Gå till innehåll

Ny sumpfråga ang gömma rören samt ytavrinning


slarvid

Rekommenderade inlägg

Om man nu borrar tre hål i botten, två från och ett till så behöver man ju gömma dom. Bäst är väl att bygga en låda från botten till topp? Helst i svart plast kanske. Eller kanske en vit btn slimline? Om man kör btn, kan man då typ såga skåror längst upp som en kam typ? För nackdelar? Eller finns det bättre och snyggare tips? Kikat runt på nätet men inte hittat något jättebra än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias,

Ska du bygga avrinningslåda så är det nog glas som gäller. Plast är svårt att få tätt mot glaset och BTN tror jag inte håller tätt. Du vill ju ha en tät låda så att bara vattnet från ytan rinner in. Avrinningskam finns att köpa i de flesta webbutikerna och är enkel att montera.

Vill du sedan dölja glaslådan så funkar det ju bra att täcka den med BTN eller revkeramik eller liknande.

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som testat borra ett större hål för avrinning och haft retur i samma rör? Pratade med en kille om det nyss, men fick en ny tanke. Om man har 50mm genomföring i en viss höjd, sen ett 25 mm i det som är lite högre som avrinning 2, samt en 25mm retur. Om jag inte räknat fel så är arean på 50 röret typ 2000m3 och 25mm rören 500m3 styck. Idéer? Blir så stora hål typ svaga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får i så fall tvungen att ordna så du kan komma åt i det stora röret om en fisk hoppar ner där eller liknande. Eller om snäckor etc sätter sig. Det är absolut mest fördelaktigt att ha iaf minst ett helöppet rör som är så stort som möjligt. Jag hade inte löst det så, även om tanken är lockande. Då hade jag isf haft något monsterrör, tex ett 110 mm. Där skulle man kunna få ner handen även med två andra rör i. Chansen att det sätter igen är obefintligt så länge inte katten hoppar ner i karet i princip...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det är inte så otroligt om de gör det. Jag har en ytavrinning här hemma med ett nät innan en separat box där genomföringarna sitter. Men det hamnar i genomsnitt en fisk i sumpen var tredje månad sedan jag startat karet(6 ggr har jag hittat fiskar i sumpen nu, som jag kommer på). Några av fiskarna kommer inte genom nätet så de fastnar där de ska fastna. De andra borde inte komma genom nätet men det gör de ändå. Det är väldigt beroende på vad man har för fiskar. Jag designar nu som regel mina lösningar efter att jag ska kunna räta till osannolika händelser på smidiga sätt, så det är mitt tips.

Jag tror ett rör med två rör i är ett intressant koncept men mycket bökigt i längden och inget som kan korrigeras på ett enkelt vis i efterhand. Jag tror det är lättare i så fall att dra returen i en slang eller rör utanför akvariet istället och använda samma lösning för den som för ett ytterfilter. Då har du ett rör mindre i röret iaf och slipper en genomföring om du ska ha genomföringar för returrören iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar täckglas, för jag har en erfarenhet av torkade fiskar på golvet. Men glaset reflekterar mycket ljus. Det är enorm skillnad på hur ljust rummet är här hemma när glasen är av eller på. Om man inte vill skära av ett hörn kan man borra ett hål i glaset en liten bit in. Det är nog ännu bättre för att motverka hopp och jag tror man slipper mycket av de problem med att när man matar så fastnar gärna mat på sidorna i hörnet där man lägger i maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ju ha sump och ha ruta i hörnet för rören, så då tänkte jag täckglas over hela som förutom det hörnet samt att ytavrinningskammen går upp till täckglaset, ellr om man ev limmar i remsa på täckglaset. Då borde det va idiotsäkert att inga djur kommer in i rör och täpper till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...