Gå till innehåll

Nybörjare på salt vill starta sjöhäststall


Afrodite

Rekommenderade inlägg

Du kan trösta dej med att den håller sej i vattnet

Mmm det e klokast för den att den gör det. Rädd kvinna + läskigt monster kan ge oanade konsekvencer för monstret.

Du kommer att ändra dig. Om ett halvår låter du putsarräkor rensa nagelbanden.

Jag hoppas innerligt det. Jag har tre fobier. Kräliga kryp, ormar och djupt vatten. Det här var ju liksom en fin allt-i-ett lösning för värsta fobin. Så jag får se det som ren terapi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Tankar växer. Vad som började som en tanke om ett Nano har nu växt till något helt annat.

Jag var ju så sugen på sjöhästar. Först va det små, riktigt små och då gick tankarna på Nano. Men efter att ha läst och läst och läst lite till så började tankarna om de större varianterna växa in i vad jag önskade. Och ju mer jag pratade med inspirerande och peppande personer härifrån så växte jag i känslan av att jag faktiskt kanske vågar ta klivet och gå på ett större kar. Det har alltid skrämt mig en hel del med att gå upp på 3siffrigt i volym. Men jag började landa i känslan.

Så jag köpte faktiskt en 120L kub med möbel och sump. Beställde hem skummare, streamer, salt, uv filter, refraktometer, tester mm. (Allt har inte kommit än, misstänker att en del fastnat i tullen :( )

Men så fick jag hem karet. Ett i övrigt jättefint kar som jag på sitt sätt tycker jättemycket om. Det är verkligen stilrent och fint och ståtligt för en kub. Men när jag ägnat ett par timmar åt att rengöra både sump, kar o möbel och väl ställt det på plats i vardagsrummet så tyckte jag inte alls att det passade in med vår annars rätt låga möblering.

Släkt o vänner peppade och sa att det där är ju jättefint, vad talar du om. Perfekt ju. Men i slutändan så är det inte "jag", insåg att det va inte vad jag föreställt mig, så jag har valt att lägga det till försäljning.

Levande stenen går i en plastbalja med doppvärmare, pump och skummare. Med som fripassagerare har en turbosnäcka dykt upp och några rörmaskar.

Och där står jag idag. Funderar, mäter och tittar efter vad för kar som passar mig.

Just nu lutar det åt att försöka hitta ett som är 115cm långt för att ha vid en kortvägg under en smal listhylla som just är 115cm lång.

Vem vet, jag skyndar långsamt och låter detta växa fram till vad det månne bli. Måste i vilket fall som helst sälja av kuben först eftersom den annars står i vägen för det andra karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommit ett steg på vägen.

Min sump tar sakta form. 60+ liter kar som blev ledigt.

Köpte hem tre skivor 4mm glas med slipade kanter från glasmästaren och med hjälp av ungarnas lego, en lång pincett, handskar, tejp, papper, troligen alldeles för mycket silikon och ett antal runda ord så skapade jag i allafall en bubbelfälla :)

post-8191-14468932620892_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår gav jag mig för första gången (ever) på att mäta olika värden. Ja jag är en helt Newbie. Men har gott stöd från många fina människor härifrån SVG, tack o bock :)

Stenarna (levande och död) går i en balja sedan ett par veckor/ en månad (har inte räknat så noga) och nu va Nitrit runt 0,1 Ammonium runt 0,2 och Nitrat mellan ca 15.

Jag är ny på värden, men fick veta att för levande stenen så kunde jag sova lugnt med dessa värden :D

Tittar jag ner i baljan så ser jag även en del liv. 1 turbosnäcka, några rörmaskar, lite makroalger, någon vitaktig svamp? vad jag tror är en liten discosoma, några små bruna hatt/svampliknande alger. Ja det rör sig lite smått och ser positivt ut.

Karet som jag hade köpt har jag sålt vidare till en annan som också va helt ny och skulle börja med salt. Så jag hoppas han får mer glädje av det än jag hann få.

Var även iväg till Hornbach idag och fick hjälp av inte mindre än tre trevliga därifrån som hjälpte mig rita upp en möbel och plocka fram vilket material jag skall använda. Så om jag bara bestämmer mig för vilket kar jag väl skall ha så kommer jag troligen bygga möbeln själv, det känndes inte allt för svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så länge allt bara ligger i en balja utan annat levande behöver du inte mäta massa värden. byt lite vatten ibland och fyll på avdunstat vatten (med sötvatten!) så rer det sig. Ska bli kul att se var detta slutar. Det slutar aldrig där man tror att det ska sluta från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, sidan kan nog heta saltvattensakvarium köp och sälj, men om du går med i saltvattensakvarister så finns det länk där :)

Jupp, det är en trevlig sida på FB, fler borde finnas där ;)

så länge allt bara ligger i en balja utan annat levande behöver du inte mäta massa värden. byt lite vatten ibland och fyll på avdunstat vatten (med sötvatten!) så rer det sig. Ska bli kul att se var detta slutar. Det slutar aldrig där man tror att det ska sluta från början.

Jag är helt övertygad om att du har helt rätt i att detta inte alls kommer sluta där jag trodde att jag ville. För än så länge har redan så mycket blivit annorlunda.

Jag vacklar fram och tillbaka var dag. Det är innerligt tur att jag jobbar rätt intensivt mellan varven så att jag tvingas ta det lite lungt emellanåt.

Ena dagen är jag övertygad om att jag vill ha mitt långa kar mot väggen, nästa dag inser jag att jag vill inte ha större än 150L och att en kub då vore bättre. För hästarnas del vore säkert kuben bättre också eftersom dom vill ha höga kar. Men då kan jag ju ta ett mindre avlångt och ta en mindre häst, dvärgar. nä just det dom va så omständiga att sköta, men någon annan tyckte säkert det gick bra. fast det är ju snyggare med större hästar som man ser ordentligt och då vore det bra med ett högt kar för dom. Men kanske man kan ha ett större ändå eftersom mannen vill hjälpa till, men nä jag vill inte ha stora kar... Ghaaaa. vansinnets brant kommer närmre och närmre. Tar en break och åker till jobbet istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Tiden går när man har kul :)

Andra säger att livet kommer emellan, och det är nog mer sant för mig.

Jag byggde ju en sump, i med död urlakad sten och sedan i med lite valda levande stenar. Sen har det bara fått gå och gå av sig själv.

8 månader eller något måste ha gått nu. Det är fullt med små vita stjöstjärnor, en turbosnäcka smet i som fripassagerare och det ledde till fler, massa ytte pytte små kryper runt. Någon slags discus, röda fan Worms... Ja det lever, kul att se.

Spanat och spanat efter alger, men inget hände. Förväntade mig att börja se olika algcykler, men icke då. Jag körde på med osmosvatten. men så någon gång i sommras så orkade jag inte åka o hämta ytterligare dunkar utan tänkte, i med vanligt vatten. Och då kom det.

Får erkänna, har inte bytt vatten, men fyllt på med vanligt efter behov, och då började det komma. Små lila och riktigt blodröda blommningar. Inte mycket, men lite några små fläckar här och där. tycker faktiskt det är rätt vackert.

Funderar nu på om jag skall sätta planer i verket och börja jobba med detta kar. det borde ju gått in sig ordentligt och vara dags nu tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tro det eller ej, men jag har inte slängt in handduken än. Men nu börjar jag äntligen komma igång.

Stenarna har gått i sumpen länge nu, så länge att jag insett att jag inte alls skall ha den sumpen, hur nöjd jag än var med att jag byggde den och den blev så fin. Så den får jag ta o sälja vidare, tillsammans med allt annat som jag nu insett inte passar i mitt nya kar, som är ett Blenny. tex blir det ju svårt att montera uv filtret då jag inte har en sump, så den har jag inte ens packat upp ur kartongen. Ato´n däremot skall jag försöka koppla på. Streamern tyckte jag att jag ville ha lite mer drag i, så efter en dag byttes även den ut. Ja ni ser, jag börjar förstå varför detta är en dyr hobby då jag tycks köpa på mig dubbelt av allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

sakta men säkert framåt.

Karet har nu gått i ca 2 veckor i nya karet.

Mycket händer och samtidigt lite eftersom allt går så långsamt i den salta världen.

Fin korallsand på botten och byggt i hop mitt lilla rev med reef construkt lera/lim.

I sumpdelen/bakre filterkammaren så huserar numera doppvärmare, termometer, en ny skummare, Tunze 9001. gillar den skarpt, den är tyst och skummar tjockt och fint. För mig som håller mig i nanovärlden är den perfekt, 9002an va lite för mycket för mig.

har lagt i filterkulor och aktivt kol i nätpåsar. några levande stenar som blev över fick även bo här bak tillsammans med en redig näve makroalger.

Köpte en ny liten svart kläm-led-spot från clas olsson för att ge makroalgerna lite lyse att leva på.

Har silikonat igen utblåset (det runda 5cm hålet i plexiglasskivan) på blennyt med ett svart plastgaller, blev riktigt bra (jag får återkomma med bilder när jag hittar sladden till kameran).

Sen finns det ju någonstans en dröm om att så småningom kunna släppa in något litet hästpar i karet. vilket sätter sina förutsättningar.

Jag håller fortfarande på att lära mig, men en sak som är väldigt tydlig är att värsta fienden till hästar tycks vara microbubblor, vilket gör att en bubbelfälla känns som ett måste.

Nu när jag har så lite utrymme att spela på och därtill redan har vatten gående i karet så var jag lagom road av att tömma och börja limma. Så jag har gett mig på att limma ihop en extern/löstagbar bubbelfälla. Så igår skar jag till av plexiglas/akrylplast (fråga mig inte exakt vad plasten heter, den skulle fungera och är en chansning) 6 bitar skars till av 3mm tjock plast och har nu fogats ihop med akvariesilikon och ligger på härdning med ett hopp om att kunna passa fint bak i filterkammaren o minimera bubblorna.

Sen kommer vi till mitt nuvarande problem, eller jag har ju flera med både belysning, ato och streamers. Men närmast på min problemmeny att lösa ligger streamers.

Jag har två stycken. Den ena är en Hydor Coralia som pumpar 1600l/h och den andra en Tunze 6015 som håller 1800l/h. Man kan tycka att dom på papper är hyffsat lika, men skillnaden i verkligheten är milsvid.

Coralian är definitivt tystast medans Tunze får för sig att "skallra" och brumma en del.

Coralian är mindre och får lättare plats vart man än vill sätta den.

Coralian är extremt mycket lugnare i karet, det blir knappt en krusning på vattenytan, medans Tunzen orsakar mig en storm i ett vattenglas.

Den ena för svag och den andra för stark i nuläget.

Så vad gör man då? Jo man låter bägge gå i karet och ser om någon av dom lugnar ner sig eller ändrar karaktär efter att dom gått in sig.

Så de 5 turbosnäckor och blå minieremitkräftor som huserar i karet får hålla i sig för glatta livet just nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering.

Sakta går det framåt.

Jag har tagit mod till mig och köpt min första mjukiskorall. En Sarcophyton. För mig som nybörjare kändes det oerhört läskigt. Gick ifrån affären med känslan av att jag hade en orm i påsen. Att den levde va jag på det klara med, men på vilket sätt? I mitt huvud blir det en total krock att detta är ett djur men som ändå kan behandlas lite som en växt. När han i affären sa att blir den för stor så kan jag bra klippa ner kanten så kändes det som att stympa något levande. Och ja det är ju levande, men ändå inte på samma sätt. Jag såg framför mig bilder av en skrikande svamp.

Kanske lite grafiskt, men jag fortsätter längs min bana och tar det långsamt steg för steg och tänker att det är helt i sin ordning att allt känns nytt och förvirrande.

En fantastisk snäll man skickade mig även några till som jag igår satte fast med gummiband och hoppas på att dom vill trivas.

post-8191-14468934401847_thumb.jpg

Här kan ni även se den storm i vattenglas som Tunze 6015 åstadkommer. Jag hoppas att det är ett övergående problem då jag skall flytta den efter helgen då lite silikon härdat klart vid utblåset.

post-8191-14468934402134_thumb.jpg

Hittade även en ny liten invånare, en slags mask? bak i filter/sumpkammaren. Någon som kan identifiera?

post-8191-14468934402325_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trevlig tråd :) Va är det för sjöhästar du funderat på? Macroalger är mycke trevliga samt gorgoniakoraller så dom små liven har något att gripa tag i. Tänk på att sjöhästar ej vill ha jätte strömt.. Jag har haft sjöhästar till o från under många år och skall starta upp ett 200L till sjöhästar. Blir för min del antagligen Hippocampus reidi samt Hippocampus zebra. Jag har odlat Hippocampus zosterae väldigt liten o bökig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Jag har inte helt beslutat mig om vilken häst som får bli slutmålet. Eftersom jag är så pass nybörjare på salt så vill jag att allt annat skall kännas någorlunda stabilt innan jag vågar mig på hästarna. Så jag tar myrsteg framåt. Men Reidi är jag nyfiken på. Även tittat på dvärgarna Zoastre, men förstått att dom kan vara ännu lite kinkigare. Zebran som du nämner har jag bara sett på bild, väldigt fin.

Även om min sump gick sedan i vintras så blev det ju som en nystart nu när jag satte om karet och jag håller just nu på att lära mig som bäst om att testa vattenvärdena och få balans på det hela.

v.38 såg det ut såhär:

Salt 1,025. Fostfat 0,02. Kh 5,5. Nitrit 0,1. Ammoniak 0,5

Nu idag v.41 ser det ut såhär (tror jag, svårt o läsa av tester)

Salt 1,024. Fosfat <0,02. Kh 9. Nitrit 0,02. Ammoniak 0,2. Nitrat 5-10. Ph 8,0.

Så jag hoppas att det är påväg åt rätt håll. Oroar mig lite att jag uppfattar att jag inte sett några alger i karet. Hade förväntat mig det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Små babysteg framåt.

Har möblerat om lite i karet och låtit några makroalger flytta in.

I karet som man ändå får säga startades i sin nuvarnade form den 15 september finns:

Snäckor- Nassarius babylonia och Trocchus och någon mer ännu inte identifierad.

Mjukkoraller - Sarcophyton, Neongrön stjärnpolyp, Riccordea Florida, Discosoma, Rhodactis farout fuzzy neongrön,

Makroalger - Caulerpa taxifolia & racemosa & Lentillifera

En Mandarin Picturtus, En Sexy Shrimp och en Blå dvärgeremit.

post-8191-14468934533066_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Sakta sakta framåt.

En ny liten disc har hittat in i mitt kar. Att försöka fånga färgerna va svårare än jag trodde.

Men efter lite trixande med kameran så fick jag även bild på min nya lilla skönhet, någon slags skiv/disc är det. Röd och härligt fin i det blå ljuset. Men i dagsljus ganska tråkig.

I mitt kar är det ännu ganska glest. Jag har sattsat på att skynda långsamt.

I mars flyttar vi. Så avvaktar med hästar fram tills efter flytten.

post-8191-14468935014675_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Två nya invånare har flyttat in i karet. 2st bluestriped pipefish. Skall vara en hona och en hane. Men dom är så ytte pytte små att det är svårt att se skillnad på dom. Men dom är riktigt söta, viker inte från varandras sida utan simmar som klistrade bredvid varandra i karet, runt runt, hade dom kunnat hade dom nog "hållt svans". Bilder kommer när jag lyckas hitta sladden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...