Gå till innehåll

Lite LED hjälp med placering av dioder


maxium

Rekommenderade inlägg

Hipp

Skulle vilja ha lite synpunkter på placering av dioderna... Hela plattan är en kylfläns så det går att placera dioderna hur man vill.

Dioder

14st Royale blue 10w

10st VB 420nm 3w

10st RGBA 10w

4st RGB 40w

4st Dreamchip 100w (De går inte att flytta )

Några dioder som ska bort eller läggas till?

/Nissen

post-1975-14468932661653_thumb.jpg

post-1975-14468932661942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariumet är rätt högt 76cm i vatten nivå (730l). Det behövs en del watt för att komma ner på botten på karet. Men man behöver inte maxa ljuset.

Bättre att driva dem på lägre effekt än vad de är gjorda för.

Har redan de mesta av komponenterna.

Det är mest spridning och färgshemat på leden som är intressant och skulle uppskattas om ni hade åsikter om..

För med dessa led så får jag

Red 625nm

Green 523nm

Royale Blue 455-465nm

Amber 590 nm

Uv 420nm

White 15000K

White 10000K

Har 16000k 10 watt liggade också.

Bilder på rampen och karet

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45802-Planeringstr%E5d-%96-Maxiums-Corner-Pentagon-Aquarium&p=562651&viewfull=1#post562651

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45802-Planeringstr%E5d-%96-Maxiums-Corner-Pentagon-Aquarium&p=582934&viewfull=1#post582934

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först - det lasset skall du definitivt köra utan linser :) Kanske undantaget de kluster som sitter närmast frontrutan. Snava linser där och du undviker för mycket ljus på framsidan (minskar rengöringsbehovet). DC kan du nog köra utan linser (även om det är 76 cm djupt - om du väljer linser 90 grader då) men de främre klustren kanske du skall ha det på. Du har åtminstone två uppsättningar av tänk som du kan köra ensamt eller i kombination. Jag tror inte din tanke är att köra allt på maxeffekt utan just - när du nu bygger utnyttja all tänkbar kunskap för att framtidssäkra. En våglängd som du inte har i denna uppsättning är 495 - kanske skall du byta ut några 420 nm mot 495. Dreamchippet har 10 st 420 och 10 st 430 nm i mittenkanalen och den kanalen tänder inte upp de vita kanalerna speciellt mycket.

Placering verkar ok

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först - det lasset skall du definitivt köra utan linser :) Kanske undantaget de kluster som sitter närmast frontrutan. Snava linser där och du undviker för mycket ljus på framsidan (minskar rengöringsbehovet). DC kan du nog köra utan linser (även om det är 76 cm djupt - om du väljer linser 90 grader då) men de främre klustren kanske du skall ha det på. Du har åtminstone två uppsättningar av tänk som du kan köra ensamt eller i kombination. Jag tror inte din tanke är att köra allt på maxeffekt utan just - när du nu bygger utnyttja all tänkbar kunskap för att framtidssäkra. En våglängd som du inte har i denna uppsättning är 495 - kanske skall du byta ut några 420 nm mot 495. Dreamchippet har 10 st 420 och 10 st 430 nm i mittenkanalen och den kanalen tänder inte upp de vita kanalerna speciellt mycket.

Placering verkar ok

MVH Lasse

Har köpt ställbara linser till dreamchipen.. 90°-120° Beam Angle Adjustable LED som jag tänkte använda. Det är också lite för att skydda chipen från saltstänk m.m.

https://www.saltvattensguiden.se/foru...l=1#post553871

Målet är att kunna köra utan lins eftersom rampen kommer att ligga ca 100mm över vattenytan. Har också införskaffat spegelplexi som refektor för att få ner så mycket ljus som möjligt och därmed få lite bättre blandning och mindre förlust av ljuset.

Man kanske ska prova vinkla in de främre led lite så de kommer från framrutan.. Annars får man som lasse sa att sätta någon lins. Tro jag gör någon form av förbredelse på dem så man kan ändra det sen om det inte blir bra. :)

Har provat 495nm i ett test innan tyckte faktisk att det blev lite skillnad.. Man kanske ska sätta upp en uppstättning av dem med. Kan lika bra behålla de andra och lägga till en slinga till. :)

Så kan man stänga ner DC helt på kvällen. De är ju inte helt gratis de där och jag har bara ett i reserv och man vet inte hur det blir i framtiden i heller.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45802-Planeringstr%E5d-%96-Maxiums-Corner-Pentagon-Aquarium&p=563361&viewfull=1#post563361

Vet inte om man ska förbereda en slinga för 570 nm som lasse tog upp innan i en annan tråd.Har inte hitta några intressanta chip än men man kan ju planera en placering redan nu kanske?. Vad tycker ni??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det röda finns redan i detta chip och med det så slipper jag risken få disco i akvariumet. Och det röda har stor förmåga att lysa igenom de andra färgerna. Så mer rött går inte att lägga i rampen. Och med rgba chipen så kan jag balansera bort mycket av det plus jag har inte höjden att få till en bättre blandning på färgerna. Får kompromissa lite.

Men eftersom de andra är blåa och sitter i kluster så tror/ser det inte ut att få disco pga att som sagt de är blåa.

RGB-led

http://se.mouser.com/ProductDetail/LED-Engin/LZC-B3MA07/?qs=sGAEpiMZZMtKo6xK7%252bVI1lTmE4CYDGzDlqoP9yx7Q2I%3d

Provade göra en ring av led och satt en massa olika färger och det blev kanon att lysa upp vardagsrummet.. Blev precis rätt ljus. Men om det kom något framför lampan så blev det en skugga med alla led färger. Så därför försöker jag hålla mig till RGBA+Blått..

Bild på 80-tals disco. Snyggt blir det på kamera men om man hade kollat på det en längre tid så hade man nog legat på golvet o skakat :)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45802-Planeringstr%E5d-%96-Maxiums-Corner-Pentagon-Aquarium&p=563361&viewfull=1#post563361

Ps... All kritik är bra kritik så man får fundera om man har tänkt rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det röda har stor förmåga att lysa igenom de andra färgerna.

Ja, det är därför man brukar använda 660 nm rött i kombination med 495 nm (grön-blå) och 475 nm (blå) så att man balanserar upp det röda.

Vore intressant att höra hur dina RGBA-LED:en upplevs över akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ochså det hade funkat fint om det hade varit ett ledchip. Men eftersom höjden på rampen spelar roll så tror jag att man inte kommer att få en jämn spridning. Kanske om man hade vinklar alla chipen mot en punkt eller olika linser så hade det funkat men som sagt så har jag inte höjden för det ska funka. Men det har jag har inte provat med vinklade eller linser bara med att sätt dem i en ring och det blev hlet knass :)

Lasse har redan provat några. Det kommer att ta mig 1-2 månad innan ljuset startas. Men kommer att lägga upp en massa bilder om det sen.

Lasses tråd

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?15770-Lasses-Red-Sea-Max&p=583295&viewfull=1#post583295

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också RGBA chipet och det är väldigt trevligt.

Inga olikfärgade skuggor alls och lätt att få till ljuset helt utan störande röda kulörer.

Är än så så länge grymt imponerad av chipet och då har jag bara hunnit testa ett par kvällar.

Kör bara 2 RGBA-chip och resten 3w mellan 410-495.

Är supernöjd med den kombon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat med LedGroupBuy´s Ocean White som just har de våglängder som du nämnde Peter. Både de som man inte kan styra individuellt och de som man kan styra individuellt. De är lite för långt ifrån varandra och jag upplevde inte att det var lätt att balansera. Chippet som vi hittat nyss kommer från LED ENGIN och är framtagit för proffs tillämpningar av RGB och RGBA tekniken. I princip är RGB chippet 4 röda på mellan 618 -630 nm, 4 gröna på 525-530 samt 4 blåa på 453-460nm. RGBA chippet innehåller 3 röda, 3, gröna, 3 blåa samt 3 amber 590-595 nm. Chippen är konstruerade som ett multichip, dvs de olika LED sitter tätt ihop. 12 LED ryms på en cirkel som är 8,2 mm i diameter och är placerade på ett PCB som är 9,5*9,5 mm. Det sitter en kupollins över som sprider 120 grader. En kanal för varje våglängd. RGB har 3 kanaler och RGBA har fyra kanaler Färgblandningen blir i stort sett total - inga flerfärgade skuggor närmare än 2 cm under linsen. Jag upplever att det är väldigt lätt att ställa in färgblandningen. Det är ett Killer chip tycker jag.

495 nm har en viss betydelse eftersom det finns fluorescerande proteiner som just använder de våglängderna. Jag kör dock inte med den våglängden just nu. 570 är svårt att få tag på och när jag pratade om det så var det i stället för 590 nm. Här är det också fluorescensen det handla om - ett protein med max på 570 men även fungerar under 495.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inget om led utan har haft hjälp av folk här på nätet gör att bestämma mig vilken combo jag skulle skaffa och det jag har lärt mig är att någon gång måste man bestämma sig eftersom utvecklingen går så snabbt och velar man så kommer man aldrig till skott. Jag bestämde mig och kör på det och tänker inte på något annan lösning eller om någon annan cobo skulle bli bättre för då hade jag blivit helt galen.

Förresten så seger ditt hemmabygge grymt ut och kommer säker att bli riktigt bra när du har det ingång oavsett vilken combo du väljer.

//christoffer

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog alltid finnas ett bättre sätt att lösa det på...

En väg mot den ideala lösningen är ett multichip som till skillnad från det såkallade dreamchipet innehåller alla de våglängder man vill ha och som dessutom placerar färgerna i en mixad matris istället för diskreta rader med varje färg... Men idagsläget är det ingen tillverkare som erbjuder detta...

En annan intressant väg framåt är den som Orphek valt... Att med hjälp av olika fosfosblandningar på blå och Violetta LED skapa LED med skräddarsydda spektrum... Deras wide spectrum red och wide spectrum blue är läckra... Tyvärr finns inget liknande på marknaden att köpa för oss att använda till DIY projekt... Det finns fosforblandningar att köpa men jag vet inte hur realistiskt det är att som hobbyist applicera detta framför LED...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog alltid finnas ett bättre sätt att lösa det på...

En väg mot den ideala lösningen är ett multichip som till skillnad från det såkallade dreamchipet innehåller alla de våglängder man vill ha och som dessutom placerar färgerna i en mixad matris istället för diskreta rader med varje färg... Men idagsläget är det ingen tillverkare som erbjuder detta...

är ju ingen fena på det där med led, men är inte det här något åt det hållet?

http://www.aliexpress.com/item/Led-aquarium-light-for-coral-DIY-50w-multichips-LED-aquarium-led-chip-best-for-fish-tank/1551086606.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett dessa från andra tillverkare också, så nog finns det, men frågan är vad som är "allt man vill ha"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grunden bakom det sk Dream Chippet är separata kanaler så att man kan ställa de olika våglängderna för sig. De vita kanalerna ger faktiskt de andra våglängderna så färgåterbildningen blir ganska bra med undantag av vissa ljusröda nyanser hos några speciella koraller. Jag har testat ett DC med röda LED (specialbeställt för test - finns nog bara 3 i världen). Mittenkanalen består av 10 st 630 och 10 st 660 nm:s LED) så vet jag att de reflekterande röda färgerna inte blir speciellt mycket bättre med rött i chippet. Ena sidan på mitt kar har detta chip. Jag är just nu på gång att byta ut andra sidans DC till ett liknande eftersom jag vill testa några teorier jag har. Slutsatsen är då att ljust dessa ljusröda nyanser som DC-chippet inte ger är ett resultat av fluorescens. Det finns ett fluorescerande protein som har sin absorbanstopp på 570 nm och emitterar en foton på ca 615 nm. 570 nm 3 W är svårt att få tag på - görs bara i väldigt små serier och specialbeställningar men det har visat sig att energin i 595 nm räcker till för att få en emittering kring 615 nm.

Det finns en DC klon, Lumia 5.1 som innehåller alla våglängder som Peter efterfrågar men där har man envisats med att använda varmvita LEDs i den vita kanalen vilket gör att jag inte alls är nöjd med detta chip. Jag har en kanon färdig hemma som jag kommer att testa vad det lider.

Min erfarenhet är att om man skall köra RGB eller RGBA spåret så måste kanalerna vara individuella för varje våglängd - möjligtvis kan man köra blåa mellan 420 till 460 på samma kanal men 495 och våglängderna över måste vara individuella (595 och 630 går ev att köra ihop om man kan individuellt balansera dem - går att göra i Jannes68 styrning till hans PWM/1-10 V kort).

Går det att göra ett DC med dessa premisser. Några svårigheter. 595 och våglängderna över har mycket lägre FV än våglängderna under. Alltså måste de spridas ut jämt över kanalerna eller köras i separat kanal. Ett DC är ca 20*20 mm med 50 eller 100 LED innanför. Ett 100 LED chip kan man iofs göra med 10 kanaler om man vill. Man behöver fördela med eftertanke för att få det bra - men jag tror att detta kan gå rätt bra. Det måste dock göras tester och det är inte gratis att få tag på specialbeställningar även om man vet vad man vill ha. Jag är dock övertygad att multichiplösning på ett eller annat sätt är lösningen.

LED ENGINS kompakta lösning bygger på multichiptänket, multichippet i deras lösning består ju då av 12 individuella LED - ordnade i fyra kanaler. Man kunde ju tänka sig att de byggde ut det multichippet med ytterligare LED - 3 st 420, 3 st 445, 3 st 480 och 3 st 495 och då individuellt styrbara i 8 kanaler. LED ENGINS grundlösning är dock individuell styrning för varje LED så det tolv de har nu skulle ju kunna bytas ut olika LED och sedan göra ett PCB med 6 eller 12 kanaler. Men jag tror att marknaden för detta är väldigt liten om man inte drar in sötvattensvärden och växtodlingen. Framförallt tror jag inte DIY världen kan få fram ett sådant chip - däremot om Pacific Suns tänk går vidare (att utesluta vita LED) tror jag att någon av de stora tillverkarna kan göra något sådant.

Tänk ett 6 kanals LED ENGINE liknande chipp bestående av en kanal 420 och 430 nm (en LED av varje), en kanal 445 och 455 nm (en LED av varje), en kanal 460 och 470 nm (en LED av varje), en kanal 495 och 425 nm (en LED av varje), en kanal 495 nm (2 LED) och en kanal 630 och 660 nm (en LED av varje). Enligt vad jag vet nu så skulle detta chip vara det nya drömchippet :) det skulle också gå att använda till sötvatten och växter. Teknologin finns - vem vågar göra den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar om inte "Orphek DIF 100 XP" är en 100W variant av det där chippet med följande konfig: 60 st 18K white, 10 st 450nm blue, 10 st 430nm actinic, 10 st 410nm UV, 6 st 590nm orange, 4 st 660nm red...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du väljer en Ocean color white från ledgroupbuy så får du fler våglängder... Ett annat alternativ är motsvarande kombination med cyan, blue och deep red med en custom 3up luxeon rebel.

http://www.ledgroupbuy.com/ocean-coral-white/

http://www.ledsupply.com/leds/custom-3-up-luxeon-high-power-led

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...