Gå till innehåll

Nybörjare på salt vill starta sjöhäststall


Afrodite

Rekommenderade inlägg

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Googla på , aquamedic blenny , där är ett snyggt stilrent kubiskt akvarie på 80L totalt..

Allt ingår från början..

Vill ni ha en vit möbel så finns det som tillval, men själva karet är komplett.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

+1 på blenny karet . Mycket stilrent nano som levereras komplett . Kör du aqua medic blenny advsnce så har du dessutom ett komplett kit för att även köra dom lite mer krävande korallerna!.

Jag körde aqua medic blenny när det släpptes och blev för ett tag sen sugen på ett nano igen så skaffade då aqua medic blenny advence. Mycket härligt kar !

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, nästa punkt. (Det kommer bli många :) ).

Om vi förutsätter att det kommer bli ett kubiskt runt 80-100L. Som jag från början inte avser att köra med sump, men som skall kunna utvecklas till att ha sump.

Karet (jag är kräsen) kommer ju säkert ta ett tag att hitta. Men det hindrar ju inte att jag börjar köpa hem lite annat. Funderar på nästa måste på listan. Levande sten och sand vill jag gärna köpa från någon privatperson (om jag hittar i sthlms trakten), föredrar rent almänt o köpa från privat när vi talar om allt levande från växt till djur. men när jag får hem karet. vad är det mer jag MÅSTE ha innan jag kan starta igång så att det kan stå o cykla in medans jag fixar allt annat. För jag antar att en hel del av det jag har till söta inte kommer räcka till.

Osmosvatten, måste man köra igång med det, blir ju rätt mycket o ta hem 100L Osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du ett komplett kit typen.. Blennyt tex så är det..

Osmosvatten samt Salt och en

Refraktormeter < saltmätare.

Dagen efter salt&osmos så kör du i levande stenen..

Vissa kör i sanden också.. Men det kan vänta lite om du känner för det..

Det är en vettig början.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt, det låter bra. tackar tackar.

Men det lutar helt klart åt att det Inte blir ett färdigt kit. Jag är så kinkig med vilket kar jag vill ha. Så då måste det väl till någon pump, skummare? eller var går gränsen storleksmässigt för behov av en sådan? Dopvärmare har jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och belysningsfråga. Jag har köpt hem två fantastiska lampor (läs galet dyra) som jag har velat pröva över mina söta. Men helt enkelt inte haft rätt armatur för. Men nu kommer ju funderingarna. Kan dom funka till salt eller måste jag helt tänka om när det gäller belysning? Det här är fullspektrumlampor med för människor rätt uv som egentligen används till ljusterapi som ger ett rätt krispigt ljus. Har varit så nyfiken på hur dom skall funka över växtkar. Men dom kanske blir helt galna för salt? Tycker man ofta ser rätt blått ljus, många som kör Halogen? Men då brukar man ju med små kar få problem med värmen, så jag har personligen inte gillat dom. Kanske måste jag tänka om helt vad gäller kelvin också för blåare ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blenny karet har en avdelning i karet som blir en sump på baksidan..

Den svarta skivan i karet delar av sista 8-10cm till e sump som "inte syns"..

Där är pump , Skummaren osv.. Allt smidigt gömt där bakom..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag tror att det är den mindre versionen av det karet som är uppställt längst in på Akvarielagret? var förbi där och tittade på det för någon dag sedan. Verkar o ena sidan praktiskt, men jag e ju så jäkla ensvis att jag vill bygga själv vare sig jag kan eller ej. tänker att allt går att lära sig med tillräckligt med vilja. Så jag har tankarna om ett kubiskt där man kan beskåda karet från alla 4 sidor, gömma tekniken i sumpen så småningom och sen kommer det ljuva problemet att hitta en snygg lösning på hur jag skall koppla ihop karet mot den sidan som ändå får bli den lite mindre snygga halvbaksidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast... Nu kanske jag är jättenaiv. Men... om man har den mesta tekniken i sumpen. vilken teknik måste då ner i karet?

värmare, skummare borde man ju kunna ha i sumpen. i själva karet behöver jag få till ett utbyte av vattnet ner mot sumpen och en ström på vattnet, vilket borde gå att åstadkomma genom vattenutbytet i ett så pass litet kar.

Dvs i så fall talar vi två rör upp till karet. det borde gå att dra i en hörna om man inte vill borra. Även om det borde bli snyggare med borra. Men där någonstans med borra i botten börjar det kännas som om jag kanske tar mig vatten över huvudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon form av lite kraftigare cirkulation krävs... Sikta på en streamerpump..

post-3404-14468932262347_thumb.jpg

Detta är en cirkulationspump som har ett brett utflöde..

Hur man ska ha upp o ner vattnet finns det oändligt med lösningar på men borra o dela av ett fack på något sätt är absolut det bästa..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar på min kubiska favorit. Om jag flyttar den till andra sidan av soffan och flyttar det bordet till andra sidan om andra soffan, har jag ju en hel vägg att leka med. Ohh men då behövs en ny möbel. Hehe. hur kommer det sig att man Alltid hittar en lösning för att ta in ett nytt kar och köpa lite nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk ut en helhetslösning innan inköpen påbörjas.. Blir billigare så i längden..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Absolut, det tänker jag definitivt göra. Just nu är jag i lek stadiet där jag bollar olika ideer med er innan jag spikar något.

Har gjort tillräckligt med missar med söta för att inse att jag vill inte gå på samma nitar med ett salt, det blir så mycket större hål i plånboken då ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

surface skimmer, protein skimmer man vill ha bägge? bägge står att dom är för marine. Om den är internal eller external antar jag funkar bägge om man vill ha en sump och sedan har en estetisk skillnad om man inte har det. Någon mer skillnad jag bör tänka på i jakten på en bra skimmer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är protein skummare du ska ha.. Vad ska man säga om tips där..

Finns en uppsjö att välja mellan men varje skummare har sina egenskaper o kräver olika från användaren..

O prisläget kan variera med 10000kr i princip för rejäla doningar..

Kolla på tex drakfisken.se så finns det ett par märken av skummare som funkar ok tex..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, men en proteinskummares funktion är egentligen att avlägsna proteinskicktet?

Jag har just nu ägnat hela em och kvällen åt att läsa om sumpar på alla möjliga sätt och nu sitter jag och tänker att karet har ju i förhållande till sumpen jag vill bygga mindre betydelse. Jag tänker att jag får börja med att försöka konstruera sumpen. För får jag till den riktigt bra så löser jag ju genast en hel del annat vad gäller rening, volym, värme, vattenbyte etc..

Just för stunden är jag inne på att försöka bygga en bra sump. Och då behöver jag ju få till bra renande funktion i den. Som sagt va salt e väldigt nytt för mig (även om jag läst vad jag kommer över och beställt hem en hög litteratur) men tänker är proteinskummare ända sättet att plocka bort just proteinskicktet (om det nu är det den gör) har inte kommit till att läsa om skummare än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissa vem som låg i sängen och planerade sump i sömnen. Men o andra sidan det går frammåt ;)

Börjar bli en liten inköpslista nu. Får nog blir en beställning från Tyskland snart.

Akvariemöbel-Måste ju veta vilket utrymme jag har att leka med för kar o sump.

Sumplåda (har troligen en 60-70 L snart, (tittar på mellansonenes sista gerbil av 4, lever du inte lite väl långt på övertid?)

Dunkar, slangar, kopplingar, lister, tjock filtermatta.

pump för retur

Akvariesilikon http://fish.aquaristic.net/Juwel-Aquariasilicone-80-ml.html & http://fish.aquaristic.net/TUNZE-Coral-Gum-112-g-0104-740.html

Skummare http://fish.aquaristic.net/Aqua-Medic-Turboflotor-blue-500-uv_sterilizer.html för mkt? onödigt/nödvändigt?

Doppvärmare (har 2)

Akvariet

Stream http://fish.aquaristic.net/Tunze-Turbelle-nanostream-aquarium-pump.html

Diverse tester (får gå igenom vad jag har o inte har)

Belysning

Levande sten och sand http://fish.aquaristic.net/Tropic-Eden-Aragavive-Miniflakes.html

Salt http://fish.aquaristic.net/Tetra-Marine-SeaSalt-en.html ? hur mkt behöver jag?

Hydrometer/Refraktometer http://fish.aquaristic.net/en/Measurement-Regulation/Analoge-Messgeraete/Salinity-meter/Sybon-Scientific-Instrument-refractometer.html vetttig?

Osmosvatten

Något uppenbart som jag missat?

Ändrat av Afrodite
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...