Gå till innehåll

Limma fraggar under vatten - Orca undervattenslim eller något bättre?


Sjöfartsmuseet Akvariet

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag hade velat limma på små fraggstenar och koraller på stenar som inte går att få upp ur akvariet. Funkar ibland att limma med vanligt fragglim typ plastlim men inte så ofta som jag hade velat.

Skulle man kunna limma med Orca undervattenslim? Kan man limma det direkt på fragg?

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, cyanoacrylat-lim är det vi kör med nu. Det fäster ju okej på fraggstenen som man har uppe i luften. Men sen ska man ju snabbt ned i vattnet och trycka fast den på rätt ställe också. Det är då det brukar fästa dåligt(plus att vi har en del frökenfiskar som ganska envist försöker flytta på allt nytt..).

Jag hade väl hoppats på något mirakelmedel så man typ kunde fästa dom på en sluttande yta under vatten, där limmet torkade direkt.. ;)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade på om inte vanlig skruvplugg av tex nylon skulle funka som fraggplugg? Då drar man bara ett hål med 5mm borr i stenen (finns viss förlängning om man inte har en vattentät borr) och limmar på pluggen utanför akvariet med cyanoakrylat i lugn och ro, sen är det bara att sätta ner pluggen i hålet. Blir ju även lätt att flytta på fraggar som eventuellt inte trivs på sin plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag länkade till limmar jag under vattnet med. Lägger en stor kula med limm och rör runt lite i det med en pinne och sen i med korallen och väntar ett litet tag så sitter den där. Har även limmat på sidan av stenen med det utan problem. Brukar limma utan fraggplugg då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa med reefbond? Blanda till en lite tjockare smet, sen lägger du fraggstenen mot den stora stenen under vatten, och sen lägger du reefbond smeten på det. Försök att inte röra runt i det under vatten eftersom det löser upp sig då, men om det får ligga ifred blir det som sten efter 15-20min även under vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...