Gå till innehåll

Vitbröstad Kirurg


Raymond

Rekommenderade inlägg

intresant stig att dom lever både parvis och i flock ,,kanske är så att dom lever i flock som ungdjur sedan vid könsmognad lever parvis eller när parningstiden kommer så lever dom parvis då med ett tag ?.. hypotetiskt sett borde det gå bra att ha tills dom blir könsmogna när det nu blir ?

dom flesta djur leker som barn men när hormonerna kommer blir det alvar ( även människan )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har sett både små och stora singlar på bilder från havet.

Jag tror inte heller de leker parvis. Jag har inte sett bilder just på leucosternon vi lek men tror att den vid solnedgången samlas vid lekplatsen där det kan vara hundratals par. Det finns ju ganska mycket hybrider av den i havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur har det gåt med vitaprik på dina ? min var som en nålmatta ! ja vist e det mycket kiruger för ett 450 l absolut..men är det någon innan som haft så många och satt i samtidigt ? vist fel att ha för många individer i ett för litet akvarium men är det rätt att sätta en stimfisk ensam i ett akvarium ?

Lär ju bli lite trångt men om man säljer av häften senare och lyckas få alla överleva så kanske inte e så dum ide att ha många i början ??!!?? alt man fastnar i hobbyn och sluter med 3 x större akvarium för det e ju inte så svårt i denna hobbyn..

man lär så länge man lever :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur har det gåt med vitaprik på dina ? min var som en nålmatta ! ja vist e det mycket kiruger för ett 450 l absolut..men är det någon innan som haft så många och satt i samtidigt ? vist fel att ha för många individer i ett för litet akvarium men är det rätt att sätta en stimfisk ensam i ett akvarium ?

Lär ju bli lite trångt men om man säljer av häften senare och lyckas få alla överleva så kanske inte e så dum ide att ha många i början ??!!?? alt man fastnar i hobbyn och sluter med 3 x större akvarium för det e ju inte så svårt i denna hobbyn..

Ingen vita prick ännu :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, ingen vita prick ännu! Och vad det gäller rengöring, så har jag en fråga på det. Vid det 10% vattenbytet jag gör en gång i veckan......är det OK att rota runt i sanden med en sån där slam hävert, för det blir en del skräp! Och dessutom har jag nu fått bruna alger över botten :-( Mycket oxå.

Rätta mig om jag har fel :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag precis lika nybörjare som du så om någon annan är av en annan åsikt än jag så har den personen säkerligen rätt men...om jag var du skulle jag försöka att i mesta möjliga mån låta akvariet vara ifred så att fiskarna inte utsätts för mer stress än nödvändigt just nu. Själv skulle jag nog för övrigt inte våga stoppa ner händerna i ett kar där ett gäng Foxfejsar simmade runt men jag är å andra sidan en fegis av världsklass. Självklart är det viktigt att få bort detrius från botten men skulle gissa på att dom alger du ser på botten är kiselalger vilket är vanligt i nystartade kar. Det började komma massa sådana i mitt kar för ca 2 veckor sen (startade upp det för drygt en månad sen) men nu börjar dom försvinna av sig självt, har inte tillsatt varken städpatrull eller fiskar än så dom försvinner liksom utan yttre påverkan. Önskar verkligen lycka till och hoppas att du får dina fiskar att trivas och må bra. Varken lätt eller billig hobby det här har jag märkt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag precis lika nybörjare som du så om någon annan är av en annan åsikt än jag så har den personen säkerligen rätt men...om jag var du skulle jag försöka att i mesta möjliga mån låta akvariet vara ifred så att fiskarna inte utsätts för mer stress än nödvändigt just nu. Själv skulle jag nog för övrigt inte våga stoppa ner händerna i ett kar där ett gäng Foxfejsar simmade runt men jag är å andra sidan en fegis av världsklass. Självklart är det viktigt att få bort detrius från botten men skulle gissa på att dom alger du ser på botten är kiselalger vilket är vanligt i nystartade kar. Det började komma massa sådana i mitt kar för ca 2 veckor sen (startade upp det för drygt en månad sen) men nu börjar dom försvinna av sig självt, har inte tillsatt varken städpatrull eller fiskar än så dom försvinner liksom utan yttre påverkan. Önskar verkligen lycka till och hoppas att du får dina fiskar att trivas och må bra. Varken lätt eller billig hobby det här har jag märkt :)

De e sant som du säger......måste hålla fingrarna i styr. Jag satt ner lite alger i klämman nyss, och två vitbröstade börja tugga på algen innan jag fick fast den, de borde ju vara ett tecken på att dom håller på att lugna ner sig eller? Hur som helst, får låta det vara ett tag nu :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Jättetråkigt Raymond, tyvärr så är det en känslig fisk som inte är att rekommendera till någon som inte har längre erfarenhet av saltvattensakvarium. Jag förstår inte säljarens agerande när man vet att det finns en uppenbar risk att fiskarna kan komma att dö, vilket är tragiskt, samt att den som får den typen av råd kommer förmodligen aldrig att lita på några fler "råd" därifrån.

Som tur är så finns det erfarna och engagerade medlemmar här på forumet som gör ett kanonjobb genom att guida de mindre erfarna inom hobbyn, och deras råd är guld värda och bör tas på allvar.

Jag hoppas att allt ordnar sig för ditt kar och att du inte tappar suget då det kan vara ett fantastiskt hobby, dock så finns det en huvudregel som är svår att kringgå och det är tålamod med STORA bokstäver.

Lycka till!!!

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättetråkigt Raymond, tyvärr så är det en känslig fisk som inte är att rekommendera till någon som inte har längre erfarenhet av saltvattensakvarium. Jag förstår inte säljarens agerande när man vet att det finns en uppenbar risk att fiskarna kan komma att dö, vilket är tragiskt, samt att den som får den typen av råd kommer förmodligen aldrig att lita på några fler "råd" därifrån.

Som tur är så finns det erfarna och engagerade medlemmar här på forumet som gör ett kanonjobb genom att guida de mindre erfarna inom hobbyn, och deras råd är guld värda och bör tas på allvar.

Jag hoppas att allt ordnar sig för ditt kar och att du inte tappar suget då det kan vara ett fantastiskt hobby, dock så finns det en huvudregel som är svår att kringgå och det är tålamod med STORA bokstäver.

Lycka till!!!

Simon

Tack Simon :-) Hoppet har kommit tillbaka. Nu rullar det på hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...