Gå till innehåll

Vart tar mitt KH vägen?


Rotor

Rekommenderade inlägg

Måste bara fråga om det är normalt att man måste tokdosera KH?

Jag kör standard Balling - 80 ml/dag och ändå tappar jag ca 1,0 i veckan. Har lyft 0,5+0,5 lör och sön varje vecka i över en månad.

Ca och mg håller sig med mer "normala" doseringar.

Har 2 sacros, ett par capnella, 2 euphyllia samt ett gäng mindre fraggar av LPS och SPS på 600l visningsburk. Tänker att åtgången inte borde vara så stor.'

Hur är det för er andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det där du har i korallväg är ju mindre än i mitt 144liters 7st euphyllia...varav 4 st riktigt stora..2 st sacrophyton stora typ..en mat tallriksstor sinularia brassica...en montiporia som 3 femkronor o växer..skivanemoner och kalkalger av rang...mäter bara med stickor och höftar balling,åtgången kanske du har rätt i att ifrågasätta?hur ser det ut på kalkalgsfronten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar till mig och uppskattar Stigs sätt att de på saken :)

Och vad gäller kalkalger tycker jag det har varit klen tillväxt sedan jag började med VÄS, men det kan förstås vara tillfälligheter. Som med allt annat i livet förefaller det vara farligt att tro att saker har samband bara för att de händer i anslutning till varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får ju tänka på att 1dKh motsvaras av 7ppm kalcium i korallskellettet, så för varje grad kH som vattnet sjunker så sjunker kalcium med 7ppm, då man har ett kalciumvärde på runt 400 ppm så upptäcker man inte sänkning på samma sätt som kH, därför doserar man vätskorna i samma proportion så behöver man bara hålla koll på kH då den slår så snabbt, kalcium behöver man om man doserar "balanserat" med balling sällan mäta oftare än några gånger om året...

När mitt kar växte som galnast så doserade jag 200ml av varje balling varje dag, och det i ett 100L kar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Men jag kan inte dosera balanserat. Ca kan jag inte dosera mer än 20ml/dag utan att det stiger medan jag är på 80ml/dag KH trots höjningar på sidan om.

Jag började balanserat, men märkte snabbt att KH bara försvann?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant helt klart, då får man ju försöka klura ut vilken katjon karbonatjonen binder sig till, det vanligaste i våra kar är ju kalcium, därav att det finns ett starkt samband mellan kH och kalcium förbrukning, magnesium är ju något annat som kan binda karbonaterna till ett mindre lösligt salt.. Där brukar ju kalkalgerna komma in som ofta binder mer magnesium i sitt "skelett" men där sa du ju att tillväxten inte var så stor så det låter ju lite mindre troligt då. Du är säker på att du blandat lösningarna på ett sätt så att de är "balanserade" vid lika dosering, maxar man ut lösningen av de olika salterna så löser sig ju natriumbikarbonat väldigt mycket sämre än kalcium-/magnesium-klorid, typ 6-8ggr sämre... Så, vore intressant att höra receptet du blandade vätskorna med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill minnas att kvävecykeln till viss del använder karbonater under vissa omständigheter, har ingen koll på när hur och varför, dock inte i några större mängder.

Men håller med något verkar knepigt om det skiljer så mycket i förbrukningen på tillsatserna.

Som Jani skriver så hade det varit intressant vilket recept du blandat efter.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med standardreceptet på ocean akvariums hemsida. Var tvungen att höja doseringen från KH dunken nästan på en gång. Funderat fram och tillbaks om jag gjort nåt fel, men kan inte klura ut nåt. Har även blandat nytt två ggr, så om jag mätte fel tänker jag mig att det skulle märkts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste värden:

Nitrit 0

Nitrat 15

Fosfat 0,03

KH 7

Ca 420

Mg 1320

pH 8,0

Salthalt 1,026

Temp 25

samtliga salifert, mindre än ett år gamla.

Automatisk påfyllning m osmosvatten. Kör ozon ett par timmar nattetid 3 ggr/v. Kol och fosfatrem i innerfilter i sumpen. Skummar rel blött - tömmer ca 2ggr/vecka.

Har sista tre månaderna doserat KH, Ca samt VÄS på mina 3 kanaler. Tanken är att bygga ut doserpumpen så att jag kan köra 3:e balling dunken oxo. Kan det vara det som är problemet tro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du tänker på det nyblandade saltvattnet. Det har jag inte gjort. Skall göra det vid nästa byte. Dock har jag precis bytt hink (FM prof sea salt), så om det är några konstigheter där är det med bägge hinkarna....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följande recept använde jag och i mitt kar fungerade det ypperligt, doserade exakt lika ur alla 3 dunkar.

Magnesiumet körde jag en koncentrerad lösning i en 4e dunk, som doserades vid behov.

När karet är välbalanserat och värdena ligger rätt i förhållande till varandra så går det inte åt särskilt mycket mg, det nacl-fria saltet innehåller lite mg och många gånger räcker den mängden.

Har man ett relativt nystartat kar så kan värdena bete sig lite märkligt (framförallt går det ofta åt mängder med mg), innan det kommit i balans.

Här räcker det om man använder kh värdet som referens vid doseringen, ca och mg kontrollmäter man bara så det inte drar iväg.

Det dröjer några veckor innan man prickar rätt, så man bör mäta och justera doseringen ett par gånger i veckan till att börja med.

Och naturligtvis måste man öka doseringen vartefter korallerna växer.

Behållare 1

2 liter osmosvatten

144 g Kalciumkloriddhydrat

Behållare 2

2 liter osmosvatten

164 g Natriumvätekarbonat

Behållare 3

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt

Använder du 5 litersdunkar så fyll upp med 4 liter vatten, häll i salterna (dubbla mängden salter), blanda upp dom så mycket det går, fyll upp till 5 liter med vatten och skaka.

EDIT:

Alla akvarier fungerar lite olika, så det kan vara nödvändigt att justera mängden salter i blandningarna, men detta är en bra bas att starta med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har det precis tvärt om... har haft 12 i kh i 1 månad nu. och vatten byten verkar inte hjälpa, vilket är väldigt konstigt då det står att saltet ska ha 7.7 i kh när det är utblandat... men kan vara för att jag blandar saltet i kranvatten?:D

finns det något annat sätt att få ner kh till ca 8-9?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...