campokatt Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 (ändrat) Tjena.Tänkte ta med ett prov på mina alger till jobbet och kika på dom i mikroskop för att se vad det är.Vart kan jag hitta bilder på hur kisel, dino, samt cyano ser ut i hög förstoring?? Ändrat 9 februari 2014 av Maglofster Citera
Lasse Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 Admins - sticky på den här vore tacksamtMVH Lasse Citera
phrusher Postat 9 februari 2014 Postat 9 februari 2014 KiselalgerJYB5529hDPI Intressant artikel på advanced aquarist Citera
petnym Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Tack för länkarna... Jag har kopierat dom till akvariewikin. Citera
StefanL Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Någon som vet vilken förstoring man behöver för att se alger räcker 200 Citera
campokatt Postat 10 februari 2014 Författare Postat 10 februari 2014 I cyanovideon visas det ju i 50x 100x och 200x bla. Verkar ju vara tillräckligt.. Citera
campokatt Postat 13 februari 2014 Författare Postat 13 februari 2014 Så, valde att köpa ett mikroskop. Vet att bilden inte är världsklass men man kan ju se att det är runda grejer i algsmeten.Antar att det är dinosar då va?? Citera
Lasse Postat 13 februari 2014 Postat 13 februari 2014 Behöver inte - finns grönalger som är runda också. Titta efter en flagelat. Är de snabba i rörelse så kan det vara dinos.MVH Lasse Citera
campokatt Postat 13 februari 2014 Författare Postat 13 februari 2014 (ändrat) Är det en svans??Ja, nu ser man betydligt bättre med de vanliga okularen än med kameragrejen. Men de jag ser är helt runda. Och kan inte se nån svans. Och rör sig gör dom inte alls...Men provet var från en brun klet med bubblor i, därför jag gjorde ett snabbt antagande.Får ta ett nytt prov och kolla mera.. Akvariet är under mörkläggning redan så får göra det i helgen...Ett litet tipps till alla som är lika nyfikna på sånt här som jag. Skippa de där USB- microskopen typ Teknikmagasinet osv. Dom är bara skit, har testat och skickat tillbaka. Köp ett vanligt istället. Ändrat 13 februari 2014 av campokatt Citera
StefanL Postat 13 februari 2014 Postat 13 februari 2014 Vad köpte du för ett, hur tar man bilder? Citera
Lasse Postat 13 februari 2014 Postat 13 februari 2014 Flagell är en "svans". Rör de sig inte så är det inte dinos. Vissa grönalger ser inte direkt gröna ut i mikroskop faktiskt. Sök också bilder på KiselagerMVH Lasse Citera
campokatt Postat 13 februari 2014 Författare Postat 13 februari 2014 Köpte det här:http://www.astrosweden.se/bresser-biorit-40-1280x/18544-0Följer med ett 5x, 10x, 16x okular samt ett kameraokular med usb som man kan fota med. Lite enklare bilder då, tror det var typ vga(640x426). En barlow lins följer oxå med som fördubblar förstorningen.. Objektiven som sitter på är på 4x, 10x och 40X. Alltså 20-1280X förstoring.Precis fått det men det verkar sjyst om man är amatör. Välgjort, i metall. och objektbordet går att ställa med små skrivar så man kan kika omkring i provet på ett bra sätt./M Citera
campokatt Postat 13 februari 2014 Författare Postat 13 februari 2014 Men kiselalgerna var väll mer avlånga enligt tidigare post? Eller den runpa saken ca 6 sekunder in i videon om kiselalger, vad är det?Ska kika lite mera somsagt… Är nybörjare på allt mindre än att fota insekter….. Citera
campokatt Postat 15 februari 2014 Författare Postat 15 februari 2014 En fråga till nån som vet… Rör diatomer på sig??Har kollat mer på dom och jag kan urskilja några ganska genomskinliga prylar, nån enstaka som ser ut som riskort. Antagligen en kiselalg men dom andra(stora massan) är helt runda och ser ut som små öron typ.. Dom rör inte på sig alls och har inga flagelater..I akvarier så ser det ut som en brun matta, precis som bilder på dinos om man googlar. Den finns kvar även på natten vilket dinos inte ska göra som jag läst. Har inte hittat några kiselalger eller diatomer som liknar det jag ser heller men det kanske kan vara nått sånt ändå..Får handla upp mig på ett silikatfilter o se om det blir bättre helt enkelt. Mörkläggningen hjälpte nada…. Citera
Christian J Postat 18 april 2020 Postat 18 april 2020 (ändrat) Länkarna(?) i början av tråden verkar ha blivit demolerade. Även länken till Advanced Aquarist har slutat fungera, men här är en backup: https://web.archive.org/web/20180111110838/http://www.advancedaquarist.com/2002/5/aafeature Tänkte även posta några bilder från mitt leksaksmikroskop, någon som kan identifiera? Bild 1-4 är från samma prov (ett par millimeter brunalg), bild 5 är ett prov från samma brunalg som jag tog igår. Förstoringarna är 400x och 900x tror jag. Bild 1: Bild 2: Bild 3: Bild 4: Bild 5: Ändrat 18 april 2020 av Christian J Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.