Gå till innehåll

euphyllia glabrecens


hagbard

Rekommenderade inlägg

Beror nog på åldern och storleken i övrigt. Hade en stor Paraglabrescens i mitt förra kar, med ett dussin huvuden. Den hade tentakler på ca 10-12 cm. I detta nya kar är samma sorts korall mkt mindre med bara 3 huvuden. Dess tentakler är ca 3-4 cm max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att när det står para före så är där flera toppar på var arm. Dvs dom är förgrenade. Nån kunnigare än jag får rätta mej om jag har fel

Det ska vara rätt. kollar t.ex. E. Anchora där du har en stor skelettstruktur och paranchora där skelettet delar sig till många strukturer och polyper. Kan ha fel men det var något sånt jag läste på marinbiologin har jag för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

Hej! Jag hade problem med min Euphyllia paraglabrescens (euphylia glabrescens) efter svängningar i temperatur. Tror inte att det var huvudproblemet utan något ämne som saknades. Jag låg inom marginalen för de värden jag mätte (standard tester). Problemet med korallen var att 3 huvuden började blekna med en färgskiftning från djup grön till ljus brun. Sedan släppte vävnaden och kvar blev kalkskelett. Började fundera på spårelement men med fokus på kalium.

Enklaste utvägen för mig blev tätare vattenbyten ca 20 liter/vecka (120 liters akvarium). Vävnadsdöden upphörde och de armar som överlevde ser idag fina ut.

Färgen är åter mörktgrön med ljusa toppar. Pratade med en försäljare om det möjligen kan ha varit kaliumbrist men det låter jag vara oskrivet. Mätte aldrig kalium före åtgärden med frekventa vattenbyten.

Saltet jag använder red sea coral pro vilket ska innehålla rimliga mängder kalium samt andra spårelement. Svårt dock att säga vad som är vad i mitt fall? Vattenbyten medför också att avfallsämnen lyfts ur systemet. Dessutom är 20 liter/vecka rätt liten mängd vatten för att tillföra eller återställa skevheter gällande spårelement t.ex.

Mvh / ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag hade problem med min Euphyllia paraglabrescens (euphylia glabrescens) efter svängningar i temperatur. Tror inte att det var huvudproblemet utan något ämne som saknades. Jag låg inom marginalen för de värden jag mätte (standard tester). Problemet med korallen var att 3 huvuden började blekna med en färgskiftning från djup grön till ljus brun. Sedan släppte vävnaden och kvar blev kalkskelett. Började fundera på spårelement men med fokus på kalium.

Enklaste utvägen för mig blev tätare vattenbyten ca 20 liter/vecka (120 liters akvarium). Vävnadsdöden upphörde och de armar som överlevde ser idag fina ut.

Färgen är åter mörktgrön med ljusa toppar. Pratade med en försäljare om det möjligen kan ha varit kaliumbrist men det låter jag vara oskrivet. Mätte aldrig kalium före åtgärden med frekventa vattenbyten.

Saltet jag använder red sea coral pro vilket ska innehålla rimliga mängder kalium samt andra spårelement. Svårt dock att säga vad som är vad i mitt fall? Vattenbyten medför också att avfallsämnen lyfts ur systemet. Dessutom är 20 liter/vecka rätt liten mängd vatten för att tillföra eller återställa skevheter gällande spårelement t.ex.

Mvh / ante

Jag tror det kan vara brist på fosfat eller nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde vara denna: http://se.reeflex.net/tiere/2406_Euphyllia_yaeyamaensis.htm Den har lite smalare-klenare tentakler än de andra Euphyllia.

Ja nu när jag kollat runt på div foton är det mitt i prick stig...finns en del färgvarianter av varje art så det blir riktigt trixigt att artbestämma...får fortsättningvis vricka tungan varje gång när jag ska utala yaeyamaensis en utmaning i sig med vetenskapliga namn...stort tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...