Gå till innehåll

Prick eller något annat?


tele

Rekommenderade inlägg

För några dagar sedan upptäckte jag en massa vita prickar på min xanthurum. Olika storlekar och utspridda över hela kroppen, inte jättemånga.

Har försökt fota, men det är inte helt lätt med en mobilkamera.

post-6296-14468931718965_thumb.jpg

post-6296-14468931719201_thumb.jpg

Kan det vara prick eller något annat?

Har kört ozon på nätterna i två dygn och det har minskat avsevärt.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det ser ut som prick! tina och marinera all mat du ger i vitlöksvatten i ett par dagar. hjälper inte det så sätt den i karantän(om du har) och dosera Oodinex. du kan dosera Oodinex i karet också då korallerna eller resterande av invånarna inte tar skada:D

jag hade själv problem med vita prick ibland när jag hade min hepatus kirurg... jag marinerade maten i vitlök på kvällen och på morgonen efter så var pricken borta:)

har du prick i karet så rekommenderar jag att du skaffar ett uvc filter om du inte redan har det:)

Med Vänliga Hälsningar, Wigge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det som jag misstänkte :(

Men dina råd tar väl knappast död på prick? Måste läsa in mig på Oodinex.

Tycker mig ha läst att det enda som gäller är karantän för fiskarna i upp emot 8-10 veckor. Men det inget jag är sugen på, går det att klara sig med uv, ozon och vitlök för att hålla sjukdomen i schack så kör jag nog på det.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det som jag misstänkte :(

Men dina råd tar väl knappast död på prick? Måste läsa in mig på Oodinex.

Tycker mig ha läst att det enda som gäller är karantän för fiskarna i upp emot 8-10 veckor. Men det inget jag är sugen på, går det att klara sig med uv, ozon och vitlök för att hålla sjukdomen i schack så kör jag nog på det.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Det låter inget vidare..

Fan, känns drygt att köra karantän. Men det kanske är det bästa i längden.

Kan man trycka in 2 kirurger på ca. 6-7cm och två clowner i ett 150-liters i 10 veckor?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oodinex från HW är ett kopparpreparat. Det dödar direkt snäckor och räkor förutom ett fåtal fiskarter. Koraller tar också stryk.

Kopparen fäller ut på levande sten så ett plötsligt pH- fall kan döda djur flera år senare.

menar Oodinex från eSHa. det står att inget ska ta skada... och inget att mina djur har reagerat dåligt förutom vita pricken ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter inget vidare..

Fan, känns drygt att köra karantän. Men det kanske är det bästa i längden.

Kan man trycka in 2 kirurger på ca. 6-7cm och två clowner i ett 150-liters i 10 veckor?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

det går bra! jag körde 2 små kirurger i 120L i nästan ett år och de mådde kanon!... förutsätter att man har bra vatten kvalite=)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

menar Oodinex från eSHa. det står att inget ska ta skada... och inget att mina djur har reagerat dåligt förutom vita pricken ;)

Någon annan som har erfarenhet av detta mirakelmedel?

Skulle vara skönt att slippa att riva upp 75 kg LS för att få tag på fiskarna!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte stressprick nu igen.... trodde vi hade tagit död på den myten.

Antar att dom 3 parasiterna du tänker på är Cryptocaryon, Brooklynella och Amyloodinium?

Tele, Ja det kan man, men det är inte något som rekommenderas.

Använd heller aldrig mediciner i akvariet, behandling av sjuka fiskar med mediciner/kemikalier bör alltid utföras i ett behandlings/karantäns kar.

Finns en jättebra tråd att läsa på toppen av det här forumet.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57302-Vita-Prick-Behandling-Fakta-amp-Myter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...