Gå till innehåll

Är min levande sten död tro?


msen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har nu förstått att jag gjort några rejäla nybörjartabbar. Jag köpte 13 kg levande sten innan jag fått mitt kar. Stenarna låg då tätt förslutna i en frigolitlåda som var tejpad i ca 12 dagar. När jag tog upp dem var de fortfarande fuktiga. Jag fyllde på vatten och lade sedan ner dem med en gång eftersom jag kände panik med att få dem i plurret då de legat så länge i lådan (jag har nu förstått att vattnet ska stå någon dag först...). Jag lade även ner några kilo levande sand. Vattnet var mjölkigt men dagen efter var det klart och fint. Efter ett par dagar åkte jag och köpte ytterligare lite levande sten då jag var osäker på om det var något liv kvar i de gamla stenarna. Jag köper då även två eremitkräftor. Sedan får jag en kanonidé att jag ska göra ett vattenbyte på 10% (13 liter). Men en liten felläsning på salthinken gjorde att jag dunkade i 5 gånger för mycket salt vilket inte upptäcktes för än ca 3 timmar senare då jag gjorde en salinitetstest. Jag öser du snabbt ur vatten och på ungefär en timmes tid har jag lyckats få till rätt saltbalans. Fick ner den från oavläsbart på mätaren till 1026 på kvällen och dagen efter ner till 1025. Sedan införskaffar jag en cirkulationspump (tunze nano) och gör en liten ommöblering av stenarna och när den drar igång vimlar det av döda figurer i akvariet som troligen en gång varit räkor mm. Eremitkräftorna däremot mår fortfarande prima :)

Jag har nu beställt ytterligare 3 kilo levande sten från Triton och funderar nu på vad jag ska göra. Karet har nu varit igång i 11 dagar och det har börjat komma brunalger. Finns det någon möjlighet att något i stenarna har överlevt? Hur ser jag om de lever? Kan man hoppas på att det kommer lite levande grejer med de nya stenarna och om det gör det att de förökar sig och hittar nya boställen i de gamla fd levande stenarna?

PH 8.11

KH 9.2

NO2 <0.3 (går ej att se hur mycket mindre än 0.3 det är med tetra sopiga test)

Salinitet 1.025

Ändrat av msen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det levande i levande sten är bakterier. Allt annat är en ren bonus.

Dina stenar har säkert fått sig en chock och en del liv på dem har kanske gått bort, men då du har åtgärdat problemet rätt så snabbt, och dessutom så var det ju bara 10% av vattenbytet som var för hög salthalt på, så dina stenar är nog ok fortfarande.

Rätt imponerande att du lyckats lösa ett halvt kilo salt i 13 liter vatten utan att fundera över det hela. :)

Mätte du inte salthalten i bytesvattnet innan du hällde på det i karet? Hur har du isf vetat att det höll rätt (nåja) salthalt efter att det lösts upp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att förklara det hela med att man har en 86 centimeters dvärg här hemma som vill vara med att hjälpa till :) Som sagt, nu är jag ytterst medveten om att saltet först ska lösas upp någon dag eller två i en dunk innan det används. I och med att det endast var tretton liter så använde jag bara ett litermått i plast. Jag vägde upp saltet på en hushållsvåg första gången då det blev fel och sedan hade jag samma mängd i de resterande tolv kannorna... Jag rörde bara runt med en sked i måttet och det "såg OK ut". Numera har jag alltid en färdigblandad 25-litersdunk ståendes och en annan 25-liters med rent osmosvatten i.

Skönt att höra att stenarna har klarat sig hyffsat i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håll koll på fosfaten bara så den inte stiger iväg över 0.5 här i början, kör inte för mycket belysning heller så du inte får en algexplotion då det kan vara en del som dött i stenen.

Bakterierna är det viktiga, men allt annat som dött kan medföra väldigt mycket dåligt. det du har just nu skulle jag motsvara med död sten och en bakteriekultur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är nog att ta det lugnt nu och inte göra en massa ändringar. Kör väldigt försiktig belysning och låt skummaren jobba för att ta hand om de bakterier och annat som antagligen ligger dött i stenen. Att stenen dött helt tvivlar jag på, utan den kommer säkert att återhämta sig

Men som sagt, viktigt som jag ser det, är att inte dra på med för mycket belysning nu så att du får en massa alger på stenarna. Det kan vara väldigt jobbigt att bli av med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle köra 2-3 timmar ljus per dag nu kanske 2 veckor. Märker du att det blir mycket alger kör helt utan ljus 4-5 dagar (täck för karet helt och hållet så den inte ens får soljus). På 5te dagen gör ett 80% vattenbyte, förhoppningsvis har då det värsta läkt ur stenen och du kan få in en städpatrul som kan hjälpa till att beta bort algerna som växer därefter, bajsa ut det så kan skummaren skumma bort skiten därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har man bra levande sten så har man inte så mycket skräp i vattnet så vattenbyten är inte så viktigt tills man får i levande, men i.o.m. att mycket på det sten dött garanterat så är det lika bra att låta stenen läka ut lite grann, begränsa algtillväxten och sedan göra ett stort vattenbyte för att få ut så mycket av näringen i vattnet som möjligt. Se till att göra ett stort nu och inte 3 små eller liknande, :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gjorde jag lite mätningar. Fosfat = touching the skyline...

Nitrat: 0.0

PO4: 0.5

Troligen har allt dött från stenarna och sanden skapat en fosfattopp. Jag hoppas att mörkläggningen och det kommande vattenbytet gör susen. Jag köpte även en burk pro coral kalk som förhoppningsvis får upp PH en bit och täpper till fosfatutsöndringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu gjorde jag lite mätningar. Fosfat = touching the skyline...

Nitrat: 0.0

PO4: 0.5

Troligen har allt dött från stenarna och sanden skapat en fosfattopp. Jag hoppas att mörkläggningen och det kommande vattenbytet gör susen. Jag köpte även en burk pro coral kalk som förhoppningsvis får upp PH en bit och täpper till fosfatutsöndringen.

PH ska du aldrig behöva buffra om du inte har EXTREM tillväxt eller ordentliga problem någonstans. annars är inte 0.5 så farligt, vad mäter du med? Salifert är helt otilförlitg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde just med salifert PO4 :) Jag tycker att kornen är väldigt stora i pulvret så att det blir svårt att få en exakt rågad skopa när man mäter. Men hur som helst så är det fosfat i karet som ska bort.

Skopan ska vara slätstruken.

Ja, saliferts PO4 tester är inte helt tillförlitliga, ger det utslag så är det förmodligen för mycket fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...