Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

Tack för erbjudandet majki men jag har bra kontakt med glasmästaren här. Köper begagnat glas när dom byter trasiga skyltfönster o liknande

• Svar 293
  • Visningar 35k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Blev två nya fjärilar från aqua stockholm. Fantastiskt fina djur som slängde sej över maten nu när jag matade första gången. några bilder på dom nya

• Frågan är ju om vi saltmänniskor är som vi ska. Klockan är tre på natten o jag har varit i Ljungby o mött dan Jeppsson som kom E4 från Stockholm där han hämtat fisk. Står nu vid karet o vänjer in fisk

• Och sen en groupie på hela gänget samlat i matsalen . Är grymt nöjd med denna fiskuppsättning

Populära bilder

Postat
På tal om glas så va jag på miljöstationen och slängde det sista från flytten ur hyrverkstan. I glascontainern låg det ett komplett nerskuret 720-liters kar, alla glas hela. varför slänger man det. Stationen är bemannad. Försökte prata med killen som va där men man får inte ta nåt där som nån annan har slängt. det är för djäkligt
så är de här i helsingborg också... men ta det när de tittar bort vetja=)
Postat

Bara kör på.. Ser bra ut! En bra början!

Prova med småstenarna.. Får du inte till det så ta BTN tex istället.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Postat

Var har du köpt småstenen? Jag letar efter död sten i den storleken till mitt kar.

Postat

Hammare? Bara att slå sönder

Vet att ciklidhuset i lerum sålde småsten för 85:- kilot

Postat
  • Författare
Var har du köpt småstenen? Jag letar efter död sten i den storleken till mitt kar.

Köpt på oceanakvarium i Gemla

Postat

Eller gör som jag delvis gjort, och vissa andra gjort, ta en BTN som grund, sen täcker du den med småsten och kanske även nån lite större hylla. Fäst med cement, t.ex reefbond, blir riktigt bra då man inte ser glaset mellan springorna.

Kul med ny burk! Ser ut till att bli riktigt bra :smiley20:

Postat
  • Författare

Så nu har jag limmat torr levande sten på hela bakväggen mot sumpen.post-6211-14468932242513_thumb.jpg Har även tillverkat 75 liter osmosvatten så nu börjar det närma sig vattenpåfyllning

Postat

Ser bra ut.. Lär väl bli en viss alg explosion på dom i värsta fall.. Men tror du redar ut det fint..

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Postat
  • Författare

jo alger får man räkna med. kommer väl att släppa en del fosfat. Ska ha många små algätande eremiter och sniglar. Kanske dina svarta nakensnäckor skulle funka. Funderar på att ha en hörna med macroalger ev i det ena sumpfacket. kan det va nåt

Postat

Blir det algbalja så löser vi något i fack 2.. Inte svårare än så... Om man har tålamod..

Postat
  • Författare

Efter diverse strul med en borrmaskin(den började brinna) när jag skulle borra hål för sladdarna i möbeln så finns det nu 75 liter vatten i karet. 50 liter nytt och 25 från vattenbytet i rsm:et. Manne, vi får prata lite mer om ditt förslag så jag har fattat dej rätt. Om det är som jag tror att du tänkt så kan det säkert bli riktigt snyggt

Postat
  • Författare

Så nu är karet fyllt och returpumpen startad. Allt verkar fungera som det ska. Ska hämta en del levande sten i helgen. Hittills är det helt tyst men jag har inte startat skummaren ännu

Postat

Låter kanon! Kul att det går frammåt!

Postat
  • Författare

Både levande och död sten sten på plats. Även skummare och streamer installerad. Försökte mej på scaping a la Manne så gott det gick med det material jag hade.post-6211-14468932351763_thumb.jpg Högra delen är botten täckt med krossad sten ca 3-5 cm. I vänstra delen korallsand 5-10 mm. sen två stora stenar som sticker upp, en i sanden och en i stenkrosset, Tycker det blir riktigt bra. Ser ut som en klippkant som övergår i sandbotten. Ursäkta bildkvaliten men enda belysning är två spottar som sitter i taket, blir ju rätt gult ljus. Vattnet är ju inte 100 klart heller efter scapingen. Har börjat demontera rampen för kapning och modifiering

post-6211-14468932351033_thumb.jpg

post-6211-14468932351334_thumb.jpg

Postat

Tycker väggen blev bra. Såg lite konstigt ut i torrläge. Men nu med vatten i var den ju riktigt fin.

Postat
  • Författare

Sen är ju planen att det ska börja växa grejer på väggen och så ska det se mer naturligt ut

Postat

Florrida anemoner ;) yuma ;) discosoma ;) zoantus ;) tapetum ;) haddoni ;)

Lite godis som skulle kunna gå ?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.