Gå till innehåll

Storlek på karantän?


Chum

Rekommenderade inlägg

Medan jag väntar och hoppas på att någon veteran/kunnig ska skriva en faktaartikel om karantänkar så har jag en fråga... Pga ekonomin efter 3 saltkar på 2 år så vill jag hålla i slantarna nu medan jag strider emot Cryptocaryon and what not. Har därför spanat på Hornbach efter lämpligt karantänkar då deras priser är fullkomligt oslagbara. Dessvärre är måtten inte så flexibla i fråga om utbud...

398kr för 80x40x35 (BHD) är ett bra pris för den största möjliga modellen att få in i bokhyllan (enda platsen jag kan ha ett extra kar på). Frågan är bara... är det tillräckligt stort för 7 fiskar i minst 2 månader?

- Rostratus (Mest angripen på bakfenan. Skakar ibland)

- Hepatus (Mindre och mindre symptom som kommer och går. Hade väldigt mkt prick innan ozon sattes in)

- Damsel (kliar sig, men inget synligt)

- Flavescens (inga symptom)

- Ocellaris (inga symptom)

- Samhetsclown (inga symptom)

- Putsarfisk (inga symptom)

I detta skall ju också finnas gömställen (krukor & rör), pumpar och doppvärmare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej & ja.

Med nej menar jag att egentligen skall våra fiskar gå i för dem i storlek & inredning avsedda kar, hela tiden och alltid.

Med ja menar jag att det som krävs, det krävs. För litet är bättre än inget.

Ingen kunnig/erfaren/expert kommer i en karantänsartikel skriva "såhär stora kar behövs". Alla kommer skriva "så stora kar du möjligen kan erbjuda dina djur".

De kommer gå trångt i 9 veckor, men med mycket gömställen och rejäl filtrering så att vattenvärdena är perfekta kommer de klara det fint tror jag.

Hur har du tänkt behandla fiskarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer fungera som karantän om inget större är möjligt. Men planera karet bra och vattenbyten ofta och bra filtrering. Att tänka på med fördel kan du ha det lute lummigt så minskar du stress

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu har framgång med din bekämpning i huvudkaret så tycker inte jag att det är nödvändigt med att lyfta upp de här fiskarna i en karantän. Fortsätt bekämningen i karet - kör hinkmetoden på angripen fisk (få bort nysmittan ur huvudkaret). Fortsätt med ozonet någon månad.

För kommande inköp dock - sätt upp ett kar redan nu och cykla det med några fredliga fiskar. Dessa skall sedan gå kvar i karet hela tiden - kan vara guppy eller mollies. När du köper ny fisk så placerar du den i det redan fungerande karantänskaret ihop med de snälla fiskarna. Att ha mindre fiskar ihop med en karantänfisk tar bort mycket av stressen och får igång nyinköpet fortare. Du får ingen vattenkemisk stress heller. Åtminstone jag skulle göra så här om jag skulle köra karantän.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då är pricken kvar i visningskaret. Det spelar ingen roll hur bra de är karantänförda eller hur bra de äter i karantän, utsätts de för en ny variant av prick i visningskaret när de väl släpps i så kan katastrofen vara ett faktum om det vill sig illa.

Varför skall fisk hinkas för att sen släppas ner till parasiterna igen?

Men visst här krockar två olika filosofier. Att leva med och ständigt bekämpa sjukdomar i karet eller ha ett sjukdomsfritt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se inte bara hinkmetoden - se komplementet också. Infektionsgraden är beroende på antalet cystor som kläcks. När du tar bort de infekterade fiskarna för att de skall släppa sina cystor i en hink så tar du bort antalet cystor som tillförs huvudakvariet. De enda som du behöver bekymra dig om där är de som redan ligger i sanden. Ozonet fixar det mesta av det som kläcks och som simmar upp till fisken för att tränga in i fisken. Kan också tänkas att ozonet kommer att medföra ett kraftigare slemskikt hos fiskarna vilket försvårar penetrering av parasiten. Du blir tvungen att köra ozonet under x antal dagar och i och med att det find "idioter" hos parasiten (sådana som inte kläcks efter 7 dagar utan kan ta 20, 50 eller mer dagar på sig att kläckas) Min åsikt - om man vill bli av med parasiten är att man efter ett angrepp måste köra ozon en längre tid och det är en säkrare metod än att lämna karet fisktomt för 30 - 70 dagar. Idag kör jag ozon under ca 1 vecka efter det jag släppt i ny fisk - jag har inte haft ett sjukdomsutbrott i detta kar på många år. Sist jag hade det var på några clowner som togs upp och kördes hinkmetoden på efter de var symptomfria sattes de tillbaks utan problem. de finns iofs inte kvar - men det är en helt annan historia.

I Chums fall har ozonet redan fått verkan - infektionsgraden minskar på hans hepatus - för att skynda på metoden - upp med angripna fiskar - hinka dem - låt ozonet ta hand om det som är kvar och kläcks. Det är lättare att få bra verkan om det är 10 parasiter som kläcks än om det är 100 000 som kläcks. säg att ozonet dödar 90 % av kläckta larver - räkna på infektionsstrycket själv och hur många cykler som behövs för att få det infektionsfritt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ha 90 x 45 x 45 som mest i bokhyllan, men Hornbach har inte de måtten. Nästa är 100 x 40 x 50 =/ Och köper jag måttbeställt så landar det på ca 1500-2000 kr...

- Backar: Är det inte dåligt för fisken om den inte kan "se ut"? Tänker på stress tex...?

- Filtrering? Räcker det inte med cirkulation och vattenbyten? Jag vill minnas att de flesta sagt till mig att man inte behöver skummare tex, i ett karantänkar, då tanken är att man ska byta mkt vatten och ofta?

- Ozon: Jag kör endast ca 25% av en 25mg Sander. Tror du Lasse att det räcker för att ge effekt på parasiterna? Så fort jag ökar på så luktar det, vilket antagligen ebror åp att jag inte hittat grövre slangar så skummaren kan inte suga tillräckligt mkt luft per sekund mot vad ozonisatorn producerar... Men till 500L vatten ska man väl rent teoretiskt kunna dosera 50 mg ozon egentligen? Hepatusen har blivit mkt bättre dock, sedan jag fick låna denna Sander av min foumkompis Kebben. Den har minskat till vad jag skulle uppskatta är mellan 1-5% av hur det var när det var som värst. För Rostratusen är det ca 25-50% mot när det var som värst... så förhoppningsvis så hjälper ozonet även om jag inte kan dosera så mkt som jag teoretiskt borde kunna?

Nu kanske det blir lite mkt ämnen i denna tråd när jag redan hade en tråd för sjukdomsutbrottet ("S.O.S..."), men nåväl. Moderator får slå ihop dem och det anses nödvändigt :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En stor back är bättre en ett litet akvarium, men ett stort akvarium är bättre än en stor back. Fördelen med en back är förutom priset, att den inte väger något och är hållbar så det är bara att slänga in den i garderoben där den inte syns när man är färdig med karantänen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kika på plastbackar från ställen som ÖoB eller Rusta, dom är billiga och fungerar utmärkt som temporära kar.

- Backar: Är det inte dåligt för fisken om den inte kan "se ut"? Tänker på stress tex...?

- Filtrering? Räcker det inte med cirkulation och vattenbyten? Jag vill minnas att de flesta sagt till mig att man inte behöver skummare tex, i ett karantänkar, då tanken är att man ska byta mkt vatten och ofta?

Jag använder 55L plastbackar från Classe när jag hinkar fiskarna. De brukar äta 5 minuter efter att jag flyttat dem till ny plastback. De verkar inte bry sig nämvärt.

I backarna under 72 timmars bytena har jag bara luftpump kopplat.

I karantänen hade jag så stort biologiskt filter det bara gick att få tag på. Ett rejält Hydor ytterfilter fyllt med makaroner. Jag bytte vatten 1 gång på 8 veckor. Fisk bryr sig inte om fosfat & nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Tänkte mest på att de kanske blir mer skrämda av skuggor utanför baljan, eller ett huvve som dyker upp plötsligt ovan baljan, än om de kan se när man närmar sig..

- Biologiskt filter... typ som ett ytterfilter för sötvatten alltså? Vilket syfte har det filtret? Är det istället för levande sten? Det är väl främst ammonium och nitrit man är skraj för i ett naket kar annars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

- Biologiskt filter... typ som ett ytterfilter för sötvatten alltså?

Jag vet inte om jag tycker att ytterfilter är sötvattenspecifikt. Vi kan nog kalla det för ytterfilter bara.

Vilket syfte har det filtret?

Denitrifikation. Omvandla farligt ammonium till ofarligt nitrat.

Är det istället för levande sten?

Den debatten tar vi inte här ;)

Det är väl främst ammonium och nitrit man är skraj för i ett naket kar annars?

För fiskar är man skraj för ammonium, i alla kar. Nitrit är inte party party för fisk heller men verkar vara mindre farligt i saltvatten än sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denitrifikation. Omvandla farligt ammonium till ofarligt nitrat.

Du har skrivit fel - det skall stå: Nitrifikation. Omvandla farligt ammonium/ammoniak till ofarligt nitrat

Denitrifikation = med syrefria omgivningar bakteriellt omvandla nitrat till kvävgas och vatten

Hälsningar mr petimeter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har skrivit fel - det skall stå: Nitrifikation. Omvandla farligt ammonium/ammoniak till ofarligt nitrat

Denitrifikation = med syrefria omgivningar bakteriellt omvandla nitrat till kvävgas och vatten

Hälsningar mr petimeter :)

Ha, nu blev du nöjd ;) Du har helt rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...