Gå till innehåll

Vart köpa akvarium i akrylplast (plexi)?


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Jaha,

Har så smått börjat komma i ordning i nya boendet. Blev en nybyggd bostadsrätt istället för kåk. Gångavstånd istället för pendeltåg. Men.. Jag vågar inte ha en saltburk av glas på fjärde våningen. Skulle den spricka.. Ja, det får inte hända.

Så, nu har jag börjat kika efter en burk i akrylplast eftersom dom verkar bra mycket säkrare. Efter att ha läst i Popovs tråd om hans "Drop reef" så är suget efter en liknande (något större burk) enormt. Frågan är vart man vänder sig? Är det Schuran som gäller? Finns några andra alternativ? Låt säga att man vill ha ett 300 liters, vad kostar det tro (upskattat)?

Har funderat på att bygga själv och har kikat på 15mm gjuten akrylplast, då skulle materialet hamna runt 6000 kr. Vet dock inte om jag vågar mig på att svetsa ihop ett själv.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att BioTed har möjlighet att bygga/beställa i akryl.

Annars tror jag nog det är Shuran som gäller, har inte hört om någon annan iaf.

Limningen i sig tror jag inte är så svårt, det svåra är nog förarbetet, att få kanterna helt släta och plana så det inte blir luftbubblor mellan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att BioTed har möjlighet att bygga/beställa i akryl.

Annars tror jag nog det är Shuran som gäller, har inte hört om någon annan iaf.

Limningen i sig tror jag inte är så svårt, det svåra är nog förarbetet, att få kanterna helt släta och plana så det inte blir luftbubblor mellan.

Okej, har mailat Ted. Jo, har kollat lite på nätet hur man svetsar och just kanterna verkar ju vara grejen. Jag har ju byggt lite ATS-prylar i plexi så jag har ju svetsat på extrem amatörnivå. Stället som säljer färdigsågad plexi har en tjänst som man kan köpa till där dom putsar alla snitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att se denna tråd =) .

Vet inte om det är relevant för dig men det första drop karet som byggdes var i akryl. Det var dock dåligt limmat som jag uppfattat det och konstruktionen höll inte. Om nu det berodde på limningen eller att denna konstruktion ej är lämplig i kombination av akryl är en fråga som kan vara intressant. Jag förespråkar en glaskonstruktion med det är baserat på min ovetskap i konstruktion av akryl-kar. Tror att material val bör kvitta så länge djupet ej överskrider 40-50 cm, över det blir det känsligare med tanke på designen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det ja, kan kolla med honom!

Vad jag har förstått så är akryl vida överlägset glas när det gäller de flesta konstruktioner. Men det är extremt viktigt att snitten verkligen är svetsade korrekt. Är det välbyggt så håller det mycket bättre.

post-5179-14468931980101_thumb.jpg

Tänker mig något i denna stil. typ 370 liter. Lär väl bli minst 15mm plexi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär dom måtten jag har funderat på till mitt nya, men ca 135-150 långt och 60 på bredden och ca 50cm total höjd med en dropp på ca 20-25cm det räcker enligt mig, samt en special lösning med en mp40 i låg delen för cirkulation i nedre delen, ligger fortfarande i planeringsstadiet men vad det bli i framtiden vet ingen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just det ja, kan kolla med honom!

Vad jag har förstått så är akryl vida överlägset glas när det gäller de flesta konstruktioner. Men det är extremt viktigt att snitten verkligen är svetsade korrekt. Är det välbyggt så håller det mycket bättre.

[ATTACH=CONFIG]108153[/ATTACH]

Tänker mig något i denna stil. typ 370 liter. Lär väl bli minst 15mm plexi.

Då är jag med, har hört talas om att Schuran ska vara bra kanske något dyra?

Ser fram mot bygget, hur har du tänkt dig bygga bänken och ordna med flödet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tror dom är extremt dyra. Men kanske värt det i längden?

Bänken jag funderat på är väl en smed som får bygga i något slags fyrkantsrör i konstruktionen. Två sektioner med fötter som går att justera in var för sig så att man får pefekt kontakt mot båda bottnarna. Sedan klär jag in det hela i något fanér. Sumpen blir väl enbart under den högre delen.

Flödet vet jag inte än, har klurat lite, men det är inte helt enkelt. Man vill ju helst att streamersarna inte skall synas heller.

Vi får se om detta blir av. Först ska jag bilda mig en uppfattning om vad det skulle tänkas kosta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart värt att betala extra så man sover gott! frågan är vart gränsen går =)

Som Wrang påpeka är nog en eller ett par closed loops ett måste i ett kar av denna storlek. Eller kanske ett par Vortechs, nackdelen med Vortechen är att det ej går att ställa in riktning av flödet. Jag kör en form av kombination, 2 Vortech's på längden och en retur i botten. Har dock noterat att det lätt samlas skit i bottendelen med endast returen som cirkulation där. Har en 2000l/h pump på returen vilket är mycket i sig men inte tillräckligt. Notera att en Vortech i grunda kar kan vara svår att köra för fullt då sanden kommer yra upp.

Kanske closed loops med en liknande lösning för integrationens skull.

post-5026-14468931983443_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt hittar ej priset men har för mig nu att det var runt 40kkr. Idag hade jag ändå köpt det men just då nybliven husägare så fanns prio på annat.

En closed loop typ deltec 8070 impuls längst ner uppdelat på två utblås och insuget på andra sidan vid den grunda delen.

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted ringde precis och vi hade en trevlig pratstund. Jag fick ett "mellan tummen och pekfingret" pris. Jag kommer försöka hyffsa till skissen lite, sedan får jag en offert från Schuran. Bioted är svensk partner till Schuran, d.v.s all kommunikation kommer gå via Ted, så det hela verkar väldigt smidigt. :)

PS. om någon som är lite bättre på Sketchup har lust att hjälpa mig så tas den hjälpen emot med stor tacksamhet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som sagt ett Schuran-kar och är helnöjd med detta. Jag uppfattade inte priset som otroligt högt heller. Inte billigt men klart värt pengarna. Ted och Schuran kan säkert hjälpa dig rätt där.

När jag var i planeringsstadiet så hade jag även kontakt med ett polskt företag som tillverkade plexi-akvarium. De var dock inte nämnvärt billigare men kändes mer som en chansning än Schuran.

Jag har även varit med och importerat plexi-akvarium från USA. De är en hel del billigare i inköp men tull och frakt äter ju snabbt upp mesta... så det blev ett Schuran och det är jag glad för idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett riktigt drömakvarium. Skulle verkligen vilja få till ett drop off till mig själv nån vacker dag :)

Eduards är supersnyggt.

Satt och skissade lite på skoj och insåg att det skulle bli tungt och dyrt med ett på 5-6 hundra liter. Haha

Sen blir jag lite fundersam på bänken. Måste byggas väldigt exakt för att undvika spänningar.

Hoppas verkligen du får till det och ska följa den tråden med spänning.

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, tungt blir det väl med vatten och sten i. Själva burken av plexi blir ju inte så himla tung. Plexi är ju ca halva vikten av glas.

Sen tror jag att bänken måste vara extremt stabil (får inte sätta sig något alls) och ändå ska den vara lätt att justera in. Ska gå ner till smedverkstaden som ligger 200 meter från vårt hus och snacka lite med dom. I slutändan lär man väl ändå shimsa med tunna skivor av något slag så att belastningen blir rätt. Kanske att man gör den tvådelad där man inte kan justera den undre delen under själva drop:et - sen justerar man in övre delen av bänken. Jaja, tål att tänka lite på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...