Halogen Postat 29 augusti 2005 Postat 29 augusti 2005 Hej,Här är lite bilder från min 100 liters burk, som har varit igång i ca 6 månader./ Hälsningar Pär
Halogen Postat 29 augusti 2005 Författare Postat 29 augusti 2005 OK!Nytt försök.....att starta saltvatten var väl inga problem, det är värre att lära sig bifoga filer!?
Manks Postat 29 augusti 2005 Postat 29 augusti 2005 Skulle vara kul att höra lite mer om teknik,djur, koraller mm. Fina bilder förresten
Halogen Postat 30 augusti 2005 Författare Postat 30 augusti 2005 Hej,Jag har en rätt så enkel "set-up":Belysning: 3 stycken T8x18W, 2dagsljus och ett blått.Skummare: Aqua Medic, Mini flotor.Pumpar: 1st 1000liter/ tim med innerfilter, 1 st 600liters cirkulation.Levande sten: 10 kgDjur: 1 Palettkirurg, 2ocellaris, 1 Zanclus, 1 sjöstjärna(fromia elegans),1 putsarräka, 1 mandarin(scooter red blenny),1 anemon (quadricolor) + några sniglar.Dock inga koraller./ Hälsningar Pär
metcrue Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 Jo, det var snyggt och fina bilder. Tar mandarinen mat eller äter den bara från stenen?
Halogen Postat 30 augusti 2005 Författare Postat 30 augusti 2005 Hej,Kul att ni tycker att det ser bra ut. Tänkte lägga ut en helhetsbild så småningom, men jag har för dålig kamera....det blir bara suddigt med allt som rör sig.Vahagn: Det blev bara 2 stycken träklossar till skummaren idag. Som jag sa så rekommenderar jag att du gör ett besök på korallrevet I södertälje.När det gäller mandarinen så äter den fryst artemia. Den är lite långsam men när den väl får tag på maten så äter den./ Hälsningar Pär
Andreas K Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 Är det inte dags för liten nya bilder i den här tråden snart? gärna på din morish idol. Har den andra anemonen kommit fram än?MVH/ Andreas
Halogen Postat 15 februari 2006 Författare Postat 15 februari 2006 Hej,Kul att se att någon är intresserad av mitt lilla kar.Jag ska försöka få upp lite bilder men jag har för dålig kamera för att få bra fiskbilder. Båda anemonerna är uppe och äter och mår bra. Min Moorish har blivit lite tam och äter gärna ur handen./ Hälsningar Pär
Ahab Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 Ser fint ut! Planerar du för ett större kar eller?
Halogen Postat 15 februari 2006 Författare Postat 15 februari 2006 Planer har man ju alltid...ett större kar ligger dock ca 1 år framåt i tiden. Problemet är ju att man aldrig är nöjd, så jag försöker bromsa mig själv lite.
Laggeman Postat 15 februari 2006 Postat 15 februari 2006 Vilka mått är det på karet?Är du nöjd med skummaren?Vilken pump använder du? Är den tillräcklligt tyst? Blir det mycket bättre bubblor med träkloss än en sådan vanlig blå syresten?Fler bilder!
Andreas K Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 Jag är lite intresserad hur anemonen sköter sig. Låter den bli putsarräka & dom andra fiskarna?MVH/ Andreas K
Halogen Postat 16 februari 2006 Författare Postat 16 februari 2006 Hej ,Här är några bilder. Det är inget problem med anemonen(BTA) och räkan....ibland kan dock vara lite kaxig och sno maten från anemonen.OBS, en sladd har ramlat ner från armaturen, jag har fixat det nu!/ Hälsningar Pär
Tedb Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 Jättefint kar du har men e de inte lite synd om din Moorish Idol inte så mycke å simma på för en sån fisk.
Halogen Postat 16 februari 2006 Författare Postat 16 februari 2006 Hmm....jo jag vet att det är lite kontroversiellt men jag har inte sett några negativa effekter ännu efter ca 6 månader. Den är ju fortfarande rätt så liten. Men det är väl också det största skälet till att jag lurar på ett större kar. Förhoppnigsvis till hösten./ Hälsningar Pär
Laggeman Postat 16 februari 2006 Postat 16 februari 2006 Fint med fler bilder, ställer dock frågorna igen och hoppas på svar.Vilka mått är det på karet?Är du nöjd med skummaren?Vilken pump använder du? Är den tillräcklligt tyst? Blir det mycket bättre bubblor med träkloss än en sådan vanlig blå syresten?
Halogen Postat 17 februari 2006 Författare Postat 17 februari 2006 Hej,Mått på karet är L80xH40xD35 (Bowfront)Jag är nöjd med skummaren, man måste byta träuströmmare rätt så ofta. Jag har 5 stycken som jag skiftar mellan. När dom får ligga och torka så krymper porerna och man får en bra skummning igen. Efter ett tag måste dom dock bytas ut.Jag har ingen erfarenhet av andra material men jag har testat flera olika märken av träutsrömmare och jag köper en sort här i Uppsala som funkar bäst, vet dock ej fabrikat. Jag har testat "sander" och "aqua-Medic" också.Jag ska kolla märket på pumpen, den är tyst och bra i alla fall./ Hälsningar Pär
Andreas K Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Fina bilder Morish idol är min absoluta drömfisk . Om anemonerna tycker att karet inte är stort nog för dom båda:) , så kan jag tänka mig att köpa en av dig.Du kan väl PMa med pris om det är intressant.
Laggeman Postat 17 februari 2006 Postat 17 februari 2006 Tack för infon, Pär!Är på jakt efter en mindre skummare som inte kommer ha så stor belastning och detta verkar vara ett billigt och, i dina ögon, ett bra alternativ. Får nog bli en sådan så småningom. Ska testa tätheten på mitt nya kar nu i helgen, så det dröjer säkert några veckor innan det blir aktuellt med en skummare ändå. Men alltid bra att veta.
Halogen Postat 1 juli 2006 Författare Postat 1 juli 2006 Hej,Det går bra, väldigt sällskpassjuk. Äter ur handen.Däremot har min putsarräka nyligen försvunnit, tror den har blivit anemon-mat. Clownerna lägger ägg konstant, jag har dragit upp ett 50-tal clownfiskar, som börjar växa till sig./ Hälsningar Pär
Halogen Postat 5 juli 2006 Författare Postat 5 juli 2006 Ve och fasa....jag skulle aldrig ha svarat på det där inlägget. Min Moorish blev tvärt sjuk för två dagar sedan, simmade okordinerat. Provade behandling med aquafuran, men det hjälpte inte. Den dog nu på morgonen, mycket tråkigt.Det jag kan konstatera så här i efterhand, så slutade jag att tillsätta Tetra Aqua safe, för ca 1 månad sedan. Flaskan tog slut och jag visste inte om den hade någon betydelse. Vad jag dock kunde se, var att när jag tillsatte detta "undermedel" så växte vimpeln till sig, och det kan man tänka sig som positivt.Hur som helst så tog flaskan slut och det blev inte av att köpa någon ny. Detta kan ha haft betydelse då dessa medel ska ha avstressande effekt.Det blir ingen mer Moorish, dom ska leva i havet och ingen annan stans./ Pär
Rekommenderade inlägg