Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Hej! Jag hade velat limma på små fraggstenar och koraller på stenar som inte går att få upp ur akvariet. Funkar ibland att limma med vanligt fragglim typ plastlim men inte så ofta som jag hade velat.Skulle man kunna limma med Orca undervattenslim? Kan man limma det direkt på fragg? / David Citera
stigigemla Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Det är knådepoxi som gäller. Det finns ett antal fabrikat som fungerar. I Göteborg är väl Deltecs Aquascape och Grotecs ? som är lättast att få tag på. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Jo, vi har en låda sånt. Mest att det är knöligt... Tänkte hitta en lättare lösning Tack ändå! / David Citera
turboadde Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Prova detta 300ml tuben http://www.amazon.com/Two-Little-Fishies-Coraffix-Cyanoacrylate/dp/B0071CHMTC . Spritsa ut och rör runt lite med en pinne innan du trycker i fragg/korallen. Citera
Guest Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 En rejäl klick superlim "gel" så är saken klarSent from my GT-I9305N using Tapatalk Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Jo, cyanoacrylat-lim är det vi kör med nu. Det fäster ju okej på fraggstenen som man har uppe i luften. Men sen ska man ju snabbt ned i vattnet och trycka fast den på rätt ställe också. Det är då det brukar fästa dåligt(plus att vi har en del frökenfiskar som ganska envist försöker flytta på allt nytt..). Jag hade väl hoppats på något mirakelmedel så man typ kunde fästa dom på en sluttande yta under vatten, där limmet torkade direkt.. / David Citera
StefanL Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 jag brukar göra en "hylla" av knådepoxy dagen innan och låta det torka så att den bära en del av vikten av fraggen Citera
phrusher Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Jag funderade på om inte vanlig skruvplugg av tex nylon skulle funka som fraggplugg? Då drar man bara ett hål med 5mm borr i stenen (finns viss förlängning om man inte har en vattentät borr) och limmar på pluggen utanför akvariet med cyanoakrylat i lugn och ro, sen är det bara att sätta ner pluggen i hålet. Blir ju även lätt att flytta på fraggar som eventuellt inte trivs på sin plats. Citera
turboadde Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Det jag länkade till limmar jag under vattnet med. Lägger en stor kula med limm och rör runt lite i det med en pinne och sen i med korallen och väntar ett litet tag så sitter den där. Har även limmat på sidan av stenen med det utan problem. Brukar limma utan fraggplugg då. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Många bra ideér. Tackar!! Har testat sätta gorgonia i plugg. Funkade jättebra även utan lim, växte fast på nån vecka. Fast har ingen vattentät borr.. Finns det? / David Citera
Guest Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Liten mejsel och borra med handkraft brukar jag göra till gorgoniaSent from my GT-I9305N using Tapatalk Citera
freddi36 Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 Testa med reefbond? Blanda till en lite tjockare smet, sen lägger du fraggstenen mot den stora stenen under vatten, och sen lägger du reefbond smeten på det. Försök att inte röra runt i det under vatten eftersom det löser upp sig då, men om det får ligga ifred blir det som sten efter 15-20min även under vatten. Citera
phrusher Postat 21 januari 2014 Postat 21 januari 2014 ... Fast har ingen vattentät borr.. Finns det? Klart det finns! Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 21 januari 2014 Författare Postat 21 januari 2014 Klart det finns! Fantastiskt!! Det måste vi ha!! Tack! / David Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.