Gå till innehåll

Trevligt värde på kalium testet (K)


jacs

Rekommenderade inlägg

Efter att ha startat mitt 375L med TM pro reef salt som vi har haft en diskussion om här på forumet så fick jag äntligen mitt test och efter kontroll har jag 260 i värde. Så vid vattenbyte kommer saltet att skakas om först för att sedan blandas enligt svar från mr balling.

Har även en flaska med 48gram seltin blandat till 1L vatten som jag doserar 1dl var dag i tron att det kommer att stiga.

//Jonas

Ändrat av Edward
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr, måste jag säga - så verkar TM återgå till "strutsmetoden"

Vi blev lovade specialkontrollerad kompensation för alla dåliga hinkar vi bytt ut, men det verkar som om dom inte kommer att stå kvar vid sitt ord, utan återgår till tesen att kunder mäter fel och har låg salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom som vart med länge i hobbyn är det ingen nyhet att många av dom stora leverantörerna av salt har alla levererat salt med svajande kvalitet. Frågan är bara vad nästa märke blir.

En rolig grej är att när alla akvarister träffas på olika träffar runt om i landet ta med era tester och salt och blanda och mät som ett blindtest och kolla om ni får lika.

På en Stockholmsträff för länge sedan testade vi våra saltmätare med spridda resultat.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom som vart med länge i hobbyn är det ingen nyhet att många av dom stora leverantörerna av salt har alla levererat salt med svajande kvalitet. Frågan är bara vad nästa märke blir.

En rolig grej är att när alla akvarister träffas på olika träffar runt om i landet ta med era tester och salt och blanda och mät som ett blindtest och kolla om ni får lika.

På en Stockholmsträff för länge sedan testade vi våra saltmätare med spridda resultat.

Patrik

Kommer du ihåg salt testet i pappers tidningen Anularis en hel sida med olika kvalité på dom salter som fanna då...

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom som vart med länge i hobbyn är det ingen nyhet att många av dom stora leverantörerna av salt har alla levererat salt med svajande kvalitet. Frågan är bara vad nästa märke blir.

En rolig grej är att när alla akvarister träffas på olika träffar runt om i landet ta med era tester och salt och blanda och mät som ett blindtest och kolla om ni får lika.

På en Stockholmsträff för länge sedan testade vi våra saltmätare med spridda resultat.

Patrik

Det är väll därför man har referensvätska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svajiga värden händer nog de flesta märken vid något tillfälle. Men det har varit lite mycket prat om Tropic Marin Pro Reef på sistone tycker jag. :(

Men när det gäller kalium är jag lite kluven... och detta är alltså bara egna erfarenheter och funderingar..

Men det känns som att det är något mer än Kalium inblandat i de dåliga testresultaten. Jag kämpade också med dåliga kaliumvärden ett tag och verkligen öste i diverse preparat för att korrigera värdena, men utan resultat. Jag landade nästan direkt kring 280 igen, oavsett vad jag gjorde. Jag tyckte det var ett "skitsalt" och "skit tillsatser". Situationen var klart värre än innan jag började jaga kaliumvärden. Koraller och annat dog i mängder.

Sen bytte salt och gjorde ett antal massiva vattenbyten. Situationen stabiliserades och förbättrades rätt så snabbt. Började få hyfsat med tillväxt och färger igen. När jag efter ett par månader kollar kalium igen så är jag nere på 320. Jag använder nu samma tillsatser som inte fungerade tidigare men nu stiger kaliumvärdet helt perfekt enligt uträkningarna! På ett par veckor når jag 390 utan att ha tillsatt speciellt mycket.

Så i mitt huvud är det något som fattas i ekvationen. Det kan vara något som stör tester eller reagerar med kaliumet på något sätt... jag vet inte exakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall göra ett 10% vattenbyte snart och har väl typ 10-15kg salt kvar i hinken så det blir att träna armarna med att skaka salten som bara den innan och sedan mäta värdena.

Hi Jonas,

I don´t think that with most calcium test kits magnesium has to be right for correct results.

For 20 l saltwater you need just around 800 g of PRO-REEF salt which is a small fraction of the complete 25 kg bucket. In this case separation of the salts inside the bucket may play a role. We recently had a customer in Sweden who got correct results after mixing the content of the bucket. We ask you to give the complete remaining salt of the bucket into a plastic tub and try to mix it by hand and then test it again.

Regarding the specific batch 41153 we have got good concentrations with our routine check we make from every batch.

Kind regards

Hans-Werner Balling

Dr. Biener GmbH

Steinaeckerweg 3 - 5

36367 Wartenberg

Deutschland/Germany

Svaret jag fick från mr balling varjefall.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo som sagt svajande värden kan alla ha. Men hur man hanterar problemet kan vara olika och Tm värkar inte bry sig ett skit utan dom vill helt enkelt inte sälja salt. Om dom hade velat det så hade dom hanterat det hela annorlunda. Är något fler aktörer och konkuransen är bra mycket större en va den va för 25 år sedan. Man måste vara mer mån om sina kunder idag. Förr om åren kunde man inte bara välja nästa dörr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...