Gå till innehåll

Vitbröstad Kirurg


Raymond

Rekommenderade inlägg

En ganska känslig fisk denna. Min köptes för över ett år sedan nu och var väl inkörd i ett annat akvarium. Trots detta blev den stressad och hade prick en stund och flög fram och tillbaka i mitt 576l akvarium. Kom ihåg att mata som redan sagts med nori blad osv (mycket vegetabilier i kosten), extra viktigt om du inte har mycket alger i karet som den kan beta på "naturligt".

Min har lugnat ner sig och simmar lugnt i akvariet nu. Men det tog baske mig över ett halvår innan "flängandet" lugnade ner sig. (Jag avyttrade min extremt förvuxna kaninfisk och det gjorde att han har inget hot alls om nr1 platsen i akvariet, det kan varit det som var en annan nyckel till att han lugnade ner sig)

Som alltid: ta det lugnt med förändringar, den är ganska känslig så extra viktigt att bara sköta akvariet så bra man kan utan för stora svängningar. Jag kör 80W UV konstant dessutom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ganska känslig fisk denna. Min köptes för över ett år sedan nu och var väl inkörd i ett annat akvarium. Trots detta blev den stressad och hade prick en stund och flög fram och tillbaka i mitt 576l akvarium. Kom ihåg att mata som redan sagts med nori blad osv (mycket vegetabilier i kosten), extra viktigt om du inte har mycket alger i karet som den kan beta på "naturligt".

Min har lugnat ner sig och simmar lugnt i akvariet nu. Men det tog baske mig över ett halvår innan "flängandet" lugnade ner sig. (Jag avyttrade min extremt förvuxna kaninfisk och det gjorde att han har inget hot alls om nr1 platsen i akvariet, det kan varit det som var en annan nyckel till att han lugnade ner sig)

Som alltid: ta det lugnt med förändringar, den är ganska känslig så extra viktigt att bara sköta akvariet så bra man kan utan för stora svängningar. Jag kör 80W UV konstant dessutom.

Tack för tipsen, då är ni 2 som föreslår Nori blad... Tackar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OJ du har för många vitbröstade kirurger vilken kan stressa ihjäl dom, man brukar bara ha en i varje akvarium om man inte har riktigt stort. Jag hade kontaktat affären och frågat om du får lämna tillbaka några. Föresten hur många Vitbröstade kirurger är det?

Här kan du läsa om Vitbröstad kirurg : http://se.reeflex.net/tiere/542_Acanthurus_leucosternon.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OJ du har för många vitbröstade kirurger vilken kan stressa ihjäl dom, man brukar bara ha en i varje akvarium om man inte har riktigt stort. Jag hade kontaktat affären och frågat om du får lämna tillbaka några. Föresten hur många Vitbröstade kirurger är det?

Här kan du läsa om Vitbröstad kirurg : http://se.reeflex.net/tiere/542_Acanthurus_leucosternon.htm

Jo det stämmer. men man sa att 5-6 st skulle kunna gå:-/ eller fler, jag har 6st och det är bara en som håller på så där. Det är den jag hade från början........funkar det inte så får man se det som läropengar, men det är ju synd om firren. Jag har satt i en klämma med Gröna alger......och faktum är att det mumsas för fullt på detta. Och det verkar som det lugnat ner stressman lite..... I morrn tänker jag köpa Noriblad. Vi får se hur det utvecklas! Ska läsa din länk där oxå :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste vara Bromma Zoo som har givit dig vägledning eller?

Försök att göra dig av med alla utom 1 då det är en svår fisk att ha i ett så pass nytt akvarium.

Jag vill nog påstå att du blivit riktigt blåst av den butik du har handlat i,gå tillbakaka och ifrågasätt den säljare som hjälpte dig.

Jag hoppas att det löser sig med fiskarna och varmt välkommen till en fantastik hobby.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste vara Bromma Zoo som har givit dig vägledning eller?

Försök att göra dig av med alla utom 1 då det är en svår fisk att ha i ett så pass nytt akvarium.

Jag vill nog påstå att du blivit riktigt blåst av den butik du har handlat i,gå tillbakaka och ifrågasätt den säljare som hjälpte dig.

Jag hoppas att det löser sig med fiskarna och varmt välkommen till en fantastik hobby.

Patrik

Mitt i prick :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du får det till att funka så har du en oslagbar kombo. Att du har 6 st gör ju bara att du har större chans att lyckas skulle jag säga. mata ordentligt så minskar du aggressionen på dom. fast 6st i 450 liter är ju väl tight.....

Tiden får avgöra, sen jag börja med algerna så har han lugnat ner sig mer å mer ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste vara Bromma Zoo som har givit dig vägledning eller?

Försök att göra dig av med alla utom 1 då det är en svår fisk att ha i ett så pass nytt akvarium.

Jag vill nog påstå att du blivit riktigt blåst av den butik du har handlat i,gå tillbakaka och ifrågasätt den säljare som hjälpte dig.

Jag hoppas att det löser sig med fiskarna och varmt välkommen till en fantastik hobby.

Patrik

Tack för välkomnandet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gogglade lite för titta hur dom lever i reven och där verkar det vara en stim fisk så många i samma akvarium kanske är en fördel ?!?

här e en bild acanthurus_leucosternon-slb2.jpg

Nej Nej Raymond har ett kar på 450 liter så va du hittar på revet är inte samma som i våra kar.

Att sedan en butik med diverse diplom på väggen kan förespråka den mängden kirurger i ett 450 liters är för mig sorgligt.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tärningen är kastad! Och jag gör inte om det hela, men som det ser ut nu, så trivs dom enligt vad jag ser. Och den stressade filuren har lugnat ner sig markant.....man får hålla tummarna att det funkar.

Som du säger är det ju skillnad på ett riktigt rev och mitt lilla kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så skulle jag hålla med föregående alldelesför många kiruger och av bilderna att dömma så är hela ditt kar välldigt överbelastat.

Ser mer ut som ett butikskar med mindre stimm på både clowner och foxface.

Är det dessutom nystartat så finns det nog en stor risk att det inte kommer gå vägen tyvärr

Jag hade gått tillbaka å förklarat ett å annat till den butiken,verkar som att dom bara är ute efter att sälja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur har det gåt med vitaprik på dina ? min var som en nålmatta ! ja vist e det mycket kiruger för ett 450 l absolut..men är det någon innan som haft så många och satt i samtidigt ? vist fel att ha för många individer i ett för litet akvarium men är det rätt att sätta en stimfisk ensam i ett akvarium ?

Lär ju bli lite trångt men om man säljer av häften senare och lyckas få alla överleva så kanske inte e så dum ide att ha många i början ??!!?? alt man fastnar i hobbyn och sluter med 3 x större akvarium för det e ju inte så svårt i denna hobbyn..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många fiskar på liten yta kan ha en lugnande effekt i avsende med att fisken ej kan utse en att mobba. Du har skaffat det ett rysligt jobb och tragiskt att en butik säger att det ska fungera. Den butiken ville nog bara ha lite mer i kassan.

Men å anda sidan så finns där som jag skrev mindre aggro och du satte ner dom samtidigt. Men du måste nu se till att ha sten koll på vattenvärden så dom är stabila. inget pillande i karet inte ens ner med en fungertop. Jag håller tummarna på att det fungerar och får du det att stabilisera sig då är jag duktigt impad och du har en av dom snyggaste kombona man kan ha.

Att fisken vill fly från sin omgivning kan avhjälpas om man täcker alla rutor på karet och dämpar belysningen. För då ser den inte att den kan fly utan att det är en vägg. En kraftig uvc antar jag du redan har om inte skaffa samt en grymskummare. Jag håller tummarna. Det finns inte så mycket mer man kan göra mer en se till att ha nori i helatiden så dom kan beta och vitaminberikat foder överlag. Ramlar en sten ner eller något ändras låt det vara tills fisken stabbat sig.

OBS inget nytt i karet på länge nu inte ens koraller

Lycka till håller tummarna. Snacka om al in utan att veta om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland behöver man tänka till när man googlar. Leucosternon kan man finna i stora stim som vandrar över revet och äter allt i algväg.

Men vanligtvis lever de ensamma eller parvis. Allt enligt fishbase- fiskforskarnas gemensamma databas.

Vad betyder då detta? Om de lever ensamma eller parvis innebär det att de håller revir. Om de lever i stora stim som vandrar innebär det att de inte håller revir. Det finns en enkel förklaring till detta och det är tid. Det är alltså olika beteenden vid olika tidpunkter. Orsaken till detta är säkerligen födotillgång då vi vet att att temperatur och salthalt t.ex inte förändras mycket i området.

Det lär betyda att så länge fiskarna svälter slåss de inte. Eller att de inte slåss så länge de är mätta.

Att de inte slåss i affären betyder inget. I det karet finns inget som är värt att försvara som revir. Jag skulle tro att om du tar ur all inredning i karet går det bra. Men hur kul har fiskarna då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...