Gå till innehåll

Massdöd


Raymond

Rekommenderade inlägg

Vita prick och Oodinium! Än så länge har jag fiskat upp 5 Vitbröstade kirurger, 3 Clowner! Började med Herbtana i Söndags. I går började jag se att Kirurgerna faktiskt såg ut att hämta sig. Fn vad nice.................... Men säg den glädje som varar? Tände upp 5:00 Tisdag, och vad får jag se? Jo ett Hav av död fisk :-(!!!!

En Räk usling ligger längst in under alla stenar, den når jag inte. Nu är det väl bara att vänta på, att resten ska gå samma väg :-(

Jag stängde av skummaren, och den under dimensionerade UV:et. Allt enligt Instruktions anvisningar på Herbtana flaskan!

Så blir det så här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just haft samma här lider med dig men jag fick iknte fatt i mina fiskar jag låg ute på jobb när det började så när jag kom hem var det alg kaos oxså blev förbannad så jag började en algea x kur ett dygn senare var min foxface som ny kan det ha berot på algea x i så fall vet man ju att det funkar mot oodinium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vita prick och Oodinium! Än så länge har jag fiskat upp 5 Vitbröstade kirurger, 3 Clowner! Började med Herbtana i Söndags. I går började jag se att Kirurgerna faktiskt såg ut att hämta sig. Fn vad nice.................... Men säg den glädje som varar? Tände upp 5:00 Tisdag, och vad får jag se? Jo ett Hav av död fisk :-(!!!!

En Räk usling ligger längst in under alla stenar, den når jag inte. Nu är det väl bara att vänta på, att resten ska gå samma väg :-(

Jag stängde av skummaren, och den under dimensionerade UV:et. Allt enligt Instruktions anvisningar på Herbtana flaskan!

Så blir det så här?

Tråkigt Raymond.

Men inte helt oväntat att det skulle gå illa med tanken på så mycket fisk och av en art som e svår för ett nytt akvarium och en ny akvarist.

Tyvärr så kommer du få ta det som läropengar.

Patrik

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herbtana är ett preparat som skall öka motståndskraften hos fiskarna för att öka chanserna för överlevnad vid ett vita-prick utbrott... Typ som att mata dem med vitlök. Själv förespråkar jag att man flyttar fiskarna till ett temporärt akvarium så de kommer undan angrepp från nya parasiter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt trist att höra, men väldigt väntat tycker jag personligen. Färre fiskar och inte börja med 5-6 leucosternon så hade det troligtvis gått bättre tror jag.

Om jag hade blitt upplyst att det var en känslig fisk, så hade jag backat. Men å andra sidan borde jag läst på själv. Så hade jag vetat att den var svår....men men nu är det som det är :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just haft samma här lider med dig men jag fick iknte fatt i mina fiskar jag låg ute på jobb när det började så när jag kom hem var det alg kaos oxså blev förbannad så jag började en algea x kur ett dygn senare var min foxface som ny kan det ha berot på algea x i så fall vet man ju att det funkar mot oodinium

Mina Foxface har klarat sig än så länge. Det såg kritiskt ut i morse, med slagsida å allt. Men nu simmar dom "normalt" !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fn va surt. Hade en lite föraning om att detta skulle hända :( Men jag hoppades verkligen att det skulle gå bra. Borde tagit ett foto på alla döingar och fört upp på ett lämpligt ställe

på säljaren av fisken :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade blitt upplyst att det var en känslig fisk, så hade jag backat. Men å andra sidan borde jag läst på själv. Så hade jag vetat att den var svår....men men nu är det som det är :-/

Ja de e inte mycket att göra nu. Bara och ta nya tag. Personligen tycker jag att du inte har så mycket skuld i detta då man förväntar sej att en handlare ska vara så pass professionell och kunnig och förklara hur det ska vara och funka när man är nybörjare. Vet bara själv hur det var i början när man vill köpa allt man ser. Men som tur var hittade jag en firre handlare som förklarar varför vissa saker inte går och vad det krävs för att sköta dom.( Tack Leffe&Fredrik ) Händer förstås att man gör korkade köp fortfarande men då har man smygit i väg till en annan firrehandlare och gjort dom på egen risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra. :(

Tyvärr så ligger bördan främst på oss akvarister.

Det finns allt för mycket kvacksalveri inom saltvattenshobbyn nu för tiden med alla dessa så kallade säkra mirakelkurer som olika företag försöker pracka på oss.

En grundregel som riktiga experter(marinbiolger osv) förespråkar är att aldrig någonsin hälla ämnen i karet som du inte känner till vad dom är och exakt vilken inverkan dom har, samt att man aldrig över huvudtaget ska hälla i någon slags mediciner eller främmande kemikalier i huvudrevet.

Sjuka djur behandlas bäst ock säkrast i ett karantänskar.

=/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...