Gå till innehåll

Lolabahamas Tropiska träsk (Cayman 300l)


Lolabahama

Rekommenderade inlägg

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har inte mycket i mitt akvarium ännu, lite fisk och städpatrull plus lite mjukkorall och så. Jag använder Salifers Mg, PO4, Ca Seras pH och kH plus refraktometer. Sedan har jag även Red Sea's No2/No3 test. Doserar No3+Po4-X från Red Sea samt FM Ultra Organic.

Dessa tester jag har är säkert inte optimalt men vad göra så länge.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och vad innehåller levandesten mängder av?

Bra att du svarar så vi andra vet också! Bara att jag har tillsatt nitrivec och fått ner värdena snabbt mha detta. Gammal sten i mitt nya och jag hade en topp under två dagar sedan bra värden igen så flytten av 54L och 80L till 375L med nytt vatten och allt gammalt gick kanon för min del. Sedan om det är bästa sättet vet inte jag.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar och engagemang. Får nog köpa lite ordentliga tester (skickade med ganska många när jag sålde dom sista Diskusarna men känns som om det behövs lite mer korrekta prylar till saltvatten så antar att jag hade fått köpa nytt iaf. Ja jo jag tänkte väl så att naturen (eller vad man ska säga) får sköta det där själv. Har ingen brådska med att få i fiskar och dylikt, känner mig underligt nöjd med att det bara står en behållare med saltvatten i vardagsrummet :). Har drömt om detta så länge jag kan minnas så är lite förvånad att jag inte är mer stressad att få i levande.

Tyckte mest att det var konstigt att nitriten kom så snabbt och blev lite orolig över att hela stenen dött med tanke på att den blev liggande ett dygn helt i onödan. Men det reder väl ut sig med tiden det där. Har för övrigt börjat komma kiselalger på LS nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska köpa mer levande sten, hade väl nån tanke om att man kunde pilla i lite i taget efterhand men inser nu att det inte är nåt bra alternativ. Måste ha i i alla fall 10kg till...minst. Nu är det fullt med kiselalger i akvariet också. Yay. Men skitsamma, smällar man får ta. Har funderat lite på detta med städpatrull, när kan man släppa i dom? Är dom känsligare än fiskar som jag har hört sägas av vissa? Eller kan man släppa i dom innan fiskarna så länge karet är i någorlunda balans?

Dagsformen på tropiska träsket...

post-8061-14468931847509_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare 10kg sten lades i i fredags. Nu ser det inte riktigt så tomt ut längre. Men alltså kiselalger?! Det är fruktansvärt mycket kiselalger nu. Hur gör man? När jag har startat upp sötvattens förut så har det aldrig varit såhär mycket, ska man "dammsuga" upp en del ifrån botten och borsta av det värsta ifrån stenen? Sen har det kommit lite cyano också, försvinner även det av sig självt när allt har stabiliserat sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis är din fosfat väldigt hög nu. Att helt strunta i vattenvärdena i ett nystartat kar är ju som att begära att det skall bli en enda algsoppa av alltihopa. Bekämpa nitrit/nitrat med en gång och även fosfat genom en fosfatabsorber/remover och tillsätt bakteriet. Prodibio har bra startkulturer tex denna http://shop.biotedmarin.se/prodibio-start-up-6-ampuller/3979-0 . Sedan är det bra att mata bakterierna så de förökar sig. denna är ett preparat från redsea http://shop.biotedmarin.se/red-sea-no3po4-x-100ml/4449-0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina kiselalger beror nog på att du inte kör med osmosvatten. Vattenledningsvattnet innehåller i allmänhet en hel del kisel - silikat. Ett osmosfilter kostar från 500:- och uppåt.

Den oljiga hinnan på vattenytan på vattenytan tar du bort så här:

Riv loss några tidningssidor (utan häftklammer)

Stäng av alla pumpar och skummaren. Lägg tidningssidorna på vattenytan så att de täcker hela vattenytan och ta omedelbart dem igen.

Sätt på pumparna igen. Tid med alla tidningarna på vattenytan max 2 sekunder.

10 gånger karets volym per timme i cirkulation är ett minne från gamla "power heads" med smalt utblås. Där kom vattnet ut från pumpen med sådan fart att det rev med sig mer vatten runt om utblåset. Samma effekt får du med Streampumpar på 30 - 40 gånger volymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina kiselalger beror nog på att du inte kör med osmosvatten. Vattenledningsvattnet innehåller i allmänhet en hel del kisel - silikat. Ett osmosfilter kostar från 500:- och uppåt.

Den oljiga hinnan på vattenytan på vattenytan tar du bort så här:

Riv loss några tidningssidor (utan häftklammer)

Stäng av alla pumpar och skummaren. Lägg tidningssidorna på vattenytan så att de täcker hela vattenytan och ta omedelbart dem igen.

Sätt på pumparna igen. Tid med alla tidningarna på vattenytan max 2 sekunder.

10 gånger karets volym per timme i cirkulation är ett minne från gamla "power heads" med smalt utblås. Där kom vattnet ut från pumpen med sådan fart att det rev med sig mer vatten runt om utblåset. Samma effekt får du med Streampumpar på 30 - 40 gånger volymen.

Tack för svar. Jag hade initialt tänkt att det kanske skulle funka utan osmos, att det silikat som fanns i vattnet skulle förbrukas (?) och att det kanske skulle bli mindre utbrott vid påfyllning/vattenbyten och att dessa små algutbrott skulle kunna kontrolleras med städpatrull? Men det kanske är en nödvändighet med osmos iaf. Är ju en överkomlig kostnad. Tack för tipset med tidningspapper, ska testa detta fast hinnan försvann nästan helt när jag riktade om ena streamern mot ytan, men kommer definitivt att köpa mer streamers, det märks att det är för dåligt flås i karet. Speciellt när den ena är riktad uppåt.

Kiselalgerna försvinner av sig själv när inkörningen är klar:)

Ja det är det jag har fått till mig men det var tydligen inte så om man beaktar Andreas inlägg? Kiselalgerna började komma för en vecka sen och nu är i stort sett allt brunt, iaf sand och stenar. Vet inte hur fort dom brukar ge med sig, har svagt minne av knappt märkbart utbrott vid sötvatten start men dom försvann fort för att aldrig mer återvända.

Troligtvis är din fosfat väldigt hög nu. Att helt strunta i vattenvärdena i ett nystartat kar är ju som att begära att det skall bli en enda algsoppa av alltihopa.

Är det så? Blir lite ambivalent här nu faktiskt. Det som jag har fått höra (och tagit fasta på) är att man ska bara ha tålamod och låta karet vara ifred (trots att det ser för jäkligt ut). Men nån algsoppa vill jag ju verkligen inte ha. Det är alltså helt fel att ett nystartat kar går igenom olika faser med alger som försvinner av sig själva efter ett tag när karet mognat? Blir lite orolig, man vill ju få en så bra start som möjligt för att akvariet med innevånare ska må bra och vara stabilt även i framtiden.

I med lite alg bekämpare :) nassarius snäckor till sanden och några turbo snäckor :)

Jo det är väl tänkt så men ville vänta så länge som möjligt så att dom inte tar skada av att man har för bråttom. Men kanske är lite för seg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen expert eller något . Men jag har alltid slängt i städare bara 1-2 dagar efter att jag startat karet och aldrig haft dödsfall. Men det behöver ju inte betyda att det är rätt och att det går för alla !

Ok, jo det är ju sant att det finns inga regler som gäller för alla men då kanske dom inte är så känsliga som jag trott. Har ju inte testat för allt det är därför jag är lite försiktig. Det enda jag testat är PH och Nitrit. Nitriten har dock gått ner från 1,0 till 0,1 så det känns ju som om det är på väg åt rätt håll i alla fall.

Det jag tänkte på med kiselalgerna är om dom försvinner av sig själva eller om dom ligger kvar även fast dom inte är livskraftiga längre så man måste städa ur dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv hänger faktiskt inte upp mig så mycket på tester . Jag testar om jag upplever att det behövs . Jag kör alltid med bakterie tillsats i början samt aktiv kol efter att jag doserat . Och mycket cirkulation . Jag råkar dock alltid ut för alg explosion med grön alger så att jag inte kan se in i akvariet eftersom jag inte använder osmos men det har jag beställt en nu :) men uvn tar annars bort det för mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dropp metoden finns eller ta 0.5dl av ditt vatten och häll i, upprepa varje 15-30min kanske under 2-3 timmar. Mina har klarat sig med snabbare inkoppning än så, problemet de har är salthalts skillnaden. Så kan du kolla säljarens salthalt och du vet din och de är samma så skall de kunna läggas i direkt sas. Bara att vattentempen är rätt efter det.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nassarius har jag en hel del som det är nu då de förökar sig ofta. Skall själv iväg och få köpt i mellandagarna lite mera sten och annat gött.

Fick väl en 5st för 100:- tror jag det var och jag har inte 5st utan mycket mera.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...