Gå till innehåll

Jimmys 750l


jimmy

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har grubblat i många dagar nu och har en otroligt förstående fru som tycker vi ska lösa problemet.

Bryta upp golvet är tyvärr inget alternativ då jag räknade lite snabbt att ett nytt skulle kosta runt 20000.

Å det är inte mer än några år gammalt.

Har lyft på lite trösklar osv ock det är som jag trodde ,två skivor frigolit och en lumppapp innan golvet alt detta på en betongplatta.

Så frågan är om man sätter akvariumet intill väggen då den plankan verkar ligga stumt mot något.

Och sen drar tre rejäla skruv igenom bänken in i timmerväggen som är bakom hur mycket man avlastar golvet då.

Alt svetsar ett rejält vinkeljärn som man bultar i väggen som då avlastar karet i andra änden.

Vilket verkar bäst enligt er ?

Andre` du har ju koll på läget vad tror du ?

Bifogar en snabb ritning som troligtvis kommer uppåner som vanligt:(

post-878-14468932467629_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapa ur en ruta där akvariet ska stå och gjut upp golvet just där? akvariet är väl något som kommer stå kvar i förhoppningsvis många år? golvet stod på en betongplatta väl? trä direkt mot betongen vill man väl som oftast inte ha kanske men det borde ju gå att lösa på ett stadigt vis, vet inte om man vill ha platonmatta under 1-2 ton?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja vill inte sabba golvet då hade lösningen varit enkel.

Ska se om jag kan bryta upp golvet å då sätta upp ett bjälklag under

Problemet där är bara att jag måste börja precis där jag satt upp det gamla karet tillfälligt.

Så måste flytta det ännu en gång.

Börjar ju bli måttligt trött på detta nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en sån konstruktion hade jag inte ens vågat ställa dit en bokhylla.

Bryta upp och bygga upp med riktiga reglar är nog tyvärr enda alternativet.

Ta kontakt med en byggare och se om dom kan titta på det, kan ju vara att det går under dolt fel med.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att läsa det här. Jag undrar om du inte skulle kunna ta bort parketten vid det stället karet ska stå på och lägga i annan isolering under utan att regla. Det finns ju cellplast skivor för garage etc som är belastningsbara. En skiva ecopreem (stavning) är ju inget man trycker ihop i första taget. På så sätt förstör du inte golvet, men du får bemöda dig med att ta bort parketten för att sen lägga dit den igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja dolda fel är inte aktuellt det är ett fult godkänt golv.

Finns många varianter på flytande golv.

Så det är nog inga konstigheter i det.

Man kunde ju hoppats att dom hade valt ett hårdare frigolit material en den som är.

Nja jag haee hoppats på att man kunde ta bort typ halva golvet där akvariumet ska stå men det blir tyvärr inte möjligt utan då får jag riva upp hela.

Det är inte heller aktuellt just nu.

Ska jag ha kvar akvariumet så blirdet nog att prova bulta det i timmerväggen i bakkant och sen sätta upp den en gavel på vad jag tror är syllen då blir det bara vikten i framkant som blir på golvet så kan man hoppas att det håller för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på vad det är för frigolit i dina golv. Det krävs S 100 för golv men som isolering i väggar har man ofta en lättare frigolit som inte alls har samma tryckhållfasthet. Beijers i Växjö t.ex säljer (eller sålde) både S100 och S 60. Jag har S100 som mellanlägg under en del av mina akvarier.

Kan det vara så att dina byggare snålat in eller inte visste vilken kvalitet det kulle vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar som Stig, normalt skulle man använt cellplast med hysfsat bra tryckhållfasthet i golvet men här känns det som man snålat.

Angående att hänga in bakändan av bänken i väggen så minskar det totalbelastningen på golvet med 50%, men här känns det som det rör sig om lokal deformation och frambenen kommer fortfarande föra ner lika mycket kraft som tidigare så jag är rädd att det sätter sig ändå.

Jag tycker du ska borra igenom parketten och cellplasten på 6-8 ställen och sticka ner tex http://www.clasohlson.com/se/Stolpsko/Pr314653000 mot betongen, dessa skruvar du sedan fast som ben till bänken. Då får du ställbara ben och kan få akvariet perfekt i våg. När du sedan ska flytta karet så pluggar du helt enkelt igen hålen i parketten och hyvlar jämnt, lite lack på det så syns det knappt.

Har du otur så kan betongen vara tunn och oarmerad så så många ben som möjligt är att föredra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske ska klargöra att jag inte kännt på just dom stolpskorna, så du får såklart kolla runt tills du hittar några ordentliga saker. Sen ska dom såklart vara så korta som möjligt både av estetiska, praktiska och stabilitets-skäl. Jag har däremot kännt på liknande så jag tror inte det ska vara några problem.

Rundstav kan ju vara svår att hitta stor nog, men 2x2" or kan du använda. Tänk bara på att dom måste sitta ordentligt i bänken så dom inte vill välta och börjar luta när du fyller på med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering.

Satt å funderade på om jag skulle såga upp ett hål i golvet och bygga upp ett bjälklag till akvariumet.

Så rev bort alla lister la på rätskivan å såg då att golvet satt sig konstigt lixom som dyningar.

Och att det låg alldeles för tight mott väggen.

Så provade att sätta ett par skruvar i ytterkanten på golvbrädan (innanför listbredden) och efter lite lirkande fick jag upp en bräda.

Å döm av min förvåning när det va betong där under.

Då sambon hela tiden sagt att det är frigolit lagt på betongen (hennes hus från början).

Och att jag känt vid trösklen men där va det uppbyggt med frigolit och fogskumm som isolering.

Så det va syllen som ligger 1,5- 0.5cm högre än betongen.

Därav sättningarna.

Så bir till att ta fram feinen och jämna till det.

Tyvärr hittade jag lite mögel på pappen som ligger under golvet.

Som kommer ifrån att en tunna gick läck när jag flttade det gamla karet.

Så tur att man fick syn på det.

Summa sumarum golvet håller bara lite jobb och avfuktning så kommer det tillbaka på plats.

Så ett jätte tack för all hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ikväl limmat ytavriningen ska göra sista fogen imorgon.

Ska även försöka fixa elen så att man kan ställa alt på plats.

Har även satt igång en 200liters tunna med osmos i tvättstugan.

Så det är på gång ialafall.

Byggbilder kommer imorgon det är ju så krångligt att bifoga.

Eller gör jag fel när man först måste lägga till dom i sitt galleri för att sen bifoga dom iett inlägg ?

Är ju fruktansvärt omständigt :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...