Gå till innehåll

Nybörjare på salt vill starta sjöhäststall


Afrodite

Rekommenderade inlägg

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ahh tack, självklart skall den med (lägger till), den föll bort. ATO, behöver man det? I längden antar jag att jag kommer vilja ha.

Alternativet är att själv gå och dutta i vatten var och varannan dag... Plus att returfacket i sumpen måste vara stort nog för att klara den avdunstning som sker under tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har senaste dagarna ägnat mig åt att lusläsa allt jag kommer över om sjöhästars behov på svenska och utländska sidor och som vanligt när det gäller ämnen i akvarievärlden skiljer sig råden extremt mycket åt. Ta grundläggande som karets storlek, från ca 40 till 500L har jag hittat råd om. Det är väl då glasklart vad man skall ha, eller hur ;)

Tänkte ägna ett inlägg i min tråd åt att resonera lite kring detta, dels för nöjet och dels för framtida hästägare som säkert kommer ha liknande tankar om vem man skall lita till.

Det jag har gjort är att jag då valt att gå in och läsa om VARFÖR man rekomenderar olika storlekar, vad bakgrunden är och om artens egna specifika beteenden för att själv försöka bilda mig en uppfattning om vad jag tror på och varför.

Jag har ju hållit artspecifika kar tidigare inom sötvatten och vet vilken drama som kan uppstå när man själv har en uppfattning och någon annan har läst om raka motsatta råd.

Kan som ex ta att jag hållit arten Kangal Garra Rufa. För er som inte är bekant med den, så är det den så kallade "spafisken" eller "doktosfisken". När jag införskaffade den så fick jag höra lika vitt skilda råd, den hålls i bräckt, den hålls i sött, den lever i 23 grader, den lever i 36 grader, den kan du ha i nano, den behöver stort akvarium, den vill inte ha någon inredning, den vill ha enfärgad inredning. Den är omöjlig att odla. Just odlingen va tämligen intressant. dom föds upp i stora inredningslösa tankar utan bottenmaterial. Man ger honan hormininjektioner och handmjölkar ur rom och lake. Ja vi talar fiskarnas IVF.Jag kan säga att jag har haft MASSOR av yngel. Så även fast det finns texter och film om hur omöjligt detta är så stämmer inte det. Inte ens beskrivningen av arten som man hittar om dess färger stämmer. En ljus till mellangrå fisk med slank kropp är ganska klassiskt att det står. Ja det må stämma för en illa behandlad fisk som bara får hudflagor på ett spa. En äkta K. Garra Rufa är mörkt intensivt grå med en nästan svart rand vid stjärtfenan, en prick bakom gälen och rödrodnande fenor och har en ganska härligt rund kropp och en fantastisk personlighet. En väl behandlad fisk kan man faktiskt klappa, dom gillar att leka med allt som stoppas ner i karet. Dom vill ha en bräcklig, gärna granit i botten på karet, måste är ett växter enligt mig då fisken älskar att nibbla, man får inte ha för rent. Det skall vara ganska strömt, fisken verkar trivas bäst runt 25 grader även om det faktiskt tål upp till 40 om det är en äkta, för många varianter av denna säljs som äkta men är det inte.

Ja ni hajjar principen... Inte mycekt stämmer. Och just med mina G Rufa som jag hade kan jag gå igång lite för där blev det så tydligt och extremt när knappt ett ord jag läste stämmde om denna art när man väl går ner på djupet. Men nu spårar jag ur. Åter till hästarna.

vad ligger då bakom denna stora variation på karstorlek som rekomenderas funderar jag.

När det handlar om den stora volymen så tycks man ha tagit fasta på att sjöhästar är känsliga på flera sätt och lätt mår dåligt av en instabil miljö, och en större vattenvolym bådar ju för en stabilare miljö, det argumenterar jag inte emot. Men tänker att själva visningkaret behöver ju faktiskt inte vara några 500, man kan ju få upp volymen regält genom en god sump och stabil miljö handlar ju även om hur man sköter sitt kar och hur väl ingånget det är, så bra sump och skynda långsamt.

När det gäller rekomendationerna om de väldigt små karen så verkar det mycket grunda sig i det som jag tidigare nämnt, att man är orolig för att hästen inte skall äta, att dom inte skall hitta maten i det stora karet, och deras rörelsemönster som inte är som fiskars samt även tankar om att det inte får vara för strömt och att man skall hålla ett lungt litet kar. Här får man även gå in och tänka på om det är WB eller CB (viltfångat eller uppfödd sjöhäst då det gör skillnad i hur det är att få dom att äta). Själv tänker jag att oavsett vilken art jag vill hålla så i beaktande till djurets storlek så känns ett så pass litet nano ändå inte rätt. Sjöhästar (om vi inte tittarpå dvärgarna, som för övrigt är ännu känsligare) har ju ändå en storlek som inte känns riktigt rätt för ett så litet kar.

Sedan kommer vi till mellanlandet i storlek, hittat ett forum på engelska där man anger i sina rekomendationer att till de arter jag är intresserad av skulle man ha ca 55L/ sjöhästpar och ett kar om minst 110 L. Dvs man har dubblerat storleken rakt av från parrekomendationen. Ofta vill man ju hålla ett par st par. Och här blir jag lite skeptisk. För då kan man ju gå in och läsa om hur sjöhästen lever i det naturliga. Och då tycks det ju vara en social varelse som lever i kollonier och inte alls verka särskilt intresserad av den stora volymen, så att storleken på karet skulle dubblas per par vet jag inte om jag köper rakt av.

Sedan får man beakta hur den beter sig och hur den rör sig. Och då hittar jag information om att man bör ha ett kar där man ser till att ha ett högt kar minst 2,5-3 gånger sjöhästens höjd. Detta gör ju att jag tänker att kubiska måste vara bra. Höga men ändå volym och en inte allt för stor botttenyta som gör att sjöhästarna inte får för stor yta att leta mat på.

Så om jag summerar ihop vad jag hittat för råd och kör dom igenom vad jag hittar avseende beteende, rörelsemönster, hur dom lever i det naturliga så känns det för min del som att jag landar på det jag tidigare var inne på, ett kubiskt kar runt 100L med en regält bra sump.

Rätt eller fel, kommer jag få helt olika svar på beroende på vem jag frågar. Men jag känner i allafall att jag har gjort bakgrundskollen för att hitta vad jag tror är rimligt. Med inget är hugget i sten, erfarenheter kan ju göra att man omvärderar. Men Det gör att jag nu vet vilken storlek och form jag letar efter på själva karet.

En eloge till er som tog er igenom denna text och kul om ni har egna erfarenheter om olika val och hur ni grundat dom. FÖr som sagt va, inom den här hobbyn är det ju rätt svårt att hitta det enda sanna valet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant läsning. Har själv funderingar åt sjöhästhållet men är tveksam pga karets mått. 80x100 och bara 30 högt. det är då höjden som gör mej tveksam. karet ska bara innehålla knappar o skivor samt lägre djur. ingen fisk och därför kom tanken på hästar. vilka arter har du tänkt dej. Jag är väldigt okunnig på hästområdet och uppskattar din artikel här mycke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Vad kul att fler funderar på hästar, vad glad jag blir.

Jag är dessvärre själv nybörjare, men bra på att söka information, så jag kramar ur nätet varje droppe jag hittar ;)

Hade lungt på jobbet i natt (vad gör man när patienter oväntat sover 4-5 timmar) jo man sätter sig och sträckläser om sjöhästar :)

Några sidor har jag gillar mer än andra och kan tipsa om http://www.seahorse.se/ och http://www.seahorse.org/ http://www.seahorse.org/library/articles/careguide/careguide.pdf

från början innan jag började läsa på ordentligt så var det H. Zoasterae (dvärgen) som jag va mest intresserad av, och det va egentligen bara för att jag alltid gillat nanon. Men ju mer jag läser, ju längre bort kommer jag ifrån den. Eftersom den verkar kräva om möjligt ännu mer av karets ägare. Och det vågar jag mig inte riktigt ge mig på från början. Jag vill minnas att jag läste någonstans att H Reidi (den som kallas den brasilianska) rekomenderades att börja med, men nu kan jag då rakt inte hitta vart jag läste det. Själv funderar jag nog mest på H. Barbouri, den med Zebrarandig nos då den som Reidi verkar lite mer tålig och gärna blir social. Har inte hunnit läsa på riktigt noga om varje enskild art än utan jag är kvar på planera stadiet för själva karet och sumpen så jag får till en riktigt bra miljö redan från början. Men jag jobbar på det :)

En annan sak jag har hittat som jag funderar en hel del över just nu är detta med cirkulationen i själva karet. Ganska vanligt för saltvatten är ju att man rekomenderar 10 x vattenvolymen. Men när det gäller sjöhästar hittar jag att det kan stå runt 3-5x vattenvolymen. Jag kan ju förstå att själva sjöhästen i sig kan ha svårt för strömmarna och behöva en lugnare miljö, men samtidigt behövs ju en väldigt god cirkulation för att upprätthålla den stabila miljön. detta sätter ju en hel del krav på rätt utrustning. Det måste finnas lugnare områden där hästen kan vila och inte behöver hålla i sig för glatta livet, men samtidigt skall en riktigt stabil miljö upprätthållas och då vill man ju ha god cirkulation. Hur man kan välja så att man får mindre kraftiga strömmar, men ändå en god cirkulation. Frågan är om det blir lättare eller svårare att anpassa med rätt cirkulation/strömmar/lugna områden i ett större eller mindre kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar också natt. Om du är sugen kan du ju gå in på chatten och prata med mej. Jag hänger där varje natt. Det är alltid kul med nya människor där. Jag fyllde vatten i mitt i går kväll. du kan kolla min tråd "liatölpens knappbalja" så kan vi snacka vidare sen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det skall jag absolut kolla in. Min start ligger lite längre fram i tiden då jag vill ha ett nytt kar. tänkte ev åka och försöka köpa möbel i morgon om jag hittar vad jag är ute efter. Jag gick av i natt och skall vara ledig nästan en vecka nu o skall försöka vända dygnet tillbaka. Men går det inte så lär jag säkert dyka upp på natten här.

Den här sidan blev snabbt lite beroendeframkallande.

Just nu hittade jag en intressant länk på youtube om en sjöhästfarm som jag roar mig med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56949-ska-vi-chatta-lite-nu. Här har du länken till chatten. Där finns många kunniga människor som du kan fråga. Där får man ju också nån som svarar direkt om man har tur

Tack, kilar in o kollar om det är någon fart där.

Aquaria har/haft sjöhästutställning. Kanske kan vara intressant?

O nej vad synd att jag missade det. Hade ju varit perfekt utflyckt med ungarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga om start.

Jag har troligen hittat vilket kar jag vill ha nu. Ett Juwel Lido 120. Så nu letar jag av hela begagnatmarknaden. Och får jag bara hem kar och bänk så vet jag att då kommer ju uppstarten närmare med stormsteg. Men då har jag ett litet krux. Min sump är upptagen. Jag har ju tankar om att ta karet som sonens Gerbil går i, bara den inser att den sedan länge lever på övertid. Känns ju onödigt att köpa ett kar när det vi har redan borde vara ledigt. Men om jag vill starta upp med bara levande sten. Rent krasst. Vilken teknik och hur bör jag tänka så att jag får en smidig övergång från bara kar till sump. Eller är det bättre att vänta ut gerbilen och ta uppstarten med sumpen direkt?

Ändrat av Afrodite
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen.

Mycket vill ha mer. Från början va set ju tanke på typ 30 L nano som snabbt blev 120. Skall jag nu upp till 200. Nja... 120 kändes lagom, men jag vet ju hur snabbt det går innan man vill ha mer. Tur att jag inte köpt än :)

Va i allafall på sjöhästutställningen på Aquaria idag. O jag va rätt besviken. Aquaria hade sina vanliga kar o sedan i ett förråd/ skrubb/ matsäcksrum. Eller vad man ska kalla det så fanns några få kar med sjöhästar o lite info. Rätt magert. Åkte sedan vidare till akvarielagret. O även om dom inte har hästar så kändes det som om det va lika mycket där o titta på för oss vuxna o barnen. Köpte två stenar. Så nu har jag ca 10 kg död levande sten som skall lakas ur o sättas ihop.

Sent from my iPhone using Tapatalk

adudagem.jpghu8ubyhe.jpgu6u2arut.jpgynery2a9.jpgy8u8azun.jpgdujenype.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har Facebook så finns där en grupp som heter saltvatten köp och sälj, där säljs mycket prylar också, samt gruppen "saltvattensakvarister" bra komplement till denna sidan :)

Jag hittar inte saltvatten köp och sälj, kan den ha något annat namn? eller har du möjligen en länk.

Mvh/ Ann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lite död sten och idag kom två till med hem. Så nu har jag i runda slängar 10kg död levande sten.

La allt i en 55L plastbalja med en pump. Står så fint i tvättstugan precis bredvid kranen = superlätt att hiva ur o i vatten med slangen :)

Nu funderar jag på en del saker.

1. Om jag byter vatten dagligen, hur vet jag då när stenen är färdigurlakad?

2. Hur snart kan jag hiva ihop den med en levande sten?

3. Kan jag i så fall göra saltbad i plastbaljan i tvättstugan och låta de döda bli levande där. Medans jag i lugn o ro köper hem allt annat och fixar sumpen mm.

4. Vilken teknik Måste jag i så fall ha för det?

uzusuvy8.jpghajahy6y.jpg6aqa5uby.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollar i min tråd och ser att det nu är en vecka sedan döda stenen åkte ner i baljan på urlakning och lite levande sten åkte ner i ett litet nano i väntan på att riktiga karet kommer hem.

Har även lagt två beställningar på Aquaristic och Fish street. Streamer, skummare, salt, tester, ATO, Refraktometer, UV ljus och reservlampa etc... trevlig väntan faktiskt, kul att veta att så mycket spännande nytt är på väg hem till mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste va den minst lämpade att starta ett saltvatten.

Med spänning har jag följt den levande stenen efter tecken på liv. Nu just innan jag ska sova kollar jag till stenen o ser en ca 3 com lång rosa o svart tusenfoting.

Jättekul och... Jätteläskigt. Jag har nämligen lite krypfobi. Om spindlar är "ihhhhhh läskiga" så är tusenfotingar om möjligt ännu värre. Puls på 180 o inse vad jag kommer drömma mardrömmar om i natt. Vad har jag gett mig in på?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...