Gå till innehåll

Rengöra skummare


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Under januari ska det renoveras hemma och jag är då tvungen att flytta karet. I samband med detta tänkte jag rengöra skummaren. Det är en påhängsskummare av denna typ http://www.pwss.se/product.php?productid=5516&cat=942&page=1 där pumpen är utbytt mot en annan.

Främst är tanken att rengöra skummarpumpen (ättika/vatten), skall den bara ligga still i denna blandning under några timmar?

Själva behållaren på skummaren har väldigt mycket kalklagringar, bör jag försöka ta bort dessa? Ideer på hur detta ska ske?

Luftintaget (silikonslang) kan kanske vara bra att rengöra, räcker det med att hälla osmosvatten genom den några gånger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skölj av den med ljummet eller varmt vatten och rengör med flaskborste/tandborste så du får loss all lös smuts som sitter i skummaren, sen hade jag i ditt fall satt den i en hink med ljummet vatten och slatt i en dl eller två med ättika och låtit den gå över natten och sen försökt att få loss det sista som envisats med att sitta kvar.

Skummarkoppen kan du lägga ner i hinken så den får gojsa till sig i ättiksvattnet, sen ska det gå att spola av resterna som sitter kvar.

Luftslangen kan du bara genomspola med vanligt kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips. Att köra den i en hink med blandat kranvatten/ättika(eller citronsyra) känns enkelt och effektivt. Det jag va rädd för var att jag på något sätt "förstörde" skummaren genom att låta den ta in ättika/citronsyra. Men ska den bara stå i hinken eller ska jag köra igång skummaren?

Om jag kör på citronsyra, hur mycket skulle jag ha i när jag blandar låt oss säga 8 liter vatten i ett spann?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en tunna som hela pjäsen går ner i, så den kan dränkas helt, det är enklast.

När jag använt citronsyra så har jag hällt i en hel påse (40g?) i en hink, tror inte det behövs så mycket, men det är ju inte direkt dyrt heller.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Du föredrar att inte köra igång skummaren med andra ord utan det räcker med att dränka den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du föredrar att inte köra igång skummaren med andra ord utan det räcker med att dränka den?

Brukar köra igång pumpen några minuter precis när jag lägger i sakerna så syran blandas riktigt.

Sen låter jag den ligga still över natten och drar igång pumpen på morgonen igen så vattnet mer eller mindre får sköta "borstningen".

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar köra igång pumpen några minuter precis när jag lägger i sakerna så syran blandas riktigt.

Sen låter jag den ligga still över natten och drar igång pumpen på morgonen igen så vattnet mer eller mindre får sköta "borstningen".

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Det lät ju som ett bra tips. Ska köra på det! Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...