Gå till innehåll

Macroalgsdöd - från frisk till död på 12 timmar


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Jag har hela tiden haft välmående macroalger i mitt kar av ett par olika sorter.

Idag när jag tittade till karet har mer än hälften av algerna skrumpnat ihop och dött.

De var helt friska igår vid släckning.

Vad kan ha hänt?

Min korallgoby betedde sig även lite märkligt och mådde inte bra i morse - nu verkar den dock ha repat sig.

Känner mig lite orolig att något ska vara helt på tok.

Tog lite prover med:

KH 8

Salt 1.025

Ca 380

Mg 1100

NO3 finns då jag tillsätter 5-10ppm i veckan. Annars hade jag kunnat misstänka nollning här och då borde makroalgerna få det jobbigt.

PO4 0,13

Så om någon har några teorier tar jag tacksamt emot dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsatte 5ppm i måndags så det känns inte som att det skulle vara slut redan, det är inte så mycket alger.

Dessutom borde det inte gå så fort - de verkar ju dött under natten.

Järnbrist borde ju inte heller innebära plötslig död - men jo jag tillsätter järn i form av Red Sea Color A-B-C-D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plötslig död är väl bara nitraten som kan åstakomma.. Mina alger tappar färgen o bli upplösta på mindre än 2 dygn när man är där nere o harvar bland värdena..

Eftersom dom nu dött bör du kunna testa nitraten o se en klart förhöjt värde..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Längs bak i huvudet finns något om sexuell reproduktion kan ge dessa effekter - eller åtminstone man ser död i samband med reproduktionen- det behöver ju inte vara reproduktionen som orsakar döden - det kan lika väl var döden som triggar reproduktionen och då ligger ju nitratspåret nära - men det gör det ju alltid hos mig :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror macroalger typ Caulerpa släpper ut bra grejer även i levande tillstånd. Hade gärna haft refugium till korallburkarna om det fått plats hos oss.

/ David

Det hade väl varit vad man kallar "en naturlig metod" .. Dock en fråga på ämnet där.. Kan man medvetet krascha en bäd på beställning utan att sabba något i resterande system ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hade väl varit vad man kallar "en naturlig metod" .. Dock en fråga på ämnet där.. Kan man medvetet krascha en bäd på beställning utan att sabba något i resterande system ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det skulle jag absolut inte våga. Det är väl en del som fått problem, fisk/koralldöd, när Caulerpa bestämt sig för att gulna, falla isär och släppa ut massa saker i akvariet. Så krascher vill man nog undvika(plus att det blir jobbigt att börja om igen).

Jag läste nån artikel om macroalgernas betydelse på korallrev. Får leta och se om jag sparat länk nånstans.. Men där var teorin att de släppte kolhydrater bla som kom till korallerna till godo. Ursäkta jag slänger ut en teori utan att ge länk, inte på jobbet och har egentligen inte tid att vara på SG :)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle jag absolut inte våga. Det är väl en del som fått problem, fisk/koralldöd, när Caulerpa bestämt sig för att gulna, falla isär och släppa ut massa saker i akvariet. Så krascher vill man nog undvika(plus att det blir jobbigt att börja om igen).

Jag läste nån artikel om macroalgernas betydelse på korallrev. Får leta och se om jag sparat länk nånstans.. Men där var teorin att de släppte kolhydrater bla som kom till korallerna till godo. Ursäkta jag slänger ut en teori utan att ge länk, inte på jobbet och har egentligen inte tid att vara på SG :)

/ David

Då man för tillfället är hemma så satt jag precis o såg ett avsnitt av BBC's dokumentär serie.. Där dom i förbifarten nämner att utan caulerpan så blir det inget rev heller.. Dom går inte in o förklarar varför dock..

Ang krasch.. Om du har koraller som då går in o plockar näringsämnena dvs LPSartade varianter så verkar dom snarare stortrivas. Då bör det ju inte bli "lika" jobbigt o börja om igen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Manne

Jag tänkte mest att börja om med macroalgerna. Jag kan tycka att de är lite trixigare än koraller. Ibland tror man att de ska trivas kanon, men tynar bort. Ibland kommer dom i akvarier med låga näringsvärden och verkar stortrivas.

Men återigen, jag hade inte velat krascha Caulerpa. Visserligen så har vi klarat alla djur i de fall de löst upp sig hos oss, men då har vi försökt rensa ut så mycket som möjligt och bytt vatten..

@Wigge

Vi har en Caulerpa art, smala "blad", och Halimeda som trivs bra i ganska låga värden(inget UltraLow...). Skulle kunna testa i korallodlingen där vi kör zeovit-system. Men har inget rakt svar på det.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Manne

Jag tänkte mest att börja om med macroalgerna. Jag kan tycka att de är lite trixigare än koraller. Ibland tror man att de ska trivas kanon, men tynar bort. Ibland kommer dom i akvarier med låga näringsvärden och verkar stortrivas.

Men återigen, jag hade inte velat krascha Caulerpa. Visserligen så har vi klarat alla djur i de fall de löst upp sig hos oss, men då har vi försökt rensa ut så mycket som möjligt och bytt vatten..

@Wigge

Vi har en Caulerpa art, smala "blad", och Halimeda som trivs bra i ganska låga värden(inget UltraLow...). Skulle kunna testa i korallodlingen där vi kör zeovit-system. Men har inget rakt svar på det.

/ David

Om du splittar bädden i två delar så du kan styra varje del för sig , så har du alltid ett bestånd kvar..

Frågan är om man på det sättet kan få diverse Lpser att trivas ypperligt med den tillfälliga näringstoppen som kan bli vid en krasch.. Den enes död är den andras bröd..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...