stigigemla Postat 10 januari 2017 Dela Postat 10 januari 2017 Jag tror vi borde hålla ihop mer. Det är ju kul att träffas och snacka salt så besök varandra. (eller mig). 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 11 januari 2017 Dela Postat 11 januari 2017 11 timmar sedan, LN21 sa: Hej Manne! Missat detta totalt, sorry. Karet rullar på men mitt intresse har sista halvåret varit noll. Har dessutom inte varit inne här på länge. Men jag har bytt 650 liter vatten nu i helgen, rensatt sumpen och satt i en liter ny gfo. Har förlorat en mussla och några acropora, även sålt bort några acros. Tyvärr har tillväxten minskat regält till följd av vanvården och caulerpans härjningar. Men ja ska minsann ta tag i karet nu igen så att man kan få en liten kick tillbaka till hobbyn.. Caulerpan verkar äntligenn vara på tillbakagång. Mina kaninfiskar och kirurg är troligen liiite fast ja aldrig ser det. Hade Stig på besök nu helgen och det var riktigt kul att snacka lite salt. Hur är det med dig Manne? Jag har återvänt hit o försöker få akvarierna på rätt köl igen.. ny osmos , nytt salt , nya skummare är min insats hittills.. o en led lampa till mitt stenkar/fraggtank.. Karen ser ut som kom o hjälp mig o dö.. väldigt fiskfattigt..om vi säger så.. vart en runda uppåt Götet o köpte på mig lite fisk osv men det slutade illa efter någon vecka tråkigt nog.. Med vänlig hälsning, Manne 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 12 januari 2017 Författare Dela Postat 12 januari 2017 Kanon Manne att du är åter här, ja ska även jag skärpa mig och vara här mera Ja Stig vi behöver ses lite mera lite för att hålla intresset uppe. Tack ola, följer ditt kar med spännig, kanske dax för en träff snart. Där kommer en liten ny bild iallafall från kortsidan på byttan 11 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Purre Postat 12 januari 2017 Dela Postat 12 januari 2017 Ser riktigt fint ut det där Larry. Trevligt att du är tillbaka. / Per 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 13 januari 2017 Dela Postat 13 januari 2017 Det får vi se till fixa så det blir en träff snart Larry,jag har också haft en del strul men sakta men säkert men säkert börjar det reda upp sig känns det som snygg bild du la upp också mvh Ola 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 13 januari 2017 Dela Postat 13 januari 2017 Härligt o ha dig tillbaka! O härlig bild. Ser knökat ut 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Boy87 Postat 20 januari 2017 Dela Postat 20 januari 2017 En träff tycker jag absolut!! Särskilt roligt för mig som endast hållet igång lite över året. Inspiration behöver man alltid! Kul att du börjar hitta lite glöd igen Larry. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 21 januari 2017 Författare Dela Postat 21 januari 2017 En liten dagbild, Enzmannen har verkligen blivit stor ca 50 cm i omkrets 9 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 25 januari 2017 Författare Dela Postat 25 januari 2017 Sitter på tåget hem från en mycket givande Bad/vattenrening konferens. Lyssnade bla på ett samtal med Therese Alshammar. Hon var mycket rolig och intressant att lyssna på. Hon har ju bla stor erfarenhet av olika simhallar. Det blev även en hel del nördvattenrenings snack på konferensen 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 11 februari 2017 Författare Dela Postat 11 februari 2017 Liten ny helbild. Kom hem i går till en pajjad returpump. Stig hade en ny så att tre timmar senare så snurrade vattnet igen. Glömde dock att köpa nytt salt, ja blir ibland så trött på mig själv. 12 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 11 februari 2017 Dela Postat 11 februari 2017 Snyggt, verkligen snyggt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 februari 2017 Dela Postat 11 februari 2017 Nu väntar både jag och hela USA på att du publicerar några bilder på ditt kar på reef2reef.com. Såg du inte min elaka provokation i min tråd där MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 11 februari 2017 Författare Dela Postat 11 februari 2017 Ja jo ja såg den Tack Mats Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 februari 2017 Dela Postat 11 februari 2017 Väntar på att få skriva äntligen. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 11 februari 2017 Dela Postat 11 februari 2017 Liten ny helbild. Kom hem i går till en pajjad returpump. Stig hade en ny så att tre timmar senare så snurrade vattnet igen. Glömde dock att köpa nytt salt, ja blir ibland så trött på mig själv. Surt att glömma hälften.. särskilt när man har så långt att åka Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 12 februari 2017 Författare Dela Postat 12 februari 2017 Ja kan tycka att en helt vanlig blå montipora och en grön montipora kan vara hur grannt som helst. 12 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 13 februari 2017 Dela Postat 13 februari 2017 Håller med helt 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 19 februari 2017 Författare Dela Postat 19 februari 2017 Så då har men bytt 500 liter vatten, fyllt upp 75 liter Balling och 200 liter i Osmostanken. Tur att man har en osmsos med tryckstegringspump Echinopora lamellosan börjar bli gigantisk, även Euphyllierna och Caulastrean har rätt många huvud. 7 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 19 februari 2017 Dela Postat 19 februari 2017 Hur länge klarar du dej på dina 75 liter balling? /SamuelSkickat från min iPhone med Tapatalk Pro Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 19 februari 2017 Författare Dela Postat 19 februari 2017 25 dagar en liter av varje om dan, men då får ja ha lite torra salter oxå Men det hela beror på om ja skött karet eller ej. Nu när ja är inne i en vattenbytarperiod så går det enligt ovan, när ja har haft akvariesvacka så får ja istället dra ur kontakten till timrarana då och då. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 10 september 2017 Författare Dela Postat 10 september 2017 Det är liite glest med uppdateringarna men här kommer en bild iallafall 11 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
per.w Postat 10 september 2017 Dela Postat 10 september 2017 Du skrev något jätteintressant som ger svar på en del frågetecken som jag haft.... Om man höjer KH efter lågt Kh så vitnar korallerna och dör... Jag har precis det problemet som du beskriver, men trodde att det var RTN som jag dabbats av... Nu tror jag mer på det du beskriver, att man har lågt kh och sen buffrar till högt kh... Mitt kh har svajat upp och ner under flera år. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 10 september 2017 Författare Dela Postat 10 september 2017 Ja Per, ja har oxå haft problem med svajande Kh. Har dessutom alltid hört att det är helt ok att höja kh med 1 per dygn. Om ja tillsätter dels den dagens kh konsumtion och så mycket bikarbonat som höjer kh med 1 så börjar mina SPSer att (inte alla men endel både acropora, montipora och hystrix) vitna, oftast de delar som är sämst belysta. När mitt Kh lackar ur så tillsätter ja bara så mycket karbonat som höjer kh med 0,5-0,7 vid dagens slut. Svajigt Kh är en pest i saltvattensakvarium. Men min karbonat åtgång är lite knepig för att kh sjunker fortare om/när jag är inne i en kolkälle doserings period. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
BatmanGefle Postat 10 september 2017 Dela Postat 10 september 2017 Om ja tillsätter dels den dagens kh konsumtion och så mycket bikarbonat som höjer kh med 1 så börjar mina SPSer att (inte alla men endel både acropora, montipora och hystrix) vitna, oftast de delar som är sämst belysta. En dum fråga, men tillsätter du all extra bikarbonat i en enda dosering eller sprider du ut den över dygnet? Skickat från min Reeflink med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 10 september 2017 Författare Dela Postat 10 september 2017 Ingen dum fråga alls, ja tillsätter dagens åtgång två ggr per natt med 8 timmars mellanrum. Om ja behöver justera så gör ja det på ettemidan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.