Gå till innehåll

Flöde för returpump - vad är lagom ?


Colan

Rekommenderade inlägg

Hej

Står lite i valet ock kvalet att byta ut nuvarande returpump emot en DC pump (Jebao mfl. eller annan ställbar pump (Royal Exclusive RD3 Speedy ) men har velat fram och tillbaka lite beroende på hur hög kapacitet det ska vara på pumpen.

Tänkte kolla lite åsikter om returpump mellan sump och visningskar. Vissa verkar trycka på extremt högt flöde , andra på långsamt flöde. Självklart handlar maxflödet om hur stor kapacitet överrinningen klarar av.

Vad är fördelar med långsamt flöde vs. Högt flöde genom sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vinner inget på att ha högre flöde än vad skummaren klarar av att hantera. Dvs har du en skummare med pump på 2000l/h, så tar du en pump som kan trycka upp samma volym upp i karet. Kör du returpumpen som en del av huvudcirkulationen i karet kan det däremot vara en vits med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som jag ser det är det bättre med lite kraftigare returpump då vattnet cirkulerar i sumpen, och det är bättre att skumma vattnet från tanken än att skumma vatten som redan är skummat.

min skummare drar 3000 liter/ timma och min returpump pumpar 6000 liter/ timman, men efter tryckfall ca 4000 liter/ timman.

En kraftigare returpump skapar även en bättre sug i överringen och kan på så sett få ner mer skit i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman - Det stämmer ju till viss del, men man kan ju inte räkna med att skummaren alltid får "nytt" vatten även om man har en cirkulationspump som matchar skummarens pump. Skummaren kommer ju återcirkulera en del vatten som precis ha rgått igenom den, såvida man inte har utloppet från skummaren så det mynnar ut i ett annat skummarfack men då borde det bli svårt att hålla konstant vattennivå i skummarfacket om skummarpumpens kapacitet ändras pga. smuts, förslitning etc.

Om man vill att skummaren ska få in så mycket "nytt" vatten som möjligt ska man nog ha högre kapacitet på cirkulationspumpen är skummarpumpen.

Dock har jag det inte så, för mitt akvarium med totalvolym 350 liter så har bara ca 700 liter/timme genom min sump även om skummarpumpen pumpar 900 liter/timme, vilket innebär att skummarens kapacitet inte utnyttjas helt vilket är en nackdel. Fördelen med lägre flöde är ett lägre ljud från vatten som splashar etc. men jag funderar på att öka flödet genom sumpen till ca 1200 liter/timme.

Intressant att höra hur ni andra resonerar kring detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror lite på lyfthöjden - du bör kolla in pumpkurvorna. Vid 1,5 meters lyfthöjd (ganska vanlig siffra för saltvattensakvarium) ger exempelvis Jebao 6000 max 3500 liter, 9000 varianten ger ca 6000 och 12000 varianten ger ca 8000 liter i timmen - minus då tryckfall i krökar och annat. Vad gäller flöde i förhållande till skummarpump så är nog min uppfattning att skummarna jobbar bäst vid högre belastning och att man därför skall ha ett betydligt större flöde än skummarpumpens kapacitet för då kommer skummaren i sumpen jobba under samma premisser som om den var direkt placerad i karet. I mitt Percula med en skummarpump på 2000 liter kör jag max på min Jebao 3000 - ca 3000 liter i timman - jag har endast ca 20 cm lyfthöjd. Med de styrbara pumparna har man valfrihet och ur hållbarhetsaspekt så är det bättre att köra en kraftigare pump på lägre kapacitet än att köra en mindre pump på sitt maximum.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vinner inget på att ha högre flöde än vad skummaren klarar av att hantera. Dvs har du en skummare med pump på 2000l/h, så tar du en pump som kan trycka upp samma volym upp i karet. Kör du returpumpen som en del av huvudcirkulationen i karet kan det däremot vara en vits med det.

Håller helt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chansa på en jebao dc 6000, som du kan styra , har själv en sådan på ingång snart.. Planerar att få till ett flöde på ca 3000l upp genom returen , så hoppas att kunna "skruva" ner den lite o få det tyst o fint..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...