petnym Postat 30 maj 2014 Författare Postat 30 maj 2014 Kanonbra skrivet Peter!Jag diggar dina reaktorer. Tack! Jag byggde dom främst för att det var tight om utrymme i sumpen och jag ville att dom skulle rymmas framför skummaren, och ändå lämna utrymme för att lyfta av skummarkoppen. De är främst till för media som tål rörelse vid fluidisering, men med lite tålamod kan man få i och ur en bit filtermatta också vid användning av känsligare media. Citera
petnym Postat 11 juni 2014 Författare Postat 11 juni 2014 Samma bild med lite beskrivande text... Citera
petnym Postat 14 juni 2014 Författare Postat 14 juni 2014 Köpt några koraller på KF, bland annat denna Ricordea Yuma i orange och grönt....vad som är lite roligare är att mina ricordea florida som under alla år sett bruna och tråkiga ut nu gått över i en mintgrön nyans. Citera
petnym Postat 16 juni 2014 Författare Postat 16 juni 2014 Lite bättre bild på Ricordea Yuma i blåljus... Citera
petnym Postat 29 juni 2014 Författare Postat 29 juni 2014 Ny helbild (tyvärr ingen vidare bildkvalite)... Citera
petnym Postat 1 juli 2014 Författare Postat 1 juli 2014 (ändrat) Uppdaterad artlista...FiskarSmyckedvärgkejsare, Centropyge eibliMandarinfisk, Synchiropus splendidusAnthias, Pseudanthias squamipinnisBangaiikardinal, Pterapogon kauderniFrökenfisk, Chrysiptera parasemaSvart Clownfisk, Amphiprion ocellarisClownfisk, Amphiprion ocellarisÖvriga djurSandsjöstjärna, Archaster sp x2Turbosniglar x8Nassariussniglar, Nassarius coronatusOrmsjöstjärnorKorallerMontipora confusaGrön flakväxande montipora, Montipora capricornisPavona cactusEuphyllia ancoraOrange Ricordea Yuma, Ricordea yumaEuphyllia, grön med förgrenade lila toppar, Euphyllia sp.Euphyllia, brun med förgrenade gröna toppar, Euphyllia sp.Grön bubbelkorallBlåskimrande Cladiella, Cladiella spRöd Capnella, Capnella spGorgonia spMintgrön Ricordea, Ricordea spröd okänd spsokänd LPS (Indophyllia? Achantophyllia?)Montipora supermanFavia spEchinophyllia sp.Grön Stjärnpolyp, Pachyclavularia violaceaBlåa skivanemoner, Discosoma spRhodactis med gröna toppar, Rhodactis indosinensismfl... Ändrat 1 juli 2014 av petnym Citera
petnym Postat 29 juli 2014 Författare Postat 29 juli 2014 (ändrat) Koraller och fiskar klarar sig bra trots sommarens värmeböljor...Har justerat vattennivån i skummar-sektionen i sumpen från ca 17 cm till ca 20,5 cm med en vinkel i akrylplast... Detta för att få en vattennivå som är bättre anpassat till min "Bubble King Mini 180" skummare. Manualen säger: "The water level should ideally between 20 and 22 cm", vilket nu uppfylls. Det kanske inte gör så stor skillnad i praktiken, men själen får iallafall ro... ;-) Ändringen ökar vattenvolymen i mitt system med ca 3 liter. Ändrat 29 juli 2014 av petnym Citera
hagbard Postat 29 juli 2014 Postat 29 juli 2014 (ändrat) fint kar! Schysst artlista också..+1 på att du skriver ut den vad hände med chelmon rostratus? har du den i det stora nu?..annars vad tycker du om den firren i ett blandrev menar rör den sånt man inte vill Ändrat 29 juli 2014 av hagbard Citera
petnym Postat 29 juli 2014 Författare Postat 29 juli 2014 fint kar! Schysst artlista också..+1 på att du skriver ut den vad hände med chelmon rostratus? har du den i det stora nu?..annars vad tycker du om den firren i ett blandrev menar rör den sånt man inte villMin Chelmon rostratus gick dessvärre bort... Den tog bara frysmat från en klämma (tog ej friflytande frysfoder), vilket i längden gjorde det svårt att få i den tillräckligt med föda... Citera
petnym Postat 30 juli 2014 Författare Postat 30 juli 2014 (ändrat) Akvariet har ju gått så här något halvår nu. Eventuellt borde filtermattan bort, osäker på hur mycket nytta den gör, (bortsett från att vara hemvist för de bakterier som kolkällan göder). Kanske stoppa i en nätpåse med denitrifierande media i det lilla facket längst fram (alltså media som omvandlar nitrat till kvävgas)... Ändrat 30 juli 2014 av petnym Rättstavning Citera
petnym Postat 4 augusti 2014 Författare Postat 4 augusti 2014 Värmerekord! 34,0 grader i skuggan idag (33,9 grader igår), nästan 30 grader inne och detsamma i revkuben (även drygt 27 grader i stora akvariet som kyls av två stora fläktpaket). Har kylt akvariet lite med frysta PET-flaskor ikväll och installerat en fläkt i överdelen över akvariet. Citera
petnym Postat 23 augusti 2014 Författare Postat 23 augusti 2014 Morgonens mätvärden i revkuben...Salthalt (Sybon refractometer): 1,025Fosfor/Fosfat P / PO4 (Hanna): 62 ppb / 0,19 ppm Nitrat, NO3 (Salifert): 1 ppm Magnesium, Mg (Salifert): 1410 ppmCalcium, Ca (Salifert): 430 ppmAlk (Hanna): 170 ppm / 9,5 dKHAkvariets Alk/KH-värde är högt och fosfaten likaså. PO4-värdet har dubblats sedan förra mätningen. Kör för tillfället enbart med alu-baserad fosfatabsorber. För övrigt god tillväxt på två flakväxande montiporor, mindre tillväxt på euphyllior och övriga koraller. Ricordea Yuma trivs inte alls längre... Citera
petnym Postat 13 oktober 2014 Författare Postat 13 oktober 2014 Skördat lite kulalger ur akvariet...[ATTACH=CONFIG]114690[/ATTACH]Blivit alltför mycket bubbelalger (Valonia) nu... "Skördade" mångdubbelt så mycket som på bilden nu i helgen... Någon som har en enkel fix? En del krabbor (Mitrax, Emerald) skall tydligen ta bubbelalger... Citera
petnym Postat 13 oktober 2014 Författare Postat 13 oktober 2014 I mitt saltvattensföredrag i Linköping 12/10 pratade jag bland annat om ständig förbättring (Japanska: "Kaizen") och listade följande planerade åtgärder för min revkub... Var vore väl ett bättre ställe att följa upp det än här?Framtida förbättringar:Optimera flödet från returenNya Loc-line-munstycken (engelska: "flare nozzle") med mindre utlopp än de runda jag har idag, så det blir mer fart på utflödande vatten.Utrota BubbelalgerSkaffa Mithraxkrabbor som äter bubbelalger (Valonia). Citera
petnym Postat 14 oktober 2014 Författare Postat 14 oktober 2014 Den fragg jag köpte av Larry tvärdog inom 24 timmar... Borde jag temperaturaklimatiserat den lite försiktigare inan jag stoppade i den i revkuben? Citera
hagbard Postat 14 oktober 2014 Postat 14 oktober 2014 Munstycket du visar på bild,,var får du tag på sådana? letat som tusan efter sådana att köpa lösa.Och ang bubbelalger..har haft några stycken en tid,typ 1år både gröna och röda och det verkar typ status que...har du nån ide vad som triggar igång ett invasiv förlopp? Citera
turboadde Postat 14 oktober 2014 Postat 14 oktober 2014 Munstycket du visar på bild,,var får du tag på sådana? letat som tusan efter sådana att köpa lösa.Och ang bubbelalger..har haft några stycken en tid,typ 1år både gröna och röda och det verkar typ status que...har du nån ide vad som triggar igång ett invasiv förlopp?Här har du några stycken http://www.fish-street.com/water_movement Citera
petnym Postat 14 oktober 2014 Författare Postat 14 oktober 2014 Framtida förbättringar:Optimera flödet från returenNya Loc-line-munstycken (engelska: "flare nozzle") med mindre utlopp än de runda jag har idag, så det blir mer fart på utflödande vatten.Utrota BubbelalgerSkaffa Mithraxkrabbor som äter bubbelalger (Valonia).Mithraxkrabbor beställda från Triton akvarium i Stockholm...Loc-line munstycken installerade... (skymtas vid vattenytan)... Citera
petnym Postat 15 oktober 2014 Författare Postat 15 oktober 2014 Mithraxkrabba vs bubbelalg (valonia)... Citera
Strikt Postat 16 oktober 2014 Postat 16 oktober 2014 Skönt att de förstått arbetsbeskrivningen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.