Gå till innehåll

Äntligen större!


dr.dator

Rekommenderade inlägg

Alright! om man jämför stativet med ögonmått med vanliga bänkar i aluprofil ser det klenare ut..de i original i den viktklassen är säkrade i sidled..men ändå gruvar man sig om man kör med tex en algmagnet i sidled..typ GULP! det rör på sig...vet inte till hundra men jag skulle nog vilja att skivorna runt om var sammanfogade med sig själva och stativ runt om..tyngd neråt är det säkert inga problem med om man inte petar på det hehe

Det känns väldigt stadigt som det är nu, men det är klart, det är ju inget vatten i än.. Jag funderade tidigare på att sätta någon form av diagonala stag typ som på bilden. Kanske skulle vara smart ändå? Tanken med skåpet är att man lätt ska kunna ta bort kortsidorna för att komma åt.

post-5944-144689332866_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande!

Hålen är 35mm och 45mm för PVC på 25mm och 32mm. Den på 32mm är för nödröret.

Rören är från Triton Akvarium i Täby. Vet inte vad det är för tillverkare.

Vilken diameter har genomföringarna som mest inuti boxen. Med flänsar och allt. Jag vill bygga så liten box som möjligt men genomföringarna måste ju få plats :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns väldigt stadigt som det är nu, men det är klart, det är ju inget vatten i än.. Jag funderade tidigare på att sätta någon form av diagonala stag typ som på bilden. Kanske skulle vara smart ändå? Tanken med skåpet är att man lätt ska kunna ta bort kortsidorna för att komma åt.

[ATTACH=CONFIG]114353[/ATTACH]

Skruva fast vinkeljärn i väggen bakom som håller fast stativet. Då har du hängslen och livrem skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken diameter har genomföringarna som mest inuti boxen. Med flänsar och allt. Jag vill bygga så liten box som möjligt men genomföringarna måste ju få plats :-)

32an har runt 6cm skulle jag tro. Vill inte plocka bort dem nu när de är monterade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis också beställt en Orphek Atlantik V2. Eventuellt kommer jag behöva två, men än så länge är det inte direkt fullt med koraller i karet... :)

Var tidigare inne på någon variant av Pacific Suns armaturer med SMT-tekniken utan vita LEDs. Jag blev dock avskräckt av alla som haft problem med dem, och deras support verkar inte så kul att ha att göra med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får trimma in flödet på primärröret så att nödröret bara tar sista procenten vatten, just så pass att det rinner över och följer rörets väggar ned.

Svårt utan membranventil dock, men det ska gå med lite tålamod. Går det ändå inte så kan du ju sätta en bit filtermatta under nödröret som fixar plaskandet.

Du får lägga upp bilder på armaturen sen, skoj att se. Kör själv en Pandora S 2x145W +T5 och är jättenöjd. Men deras support är väl sådär som du säger, lite långsamma och omständiga kan jag tycka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis också beställt en Orphek Atlantik V2. Eventuellt kommer jag behöva två, men än så länge är det inte direkt fullt med koraller i karet... :)

Var tidigare inne på någon variant av Pacific Suns armaturer med SMT-tekniken utan vita LEDs. Jag blev dock avskräckt av alla som haft problem med dem, och deras support verkar inte så kul att ha att göra med.

Bra ramp du best men är det verkligen så många som haft problem med Ps rampen?Mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SMT-rampen är det väl ytterst få som har problem med vad jag sett, däremot R2 (rätt namn?) verkar det vara desto fler som har/hade problem med.

Mycket var väl mjukvaruproblem om jag minns rätt.

Inte helt säker men har för mig att inte många klagat på smt rampen kan ha fel,men inte läst ngs om det mvh Ola..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SMT-rampen är det väl ytterst få som har problem med vad jag sett, däremot R2 (rätt namn?) verkar det vara desto fler som har/hade problem med.

Mycket var väl mjukvaruproblem om jag minns rätt.

Kanske är mest snack som med mycket annat... Atlantik-rampen verkar folk dock vara väldigt nöjda med enl vad jag har läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får trimma in flödet på primärröret så att nödröret bara tar sista procenten vatten, just så pass att det rinner över och följer rörets väggar ned.

Svårt utan membranventil dock, men det ska gå med lite tålamod. Går det ändå inte så kan du ju sätta en bit filtermatta under nödröret som fixar plaskandet.

Det går även bra att få 0% i nödröret med en billig "gate valve" från ebay. Blir lite blaskande med tangit och DIY adaptrar för att få dem på plats dock. Men väl klart är det guld med sådana kranar.

post-6362-14468933380392_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt snyggt bygge. Tycker faktiskt att akvariet ser spännande och levande ut med dem skuggiga partierna.

Skulle vara kul att kika på fler bilder!

Tack!

Har plåtat lite med systemkameran idag. Innehållet är än så länge inte så intressant, men det ska i mer fisk och framför allt SPS:er.

MG_8205.jpg

MG_8207.jpg

MG_8231.jpg

MG_8225.jpg

MG_8245.jpg

MG_8246.jpg

MG_8254.jpg

MG_8257.jpg

MG_8211.jpg

MG_8210.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fint akvarium, snygga små silikon fogar. Snygg bänk och tekniken är det ordning på.

Ska du ha i mer sten? Personligen tycker jag att det ser rent och öppet ut.

Vattnet börjar klarna?

Riktigt inspirerande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fint akvarium, snygga små silikon fogar. Snygg bänk och tekniken är det ordning på.

Ska du ha i mer sten? Personligen tycker jag att det ser rent och öppet ut.

Vattnet börjar klarna?

Riktigt inspirerande.

Tack :)

Ja lite mer sten ska nog i men jag vill att scapen ska vara öppen med mycket simyta. Det är därför jag kör Siporax i sumpen. Just nu är det bara stenen från gamla burken plus några kilo extra som jag inte kunde hålla mig ifrån att köpa när jag köpte sanden.

Vatten är nog lite klarare men jag upplever det fortfarande efter 2 veckor som något disigt. Jag tror att det är mina tunze 6105:or som får sanden att röra på sig och virvla upp små partiklar. Målet är att det ska bli ett SPS-kar så frågan är om jag kan köra med den finkorniga sanden som är i nu. Har funderat lite på "bare bottom", men jag gillar sand. Tycker det ser mer naturligt ut, plus att jag tycker om att titta på allt liv som rör sig i sanden. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. sumpen: än så länge har jag inte dragit igång ballingen så jag doserar manuellt. Funkar rätt bra när det är så lite koraller i förhållande till vattenvolymen. KH sjunker ungefär med 1 dKH på 4 dagar just nu. Kommer dock snart ett roligt paket med en PS Kore 5th... -dans Den kommer fungera som ATO, balling och kolkälledosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...