Gå till innehåll

Boerboels sänggavel


Boerboele

Rekommenderade inlägg

Detta är mitt andra saltkar, 222 liter stort, då mina månfiskar redan växt ur 112 liter i storlek och antal. Upptäckte att 110 cm akvarium är ganska lagom som sänggavel till en 120 cm bred säng om man vill ha lite utrymme för sladdar mm mellan vägg och akvarium. Har dessutom lite svårt att sova ibland, och tanken är att köra månljus ihop med en del flouriscerande mjukisar/skivor. Även en röd LED ska till är det tänkt, så det går att kika på nattlivet ibland.

Befolkningen blir just nu 5 turbosar (blir nog fler senare), en sjöborre, 5 månfiskar, en grön kulfisk samt några eremiter som ska köpas in. Eventuellt får de två svarta percula-clownerna vara med där i, om de är snälla.

Akvariet står på en aluställning som jag och min pappa byggt in med en del isolering och klickgolv i ek runt om. Tänkte ha luftpump från skåpet under till skummaren där i. Funderar även på om det går att få in en liten sump som man inte borrar hål i glaset för. Har för mig jag sett det nånstans. Blir att kolla vidare på.

post-7902-14468931633572_thumb.jpg

Bänken håller på att byggas. Framsida.

post-7902-14468931633738_thumb.jpg

Så ser det ut nu, långt ifrån klart.

post-7902-14468931633375_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lite skillnad då, ja :). Det är isolerat ganska bra skulle jag säga. Problemet är att jag inte har nån sump. Om det räcker med skummare med luftpump, så går den att ha inuti bänken, men annars lär det nog låta. Väntar på att få hem lite grejer i veckan. Då märks det om planen håller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt. Jag skulle nog ta 2 röda led så det kan bli rödljus i hela karet. Tänk på att välja en luftpump med 2 uttag för luft på. Det är två pumpar i dem som går i mottakt så det blir minst 10 gånger mindre vibrationer. En luftdriven skummare räcker nog ett tag men månfiskarna kommer att växa ur detta kar också. Du kommer nog att behöva ett större hus så småningom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt. Jag skulle nog ta 2 röda led så det kan bli rödljus i hela karet. Tänk på att välja en luftpump med 2 uttag för luft på. Det är två pumpar i dem som går i mottakt så det blir minst 10 gånger mindre vibrationer. En luftdriven skummare räcker nog ett tag men månfiskarna kommer att växa ur detta kar också. Du kommer nog att behöva ett större hus så småningom...

Tack :). Det röda som står just nu är en lampa jag har till växter annars. Hade tänkt nåt sånt här sedan: http://www.gps4buy.com/bmz_cache/e/e227fa45a455103af3c900c7f43118e2.image.300x300.jpg för de riktigt sömnlösa nätterna...

Inte helt säker på vad du menar för pumpar, har du nåt exempel på namn och var man kan få tag på en? Jag har mina Rena 100 och 200 från nittiotalet :). Hehe, visst är det så. Har ett tomt 600 liter + ca 100 liter sump som ska upp, men det blir om ett år ungefär då jag förhoppningsvis har jobb istället för studiemedel. Hoppas iallafall de ska klara sig på detta tills dess...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@krille 55; bilder kommer, förhoppningsvis är de i på tisdag. Verkar inte vara så vanligt med dem. Inte så konstigt kanske med tanke på att de kräver ganska stort och har konkurrens av en massa färgglada "riktiga" saltfiskar.

@picko1; Tack :). Ja, kanske roligare när det är helt igång. Men sen är du välkommen :). Dags att se din burk snart med?

@stigigemla; Okej, tack! Har också en sander i trä, dock den minsta. Kanske borde skaffa en större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...