Gå till innehåll

Fiskar hoppar ur karet ..


Kalufs

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har haft igång akvariet sedan i höstas, ett Blenny på 80 liter.

Nu har vi haft 3 fiskar som har hoppat ur karet, senast i morse hittade vi våran Salaris på golvet.

Är det vanligt att fiskar hoppar ur karet eller har jag extra otur ?

Har inte sett att andra med Blennys har någon glasskiva över karet, bör man / kan man ha det ?

Så trist när man hittar dom stackarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte alls så ovanligt om man inte har någon form av skydd eller nät, sen beror det lite på art etc.

Vanligtvis sker det när man släcker lampan, så har man någon form av nattbelysning eller dimmer så brukar det hjälpa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du månljus på? Jag hart hört att det minskar risken (i alla fall om de hoppar på natten)

Hej!

Japp jag har möjlighet att lägga in månljus men har haft helt släckt på natten.

Skall programmera om o lägga in svagt månljus o testa om det hjälper... o fylla på med lite nya fiskar :)

Tack för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu är lagd åt det hållet kan man ju fundera på det här:

2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,

eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna

inte ska hoppa ut.

Även om man inte bryr sig så mycket om vad det står i regler så är det där inte så dumt formulerat. Det finns olika sätt att hindra fiskar att hoppa ut och det måste inte vara täckglas om man som jag inte gillar sånt. Nät går bra i stället men det har ju fortfarande en del av nackdelarna som täckglaset har. En variant då är att sänka vattennivån något, det kanske inte behövs så mycket, vissa notoriska hoppare bryr sig inte om att man sänker några cm men det kan stoppa en del av de där mer slumpmässiga rymningarna. Ett annat alternativ är att bygga en sarg. Det tycker jag är en bra lösning, man kan fylla burken så mycket man vill och har inte bekymret med täckglas men håller ändå inne firrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu är lagd åt det hållet kan man ju fundera på det här:

2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,

eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna

inte ska hoppa ut.

Även om man inte bryr sig så mycket om vad det står i regler så är det där inte så dumt formulerat. Det finns olika sätt att hindra fiskar att hoppa ut och det måste inte vara täckglas om man som jag inte gillar sånt. Nät går bra i stället men det har ju fortfarande en del av nackdelarna som täckglaset har. En variant då är att sänka vattennivån något, det kanske inte behövs så mycket, vissa notoriska hoppare bryr sig inte om att man sänker några cm men det kan stoppa en del av de där mer slumpmässiga rymningarna. Ett annat alternativ är att bygga en sarg. Det tycker jag är en bra lösning, man kan fylla burken så mycket man vill och har inte bekymret med täckglas men håller ändå inne firrarna.

Är det någon som har ett förslag på hur man skulle montera en "sarg" ?

Kanske någon har en bild på en sådan lösning?

Tacksam för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygg en sarg som är någon/ra mm större en karet sedan reglar på insidan i hörenen som är ca 1cm kortare en sargen så vips har du en sarg då kan ha på karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde plexiglas 6mm som jag måttbeställde hos min glasmästare i måtten jag ville ha samt en 6 cm kant runt om så att där inte e något plexi för belysningen :).

Ja den ligger bara på :) för att jag lätt ska kunna lyfta bort den vid behov :)

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något månljuse igång.. ?

Typiskt.. 2a på bollen

Sent from my iPhone using Tapatalk

tar inte korallerna skada av månljus? eller är det skit samma om man har det mörkt eller har några watt blåljus igång? kanske lite off topic, men funderade på just det här här om dagen=)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...