Postat 8 januari 201411 år Har letat på nätet ang Par , men kan inte hitta nått hur mycket man skall ha som riktlinjer. Har kört nu med 2 st Razor 160w på mitt 540 liters kar. Har nu fått för mig att jag har kört med för mycket ljus! Har nu sänkt mina ramper från 70/95% till 55/75 per kanal de första är vitt å den andra blått. Tycker tt korallerna ser piggare ut. Hur kör ni, som kör med razor. Har mina ramper ca 25-30 cm över karet! Kan mäta Par med hjälp av en Seneya men vet inte var jag skall ligga! Nån som har koll?
Postat 8 januari 201411 år Hur mycket PAR som behövs är lite olika från korall till korall. Med 200 i PAR- värde växer de flesta stenkoraller men en hel del behöver det dubbla för att färga riktigt bra. Montipora digitata är en korall som växer bra i svagt ljus och är tålig men i riktigt starkt ljus klarnar färgerna.
Postat 9 januari 201411 år Kan du komma ut och mäta mitt parvärde någon dag Micke? Kan lyxa till det med kaffe Sent from my iPhone using Tapatalk
Postat 9 januari 201411 år jag har med ett 540 och kör mina maxspecct på 100%funkar bra och växer super
Postat 9 januari 201411 år Jag har Acropora 10cm under vattenytan under en 160w Razor 100%/65% blå/vit, inga problem. Vissa LPS skulle nog tycka det var mindre trevligt.Dana Riddle mätte upp 950 PAR 5cm under ytan i Hawaii, där växte mest Porites.Jag kan bara hålla med Stig. Det beror på korall.
Postat 9 januari 201411 år lånar tråden,, förlorar man mycket par fall har rampen högt ? vad kan par förlusten bli typ på fall man har rampen 30 cm vs 10 cm ?
Postat 9 januari 201411 år Ja rätt mycket - se denna mätning på olika avstånd. Du halverar per 20 cm ungefärPAR Reading in air (Instrument: Apogee MQ-200) under 45° optic lens:away 30cm: 1802 away 50cm: 843away 70cm: 443away 90cm: 206MVH Lasse
Postat 10 januari 201411 år Linsen sprider ju ljuset även i luft. Ju mer ljuset sprids, desto mindre fotoner koncentreras på sensorn, därav lika dramatisk minskning i luft som i vatten. Så är min tolkning iallafall. Lasse?
Postat 10 januari 201411 år @ Ormet: Japp - det kan faktiskt bli tvärtom att man läser ett högre PAR i vattnet eftersom vattnets brytningsförmåga fungerar lite som en lins. Har du väldigt klart vatten (läs ozon) så kan du läsa högre PAR om ljuset först går 30 cm i luft och sedan 60 cm i vatten än om det går 90 cm i luft enbart. Jag har mätt upp den konstigheten i mitt kar i alla fallMVH Lasse
Postat 10 januari 201411 år Fick min Seneye idag, så nu vet jag att du har helt rätt led sitter 1 dm över vattnet, PARen sjönk från 1200 under LEDen till 600 vid vatten ytan
Postat 10 januari 201411 år På exemplet som jag gav var det 45 gradiga linser - ditt resultat tyder på 60 eller 90 gradiga linserMVH Lasse
Postat 15 januari 201411 år Mätte ljuset i mitt RSM idag med en Seneye.RSM'et har Rapid led kit som kördes på 100% blå kanal och 50% (700mah) vit/cyan/röd/grön/uv Gav som mest drygt 1000 PAR en cm under ytan och ca 80 PAR i hörnen.[ATTACH=CONFIG]109666[/ATTACH]
Postat 12 februari 201411 år Hej! Vi kommer köra lite mätningar med en Apogee Quantum Meter MQ-200 nu. Hade varit spännande att höra mer om andras mätningar så man har lite att jämföra med. Gärna då med avstånd till lampa, avstånd lampa till yta+djup osv med. Ska försöka mäta lite hos oss och återkomma. / David
Postat 6 februari 201510 år Hej! Vi kommer köra lite mätningar med en Apogee Quantum Meter MQ-200 nu. Hade varit spännande att höra mer om andras mätningar så man har lite att jämföra med. Gärna då med avstånd till lampa, avstånd lampa till yta+djup osv med. Ska försöka mäta lite hos oss och återkomma. / DavidNu har det gått ett år... Hur gick det med mätningarna?
Postat 6 februari 201510 år Nu har det gått ett år... Hur gick det med mätningarna?Har testat i vårt stora nya korallakvarium. Se tråden:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?60649-Bidra-till-G%F6teborgs-st%F6rsta-korallrev/page9/ David
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.