Gå till innehåll

Räta ut skummare?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Gjorde en lagom rolig upptäckt när jag kom hem nu... min fina nyinköpta skummare som jag gjorde rent med ättika och varmvatten har helt enkelt smält lite grann och är jättemysko vinklad. Vi har ganska varmt vatten här,smälter en petflaska på nån sekund men trodde inte det var någon fara med så tjock plast :(

Någon som har något tips på hur man kan räta ut den bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med klubbson, om vattnet smälter en pet flaska på någon sekund är det på tok för varmt vatten (ånga?)!

/ Peter.

PET flaskor tål inte särskilt hög temperatur, typ runt 60 grader sen börjar de deformeras.

Men antagligen ligger Aeries kranvattentemp lite högre än så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang temp. Förmodligen har de ingen blandare efter pannan och temperaturen ut är pannan temperatur. Förmodligen närmare 80 grader. Det är som sagt inte tillåtet. I alla fall inte om du bor i en hyresfastighet.

Är det en ny "dyr" skummare och den är förstörd så går det säkert på hemförsäkringen.

Varmluftspistol är ett bra tips. Men var försiktig när du värmer. Lätt att det kan bli värre om man inte vet vad man gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemförsäkring / hyresvärd är nog bra tips.

Sen så kan man ändra blandningen kallt/varmt i själva blandaren (engrepsblandare bara tror jag), men det skall normalt inte behövas. Säg till din hyresvärd att kolla detta, det är otäckt med skållskador.

/Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemförsäkring / hyresvärd är nog bra tips.

Sen så kan man ändra blandningen kallt/varmt i själva blandaren (engrepsblandare bara tror jag), men det skall normalt inte behövas. Säg till din hyresvärd att kolla detta, det är otäckt med skållskador.

/Simon

Vet inte om du missförstod mig. En panna jobber på runt 75-80 grader då den "mår" bäst där. Efter pannan sätter man en blandare för att få ner temperaturen till max 65 grader innan vattnet går ut i stamledningen. Temperaturen får enligt lag inte vara högra pga av att man skållas vid kontakt med högre temp.

Har man en värmepump behövs inte blandaren då den jobbar upp till max 65 grader.

Editerat:

Lästa om ditt inlägg. Jag som missförstod. Jo det brukar kunna finnas "stoppskruvar" på engreppsblandare som gör att de inte går att öppna till max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fyllt den ett par gånger med varmvatten igen och rätat ut den,den är ett par grader fel fortfarande men inte så mkt att jag tror det kommer påverka skumningen,får väl se =)

Ingen så dyr skummare att det går på hemförsäkring osv, var en begagnad syrestensskummare men retligt ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...