Gå till innehåll

Direkt solljus och taklampor


msen

Rekommenderade inlägg

Det låter ju bra. Låt säga att man har belysningen på akvariet inställt på ca 8 timmar/dygn (kl 13-21). Akvariet träffas inte direkt av solljuset men det är lite halvljust i rummet ändå av dagsljuset. Sedan har man lite annan belysning som taklampa t.ex. Är detta lugnt då eller bör man ha persienner nere och så mörkt som möjligt i rummet när akveriebelysningen är släckt? Kan det till och med vara så att koraller mår bra av att en kraftig taklampa kompletterar belysningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror du ahr svårt att ge något för tillväxten av en taklampa som inte är riktiadf in i akvariet, med tanke på hur vi fläskar på och närheten. är det inte så att energin i ljuset avtar med kvadraten på avståndet eller något sådant?

Min akvarium får soljust på vår och höst, rätt på sig. Inget som gnäller av det. Samt att det står i vardagsrummet med alklt vad det innebär av lampor tv mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra det. Med tanke på det du säger om kvadraten på avstånden antar jag att gatubelysning (ca 50 m bort), som når in hela natten, bara är att glömma att det skulle påverka något i akvariet som behöver vila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att solljus skulle öka algtillväxten i ett korallrevsakvarium är en myt. Vi ligger så högt i ljusintensitet förutan solljuset så eventuella alger gynnas ändå. Att solljus ökar alger kommer från den tid som man använde glödlampor eller första generationens lysrör. Då var ljuset så dåligt att det inte befrämja någon tillväxt överhuvudtaget Solljus gjorde då att man plötsligt fick tillväxtfrämjande ljus och var övriga förhållande gynnsamma för alger så fick man en blomning. Med nutidens kraftiga ljus så har man alltid tillräckligt med ljus för alger och man har redan på andra sätt begränsat algtillväxten.

En taklampa gör varken till eller från och mörkt brukar det ju bli när man lagt sig

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade tillväxt av gröna alger (vilket har lyst med sin frånvaro sen cyanon attackerade) så växte de mest på den sida som vätter mot ett fönster med ständigt neddragna persienner men ändå läcker lite ljus.

Täckt för det fönstret nu fast nu längtar jag ju efter alger istället för cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte solljuset i sig - det är intensiteten. Mitt akvarium står med ena hörnet mot eftermiddagssol. Jag har mycket ljus men det går koniskt. Det är riktat så att på framglaset så är det inte tillräcklig intensitet förrän den lägsta tredjedelen. Där får jag alger och jag får lika mycket alger på sidan mot solljuset men över hela höjden på grund av att solljuset ger jämn belysning. Om jag riktar om min belysning så de lyser med samma intensitet över hela framrutan så får jag samma tillväxt där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...