Gå till innehåll

Skillnaden?


Wigge

Rekommenderade inlägg

Den man blandar själv är billigare :)

Men du kan tillsätta pulver också bara.

1Kg natriumbikarbonat kostar ca 50kr. 2,9g höjer kh med 1 i 100L vatten

1kg kalciumklorid kostar ca 70kr. 3,7g höjer ca 10mg/l i 100l vatten

hoppas det var till någon hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att köpa pulver och tungmetaller.

Men dosera inte det torrt utan köp in tre 5 liters dunkar (ÖB har superbilliga)

Blanda enligt recept och har du inte plats för tre femor vid karet så häll över i tre petflaskor och fyll karet från dom.

Doserar du torrt direkt i byttan så går en hel del direkt till Kaciumkarbonat (som att hälla vatten på en gås:):) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag funderade på att köra färdig blandad balling för att slippa ha en massa dunkar vid karet, men det är ju som du säger, de kan man slänga in i garderoben=)

tror du verkligen jag behöver tung metaller som jag fortsätter med 10% vatten byte per vecka? sedan så får jag alla spårämnena från red seas coral colour pogram=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon skillnad mellan färdig blandad balling och de man blandar själv?

tillväxten i mitt kar har skjutit iväg nu och det går på 1kh och 5-10pmm ca om dagen så måste ordna balling nu så jag slipper göra så mycket vattenbyten:)

Är det bara jag som tycker det låter som en väldigt hög förbrukning i 60 liter? Vad har du i karet wigge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Men då blandar jag det som jag blandar salt. Blandar 380g i 10l. Men för enkelheten så säger vi 400g/10l så 200g per 5l... Men hur många g ca klorid höjer ca med 10ppm... Har för mig att det är typ 3.7g ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde det, men där står att man ska ha calciumklorid och lite av något annat grejs. men jag hade bara tänk kör med calcium klorid och kh(vad kallar man ballingen för kh?)

alltså så kommer jag bara köra balling för ca och kh och INTE Magnesium. anledningen till detta är att mg inte sjunker under 1300 innan det är dags för ett vb... därför känns det extremt onödigt att köra balling på det=P

men kan någon förklara varför man ska blanda massa olika balling salter så som det står på Oceanakvariums hemsida?

Står såhär:

"Tillverka Ballinglösningarna.

Halterna här är beräknade för att förändra jonbalansen minimalt. Lösningarna är här litet mer utspädda än i andra recept. Det är för att det skall gå lättare att lösa upp den sista bottensatsen.

* Häll upp fyra liter vatten i varje dunk. Tillsätt sedan:

Dunk 1 220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid-

hexahydrat.

Dunk 2 262 g Natriumbikarbonat passar till kalciumkloriden.

För 65 g Magnesiumklorid ökar vi med 54 g natriumbikarbonat.

Totalt är det alltså 316 g Natriumbikarbonat som behövs när vi har den mängden magnesiumklorid.

Behöver vi använda mer eller mindre magnesiumklorid bör natriumbikarbonatmängden ändras 83% av ändringen av

magnesiumkloridtillsatsen.

Dunk 3 61 g Natriumkloridfritt salt.

* Skaka om dunkarna till dess allt har löst sig och tillsätt sedan 1 liter vatten till i varje dunk.

* Skriv in i Aquacalc: Tillsatslösningar Ca/Alk/Mg dessa värden per 5 liter vatten."

är det ett måste att blanda calciumklorid och magnesiumklorid?

eller menar han att man ska blanda ballingen för ca och mg i samma dunk?

Med vänlig hälsning Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde det, men där står att man ska ha calciumklorid och lite av något annat grejs. men jag hade bara tänk kör med calcium klorid och kh(vad kallar man ballingen för kh?)

alltså så kommer jag bara köra balling för ca och kh och INTE Magnesium. anledningen till detta är att mg inte sjunker under 1300 innan det är dags för ett vb... därför känns det extremt onödigt att köra balling på det=P

men kan någon förklara varför man ska blanda massa olika balling salter så som det står på Oceanakvariums hemsida?

Står såhär:

"Tillverka Ballinglösningarna.

Halterna här är beräknade för att förändra jonbalansen minimalt. Lösningarna är här litet mer utspädda än i andra recept. Det är för att det skall gå lättare att lösa upp den sista bottensatsen.

* Häll upp fyra liter vatten i varje dunk. Tillsätt sedan:

Dunk 1 220 g Kalciumklorid- dihydrat + 65 g Magnesiumklorid-

hexahydrat.

Dunk 2 262 g Natriumbikarbonat passar till kalciumkloriden.

För 65 g Magnesiumklorid ökar vi med 54 g natriumbikarbonat.

Totalt är det alltså 316 g Natriumbikarbonat som behövs när vi har den mängden magnesiumklorid.

Behöver vi använda mer eller mindre magnesiumklorid bör natriumbikarbonatmängden ändras 83% av ändringen av

magnesiumkloridtillsatsen.

Dunk 3 61 g Natriumkloridfritt salt.

* Skaka om dunkarna till dess allt har löst sig och tillsätt sedan 1 liter vatten till i varje dunk.

* Skriv in i Aquacalc: Tillsatslösningar Ca/Alk/Mg dessa värden per 5 liter vatten."

är det ett måste att blanda calciumklorid och magnesiumklorid?

eller menar han att man ska blanda ballingen för ca och mg i samma dunk?

Med vänlig hälsning Wigge

Det receptet är en så kallad balanserad tillsättning (balling classic), det innebär att man tillför ämnena balanserat och i exakt lika mängd från samtliga dunkar, och man kan i princip enbart använda kH (ca och mg bör man kontrollmäta dock)värdet för justering då det följer med rätt mängd från samtliga ändå.

Ska man ha mättade lösningar så får man mäta varje ämne för sig och hålla balansen den vägen istället.

Vill man hålla på och mäta varje för sig eller har liten åtgång så är mättade lösningar att föredra.

Då kan du lösa upp till 95 gram bikarbonat i en liter vatten, och 1kg kalciumkolrid till en liter vatten, något mindre är att föredra så det löser sig lättare.

Hur mycket du ska dosera av varje för att höja en viss mängd har jag inte i huvudet nu, men det finns säkert någon som har koll på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandade 500g calcium klorid och 500g kh klorid i 5L vatten. så jag har alltså 10g pulver per Deciliter vatten. frågan är nu hur mycket kh pulver(vad heter kh ballingen?) det behövs per 100L för att höja kh med 1? det samma med ca klorid.

Med vänlig hälsning wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att köpa pulver och tungmetaller.

Men dosera inte det torrt utan köp in tre 5 liters dunkar (ÖB har superbilliga)

Blanda enligt recept och har du inte plats för tre femor vid karet så häll över i tre petflaskor och fyll karet från dom.

Doserar du torrt direkt i byttan så går en hel del direkt till Kaciumkarbonat (som att hälla vatten på en gås:):) )

Men är det verkligen lönt att hälla i tungmetaller om jag bytat vatten 1 gång i veckan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helst ska man undvika att hälla i sådant som man inte kan mäta.

Just tungmetaller och andra spårämnen är väldigt lätt att det överdoseras och det ansamlas med tiden då inte allt tas upp av koraller och djur, vips så är en krasch ett faktum.

Doserar man det så ska man börja med en väldigt liten dos, och vara konsekvent med den dosen över en längre tid och se hur karet reagerar.

Jag körde med TM's balling spårämnen i mitt gamla kar, det var väldigt nära att det gick åt skogen då jag följde anvisningarna på flaskorna, vilket visade sig vara på tok för mycket till mitt kar.

Så nej, om karet mår bra så häll inte i massa mirakelmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...