Andreas84 Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Ska börja köra ozon i skummaren och undrar lite om kolfilter.Tanken är att göra en behållare att fästa på skummarlocket som jag ska ha kol i. Nu undrar jag går det att använda spn filtermatte med kol eller ska jag använda sån kol som liggger i påse?Ska kolen vara fuktig elelr funkar det om den är torr? Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Ozon och kol i luft kan vara explosivt. Har jag läst nånstans. Nån som har bättre koll kan säkert fylla i? Vi tänkte göra samma sak för nåt år sedan men nånstans läste jag om detta så vi skippade det. / David Citera
Lasse Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Ozon och kol i luft kan vara explosivt. Har jag läst nånstans. Nån som har bättre koll kan säkert fylla i? Vi tänkte göra samma sak för nåt år sedan men nånstans läste jag om detta så vi skippade det. / DavidDet var nytt för mig - jag brukar alltid rekommendera att låt överskottet gå genom ett kolfilter. Och vad jag vet så finns inga restriktioner med kolfiltermasker och eventuell ozon - men jag kan ha fel. Koldamm och ozon - det är en sak - men aktivt kol i "bit" form och ozon har jag aldrig hört talas om någon explosionsrisk.MVH Lasse Citera
Andreas84 Postat 28 november 2013 Författare Postat 28 november 2013 Ska jag använda matta eller sån man lägger i en strumpa? blöt eller torr? Citera
petnym Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Ozon och kol i luft kan vara explosivt. Har jag läst nånstans. Nån som har bättre koll kan säkert fylla i? Vi tänkte göra samma sak för nåt år sedan men nånstans läste jag om detta så vi skippade det.Det kan inte stämma... Det finns ju luftrenare med både ozon och aktivt kol i samma enhet. Citera
DaTrucka Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Ska jag använda matta eller sån man lägger i en strumpa? blöt eller torr?Mattan släpper nog igenom för mycket.Finkornig i strumpa är nog bäst, pellets borde funka om lagret är tillräckligt tjockt, dock vet jag ej hur tjockt.Ser ingen anledning att blöta ner det. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Okej! Ska se om jag hittar var jag läste det och försöka tyda det igen. Måste ha tolkat det fel. /David Citera
Guest Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Det jag har hört är vid blixtnedslag så bildas kol och ozon vilket ger en explotion men det är koldamm "träkol" Citera
hans Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 Kör med ozon dos 50mg på ett 720l i skummare mellan kl 21-09.00 har en sten kista i sumpen som ska ta litet.Men kör även med kol i mitt fosfatfilter. På innehålls förteckningen på kolet (deltec) stod det 2-2.5dl till min volym och om man använde ozon. Bytte av kol var 14 dag. Vet ej om det är rätt men fungerar för mig. Och följer tillverkaren. Citera
Lasse Postat 28 november 2013 Postat 28 november 2013 returluften från skummaren skall gå genom kolet - gör en liten burk men inte för bred. Kolet skall vara torrtMVH Lasse Citera
Andreas84 Postat 29 november 2013 Författare Postat 29 november 2013 Tack.Vilken kol är bäst:http://www.drakfisken.se/filtermaterial/1243-grotech-activcarbon.htmlhttp://www.drakfisken.se/aktivt-kol/1721-fm-ultra-carb.htmlhttp://www.drakfisken.se/aktivt-kol/1722-fm-ultra-carb-l.html Citera
Lasse Postat 29 november 2013 Postat 29 november 2013 Inte för grovt - sedan passar det nog med vilket som helst.MVH Lasse Citera
stigigemla Postat 29 november 2013 Postat 29 november 2013 Jag skulle använda finkornigt kol för köksfläktar till att rena luft. Men absolut inte till att rena vatten. Citera
Andreas84 Postat 30 november 2013 Författare Postat 30 november 2013 (ändrat) Tack. Typ sån pgw.se/aktivt-kol-flaktkol-2-liter.htmlEller denna vinshoppen.se/aktivt-kol-pgw-20x40-10-liter.htmlSkickat från min HTC Desire via Tapatalk 2 Ändrat 30 november 2013 av Anderzon_ Citera
stigigemla Postat 30 november 2013 Postat 30 november 2013 Ja fast jag tror det är enklare att köpa det där de säljer spis / köksfläktar. Citera
Andreas84 Postat 30 november 2013 Författare Postat 30 november 2013 Ja ska kolla upp det, googlade bara på det så kom dom upp.Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.