Gå till innehåll

Skötsel av akvarium vid semester


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej. Vi har ett par frågor då det gäller skötsel av akvariet vid semester då man är borta under ett par dagar, veckor. Akvariet är idag utrustat med automatisk vattenpåfyllning. Vi har 25 liter osmos som står i ett kärl och jag beräknar att detta klarar försörjningen under minst 20 dagar. Här är då vår första fråga. Kan man hälla i de medel som man gör dagligen No3-Po4-X i motsvarande mängd så att detta fylls på automatiskt under dagarna? 10ml om dagen häller jag i akvariet. Så då skulle vi hälla i 250ml i kärlet som då fyller på akvariet med ca en liter om dagen? Funkar det tror ni?

Fråga två, vad rekommenderas då det gäller matningsautomatik? Finns det någon bra pålitlig matnings automat som ni rekommenderar? Klarar fiskarna sig på enbart flingor under 14 dagar då de för övrigt brukar få frusen mat en gång om dagen?

Är det något annat man bör tänka på vid längre frånvaro av akvariet? Belysning och kylning sker med automatik. Vi planerar att ha folk här som tittar till det hela då och då men i princip ska de inte behöva göra något.

post-7440-14468932486189_thumb.jpg

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du späder nopox är det risk att det börjar jäsa.

Jag använder Hydor mixo foderautomat. Den skakar på foderbehållaren vid matning så det brukar inte klegga fast torrfoder vid öppningen.

Jag tycker det är bra med en lista. Går skummaren? (vitt som mjölk i halva skummaren) Kommer det vatten ur returen? Går cirkulationspump 1-2-3? Är ljuset tänt? Hur varmt är det i karet? Släcks ljuset på natten? Är det vatten kvar i osmosdunken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stigigemla! Tack för svar, så din rekommendation är att inte fylla i Napox under de veckor man är borta via automatik. Då får de som är här och ser till fylla på de gånger de är här så får det klara sig utan vissa dagar. Förmodar att det inte är en katastrof men förstår att det påverkar vattenvärdena något.

Då det gäller foderautomat så ser jag att det säljs ett par nu här på SG. Då uppkommer ytterligare frågor. Hur monterar man dessa? Hur fungerar det när man har ett stängt akvarium som mitt Red Sea 250?

Lista som du skriver är nog väldigt bra! Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Manks. Jo det är ju klart, tänkte inte på det? Får väl köpa en sådan också då! :) Frågan angående matningsautomaten undrar jag ändå lite över. Ingen som fixat en lösning på placering av sådan på stängt akvarium. (Lock över hela). Kanske får man ha det tillfälligt öppet? Men hur ansluter man en automat. Det ser man inte på bilderna. Lägger man den bara på en plan yta? Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har möjlighet tycker jag det absolut smidigaste när det gäller matningen är om man kan ha någon som kommer över och matar. Och i så fall att man tagit en veckodosett från apoteket och förfyllt som ligger i frysen. Då kan dom lätt ta tagens ranson och ge fiskarna utan att behöva fundera på mängden. Om man bara kan få någon som kommer varannan/ var tredje dag så kan man ju kanske stödmata lite med torrfoder i en automat. Men om fiskarna inte är vana vid torrfoder så kanske man bör pröva det innan man åker på semester så att man vet att det blir uppätet o inte bara ligger o jäser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...