Gå till innehåll

Par Hur mycket!


kobbens

Rekommenderade inlägg

Har letat på nätet ang Par , men kan inte hitta nått hur mycket man skall ha som riktlinjer. Har kört nu med 2 st Razor 160w på mitt 540 liters kar. Har nu fått för mig att jag har kört med för mycket ljus! Har nu sänkt mina ramper från 70/95% till 55/75 per kanal de första är vitt å den andra blått. Tycker tt korallerna ser piggare ut. Hur kör ni, som kör med razor. Har mina ramper ca 25-30 cm över karet! Kan mäta Par med hjälp av en Seneya men vet inte var jag skall ligga! Nån som har koll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket PAR som behövs är lite olika från korall till korall. Med 200 i PAR- värde växer de flesta stenkoraller men en hel del behöver det dubbla för att färga riktigt bra. Montipora digitata är en korall som växer bra i svagt ljus och är tålig men i riktigt starkt ljus klarnar färgerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Acropora 10cm under vattenytan under en 160w Razor 100%/65% blå/vit, inga problem. Vissa LPS skulle nog tycka det var mindre trevligt.

Dana Riddle mätte upp 950 PAR 5cm under ytan i Hawaii, där växte mest Porites.

Jag kan bara hålla med Stig. Det beror på korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Ormet: Japp - det kan faktiskt bli tvärtom att man läser ett högre PAR i vattnet eftersom vattnets brytningsförmåga fungerar lite som en lins. Har du väldigt klart vatten (läs ozon) så kan du läsa högre PAR om ljuset först går 30 cm i luft och sedan 60 cm i vatten än om det går 90 cm i luft enbart. Jag har mätt upp den konstigheten i mitt kar i alla fall

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej!

Vi kommer köra lite mätningar med en Apogee Quantum Meter MQ-200 nu. Hade varit spännande att höra mer om andras mätningar så man har lite att jämföra med. Gärna då med avstånd till lampa, avstånd lampa till yta+djup osv med.

Ska försöka mäta lite hos oss och återkomma.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...
Hej!

Vi kommer köra lite mätningar med en Apogee Quantum Meter MQ-200 nu. Hade varit spännande att höra mer om andras mätningar så man har lite att jämföra med. Gärna då med avstånd till lampa, avstånd lampa till yta+djup osv med.

Ska försöka mäta lite hos oss och återkomma.

/ David

Nu har det gått ett år... Hur gick det med mätningarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...