Gå till innehåll

Nybörjare på salt vill starta sjöhäststall


Afrodite

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är helt ny här. Men har salta drömmar som jag hoppas kunna få lite stöd i att förverkliga.

Jag har tidigare haft söta kar, främst Nano som jag fallit helt för. Tanyanika, low tech, no tech och med co2 och experimenterat med massa olika lösningar. Men det jag hitills inte vågat ge mig på är salt.

Jag vill hemskt gärna lyckas starta ett 30L salt. Men så fort jag tar upp tankarna och börjar läsa på och fråga runt så tycks jag alltid mötas av mer komentarer om varför det inte kommer funka att starta med ett så litet salt, så att jag tillslut lägger ner hela projektet då det verkar för komplicerat.

Men så hittar jag hit och ser att här fanns tom en nanogrupp. Och tusan, inte skall jag börja 2014 med att tro på att något inte går.

Det är hög tid att ta tag i detta. Så jag har höga ambitioner i små format.

Jag vet vilket kar jag helst vill ha. ett 30L kubisk nano från Dannerlee. Jag har ett sådant sött och vill ha ett likadant på en likadan möbel på andra sidan soffan.

Men visst, kan kompromissa om det av någon anledning absolut inte skulle fungera. Så nu funderar jag, nästa steg... Vilken utrustning behöver jag. Vill få det så tyst som möjligt. Jag har möjlighet att gömma en sump under i möbeln. är det ett måste på såhär små kar?

Tacksam för all hjälp och pepp jag kan få.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har ett Dennerle nano marinus 30 liter och jag är nöjd med det paketet. Man får med allt som behövs för uppstart. Dock har jag valt att byta ut saltet som följde med mot ett annat. Jag har ingen sump utan byter 20% vatten i veckan. Har haft en del algproblematik men det hör till uppstarten. Jag skulle säga att det är svårt att få till balansen i ett så här litet kar men absolut inte omöjligt om man har tålamod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt. låter betydligt mer positivt än jag är van vid :)

Lite tråkigt att det inte finns så mycket invånare i den storleken. Men det vore snyggt om man kunde få till ett 30L som matchade mitt andra rent estetiskt.

O ni vet ju hur det är med akvarium. det är ju svårt att "bara" ha ett. Har redan börjat med att försöka få med mannen min på salttåget och ett snäppet större kar.

En annan salt dröm är ju att kunna ha sjöhästar. Men då har jag förstått att jag måste upp i storlek. Men tror inte jag vågar mig på att gå upp till ett så stort själv. Så får jag bara med mannen min så skall det nog bli salt i stugan :)

Fråga om Dennerle nano Marinus. Vad är egentligen skillnaden på deras Marinus jämfört med vanliga Dennerle nano 30? Är det samma kar? För när det gäller belysning och pump tror jag att jag vill välja själv ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga om Dennerle nano Marinus. Vad är egentligen skillnaden på deras Marinus jämfört med vanliga Dennerle nano 30? Är det samma kar? För när det gäller belysning och pump tror jag att jag vill välja själv ändå.

Som jag har förstått det så är kuben densamma men i Marinuspaketet så får du med det som behövs för att starta ett saltvattensnano. Pumpen är anpassad för just det ändamålet och belysningen som medföljer räcker gott för att hålla mjukkoraller. Du kan läsa mer om vad som ingår i paketet här: http://www.dennerle.eu/global/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=183&Itemid=272〈=en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt. Tackar. tittar in där på en gång.

Jag beställde mitt (och en näras) kub från en tysk sida med grymt pris och funderar på att handla där igen.

Får man pumpa på med lite fler frågor när man ändå är i farten ;)

När det gäller Nano, upp till vilken storlek räknas ett Nano?

Jag har ju funderingar om Sjöhästar, hur stort måste jag minst ha för att kunna hålla dom? Det finns ju olika arter därinom också. Har sett så små som 2cm och tänker att just utrymmesmässigt bör man väl inte ha så stort, men antar att jag måste upp lite i storlek ändå för att kunna ge dom tillräcklig balans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Friskt vågat hälften vunnet kör jag på.

Hade en del kar som barn, sedan kom en massa annat emellan och tog upp det i vuxen ålder igen.

Och nu är det dags att utveckla intresset till dess kärna som för mig ett tag varit att få köra salt. Men modet har saknats. Men nu är det nytt år och nya krafter. Så Salt skall det bli. Skall bara våga ta hoppet. Surfade just in och tittade på två kar. Ett 30L och ett 60L kubiskt Nano. undrar om det finns snäppet större Nanokuber ändå. Kanske ger det mer möjligheter ändå utan att bli allt för betungande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset. Skall kollas upp :)

En tanke här är ju att vi gärna vill ha sköhästar. Läst som en tok o hittar dubbla budskap i vad dom behöver. Om jag förstått rätt så behöver dom större volym för o få stabil miljö. Men vill leva på mindre yta eftersom dom annars är svåra att få att äta o överleva. Funderar därför på om en mindre kub plus en regäl sump kan fixa det läget.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag e inte helt främmande för att försöka på runt 100 ( står o velar över hur stort jag behöver kontra vill ha ) o har fått för mig att jag sett att det fortfarande är Nano?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Först och främst: Välkommen hit!

När det gäller storlek är det alltid svårt att vara generell. Du verkar ju ha varit ganska avancerad med dina sötvattenskar så risken att du tröttnar på salt verkar liten, tycker jag. Med det sagt tror jag att du utan problem skulle klara att ta dig an ett större kar än 30l från början (blenny verkar bra). Jag funderade på några olika storlekar till mitt första och övervägde bl.a. detta:

1. Inte för litet för att svängningar i vattenkvalitén påverkar mer

2. Inte för stort för att teknikkostnaderna lätt skenar och ev nybörjarmisstag och krasch blir kostsamma (inte minst för ork och självförtroende) Dessutom ville jag se intresset håller i sig innan ev uppgradering

3. Jag ville kunna ha några få mindre fiskar, bl.a. ett ocellarispar

Jag landade i 80l och så här ett drygt halvår senare har jag testat att få koll på alla (nja, en del i alla fall) parametrar och börjat närma mig visionen jag hade när jag startade, med resultatet att karet är rätt fullt nu...

Så man får nog se det som ofrånkomligt att man vill uppgradera så småningom om man börjar i mindre skala, med fördelen att man har haft nåt att träna på innan man lagt ut stora summor på akvariet.

Lycka till vad det än blir!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska nog gå bra för dig att köra nano. Har själv kört sött med co2 och tycker att det är jämförbart med ett nano runt 100. Det viktiga är att vara påläst och lyhörd för akvariets behov tänka efter och ta det lungt. Kör man co2 med välmående fiskar, växter så har man en bra bas att börja med salt.

Nano är svårare än ett större vad jag hört, är själv bara på nanonivå än. Fördelen tycker jag är att man inte lägger ut för mycket pengar samtidigt att man får en extra utmaning som gör att man lär sig.

Kan inte då mycket om sjöhästar men det kan nog vara klokt om du tar det sen. En möjlighet är att bygga en kub förberedd för avrinning samt en mindre eller ingen sump. Sen kan du när det är dags för hästar utöka sumpen till lämplig storlek. Föreslår att du går upp lite till ex runt 60x60x60 men kolla vad hästar helst vill ha.

Plannerar själv att starta en kub utan sump men förberedd för en. då jag håller på att växa ur mitt 100liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack strikt.

Ja det e då inte lätt o välja. Precis som du säger. Inte för litet o inte för stort blir lagom o börja med.

Man vill ju inte lägga ut en förmögenhet redan från början eller få för stora problem.

En sak som oroar mig e hur stora vattenbyten som kommer krävas. Tittat runt lite o det verkar nästan att ju större kar desto mindre ( procentuellt ) vattenbyten.

Har hittat trevliga kar på 60 & 65 L. Men om jag ändå skall frångå min kärlek till 30L så kan jag lika gärna gå upp lite till. Just nu går tankarna att 80-100 plus en sump borde funka för att kunna så småningom nå drömmen om sjöhästar. Måste läsa lite mer o tänka innan jag bestämmer mig.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jflod.

Jag tänker att av utrymmesskäl och inte minst ekonomiska så får det bli ett kar till. Därför tänker jag att det är viktigt att karet är rätt dimensionerat från början för att kunna ha hästar. Även om jag realistiskt tror att det är långt kvar innan jag kan ha dom.

Jag har ju inte tillräckligt med kunskap än. Men i någon ända måste jag börja. Läst en del på utländska sidor o där verkar det genomgående va två viktiga saker med hästar. Stabila miljö och sedan svårigheterna med o få dom o äta, främst pga stor miljö o konkurrens. Därför jag tänker att karet kanske räcker runt 80-100. Men som du säger. Man kan hu lägga till sump sedan om det behövs. Jag behöver ju inte börja med det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu grämer jag mig lite att jag skickade ett jättebra tyst ytterfilter som jag inte hade användning för. Hade kunnat finna användning för det nu. Där hade man för att man rensade friskt. Har dock en gammal urlakad död levande sten som jag funderar på vad jag kan hitta för användning av. Den ska jag för stunden INTE slänga.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blanda inte in annat förrän du har bestämt dig hur du vill ha det med storleken. Började själv med ett molly på 80L som ganska snabbt blev 375L istället. Insåg ganska omgående att det var större jag ville ha så.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har ju verkligen inte bestämt mig än. Men känner väl lite att jag är beredd att överväga 80-100. Bara råkade snubbla i farten över ett billigt clownhotell. Men jag gillar nog inte dom ändå. Tycker en ren glaskub är mer i min smak. Även om clownhotellet skulle innebära att jag snabbt kommer igång så tror jag risken finns att jag snabbt tröttnar. Särskilt som jag aldrig gillat kar med plastlock

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla med tex Tritonakvarium dom hade en riktigt fin kub på husdjursmässan häromveckan.

Vet inte va priset va på men betydligt finare och garanterat bättre än div färdiga kit,tror att dom ska börja med sina Triton kit som man beställer efter sin egen plånbok och nivå på va man tänkt sig för inriktning.

Fördelen med det är att det är väl utprövad teknik.

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...