt. Hade en stor Paraglabrescens i mitt förra kar, med ett dussin huvuden. Den hade tentakler på ca 10-12 cm. I detta nya kar är samma sorts korall mkt mindre med bara 3 huvuden. Dess tentakler är ca 3-4 cm max. Citera
hagbard Postat 8 november 2013 Författare Postat 8 november 2013 Men gud!Hade faktiskt inte hört para före glabrecens förut..är det samma eller olika arter? Citera
krille 55 Postat 8 november 2013 Postat 8 november 2013 Tror att när det står para före så är där flera toppar på var arm. Dvs dom är förgrenade. Nån kunnigare än jag får rätta mej om jag har fel Citera
Fredrik.g Postat 8 november 2013 Postat 8 november 2013 Tror att när det står para före så är där flera toppar på var arm. Dvs dom är förgrenade. Nån kunnigare än jag får rätta mej om jag har felDet ska vara rätt. kollar t.ex. E. Anchora där du har en stor skelettstruktur och paranchora där skelettet delar sig till många strukturer och polyper. Kan ha fel men det var något sånt jag läste på marinbiologin har jag för mig. Citera
hagbard Postat 30 december 2013 Författare Postat 30 december 2013 Vill att den ska se ut så här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?58469-Era-finaste-fiskar-och-koraller&p=570675#post570675 är det rätt?Popovs menas Citera
hagbard Postat 27 juni 2014 Författare Postat 27 juni 2014 Nu har det gått tillräcklig tid så jag kan avskriva det jag beställde/köpte..önskade en euphyllia glabricens och fick denna Citera
hagbard Postat 27 juni 2014 Författare Postat 27 juni 2014 vad är det för något? störigt på min ära förövrigt att man inte har koll på vad man säljer Citera
stigigemla Postat 27 juni 2014 Postat 27 juni 2014 Borde vara denna: http://se.reeflex.net/tiere/2406_Euphyllia_yaeyamaensis.htm Den har lite smalare-klenare tentakler än de andra Euphyllia. Citera
hagbard Postat 27 juni 2014 Författare Postat 27 juni 2014 nä stig det tar emot? kan det vara en sån där paraglabrecens som jag inte har koll på..eller du kanske har rätt? Citera
hagbard Postat 27 juni 2014 Författare Postat 27 juni 2014 nytt foto i ett plaströr tenktaklerna är bruna(tan) och starkt gröna toppar..vilket denna bild inte gör det gröna rättvsa Citera
fotte Postat 27 juni 2014 Postat 27 juni 2014 Tror på Stigs förslag, det är iaf inte glabrescens, alla bilder jag sett på dom är tentaklerna släta, till skillnad från din där de har sina utväxter eller hur man kallar det. Citera
Nicke7 Postat 28 juni 2014 Postat 28 juni 2014 jag är rätts så ny, men om jag får gissa på bilden så skulle jag säga e. paradivisa! (frogspawn) Citera
Andreas_Lindholm Postat 28 juni 2014 Postat 28 juni 2014 nä stig det tar emot? kan det vara en sån där paraglabrecens som jag inte har koll på..eller du kanske har rätt?Hej! Den du nämner har jag och den ser mer ut som en anemon.mvh ante Citera
Nicke7 Postat 28 juni 2014 Postat 28 juni 2014 även jag har en paraglabrecens, en vit, kritvit med grön mun, och han gillar inte läget riktigt, han har gått ner sig senaste veckorna, he neeed heeelp! Citera
Andreas_Lindholm Postat 28 juni 2014 Postat 28 juni 2014 Hej! Jag hade problem med min Euphyllia paraglabrescens (euphylia glabrescens) efter svängningar i temperatur. Tror inte att det var huvudproblemet utan något ämne som saknades. Jag låg inom marginalen för de värden jag mätte (standard tester). Problemet med korallen var att 3 huvuden började blekna med en färgskiftning från djup grön till ljus brun. Sedan släppte vävnaden och kvar blev kalkskelett. Började fundera på spårelement men med fokus på kalium. Enklaste utvägen för mig blev tätare vattenbyten ca 20 liter/vecka (120 liters akvarium). Vävnadsdöden upphörde och de armar som överlevde ser idag fina ut. Färgen är åter mörktgrön med ljusa toppar. Pratade med en försäljare om det möjligen kan ha varit kaliumbrist men det låter jag vara oskrivet. Mätte aldrig kalium före åtgärden med frekventa vattenbyten. Saltet jag använder red sea coral pro vilket ska innehålla rimliga mängder kalium samt andra spårelement. Svårt dock att säga vad som är vad i mitt fall? Vattenbyten medför också att avfallsämnen lyfts ur systemet. Dessutom är 20 liter/vecka rätt liten mängd vatten för att tillföra eller återställa skevheter gällande spårelement t.ex.Mvh / ante Citera
Hermanbrute Postat 28 juni 2014 Postat 28 juni 2014 Hej! Jag hade problem med min Euphyllia paraglabrescens (euphylia glabrescens) efter svängningar i temperatur. Tror inte att det var huvudproblemet utan något ämne som saknades. Jag låg inom marginalen för de värden jag mätte (standard tester). Problemet med korallen var att 3 huvuden började blekna med en färgskiftning från djup grön till ljus brun. Sedan släppte vävnaden och kvar blev kalkskelett. Började fundera på spårelement men med fokus på kalium. Enklaste utvägen för mig blev tätare vattenbyten ca 20 liter/vecka (120 liters akvarium). Vävnadsdöden upphörde och de armar som överlevde ser idag fina ut. Färgen är åter mörktgrön med ljusa toppar. Pratade med en försäljare om det möjligen kan ha varit kaliumbrist men det låter jag vara oskrivet. Mätte aldrig kalium före åtgärden med frekventa vattenbyten. Saltet jag använder red sea coral pro vilket ska innehålla rimliga mängder kalium samt andra spårelement. Svårt dock att säga vad som är vad i mitt fall? Vattenbyten medför också att avfallsämnen lyfts ur systemet. Dessutom är 20 liter/vecka rätt liten mängd vatten för att tillföra eller återställa skevheter gällande spårelement t.ex.Mvh / anteJag tror det kan vara brist på fosfat eller nitrat. Citera
Nicke7 Postat 28 juni 2014 Postat 28 juni 2014 precis innan jag läste era inlägg så var jag inne i bastun och hämta en flaska kaliumnitrat. just nu ligger jag mellan 5-7 no3, kanske lite lågt?, höjer några snepp! Citera
JonasW Postat 28 juni 2014 Postat 28 juni 2014 5-7 i nitrat ska ju vara tillräckligt. Jag skulle gärna ligga på den nivån själv, mäter 0 idag. Citera
hagbard Postat 29 juni 2014 Författare Postat 29 juni 2014 Borde vara denna: http://se.reeflex.net/tiere/2406_Euphyllia_yaeyamaensis.htm Den har lite smalare-klenare tentakler än de andra Euphyllia. Ja nu när jag kollat runt på div foton är det mitt i prick stig...finns en del färgvarianter av varje art så det blir riktigt trixigt att artbestämma...får fortsättningvis vricka tungan varje gång när jag ska utala yaeyamaensis en utmaning i sig med vetenskapliga namn...stort tack för hjälpen! Citera
stigigemla Postat 29 juni 2014 Postat 29 juni 2014 jajamen sisJag trodde det var en vits när jag såg namnet fösta gången.Kanske egentligen jäjamänsis men de flesta brukar säga jajamen. Citera
hagbard Postat 29 juni 2014 Författare Postat 29 juni 2014 jag är rätts så ny, men om jag får gissa på bilden så skulle jag säga e. paradivisa! (frogspawn)frogspawn är tydligen ett vanligt namn för divisa,paradivisa,och yaeyuamensis i denna artikel kan författaren avfärda jajamensis som den du nämner många ggr http://www.advancedaquarist.com/2012/10/corals Citera
hagbard Postat 1 augusti 2014 Författare Postat 1 augusti 2014 Tydligen är yaeyuamensis inte vanlig over there? såg att live aquaria har ett startpris på närmre 70 dollar..hur ser det ut här? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.