saltatrox Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Har köpt kaliumsulfat hem för att höja mitt kalium värde.Är inte säker längre om jag skulle ha sulfat eller kaliumclorid.Eller går det lika bra med vardera.Han jag köpte det av kunde inte svara om det funka i saltvatten.Han håller bara på med växtakvarium i sötvatten.Men nu sitter jag här med ett kg kaliumsulfat och undrar om jag kan börja dosera ?Nån med erfarenhet ?MVH Thomas Citera
Andreas N Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Man kan lösa 110 gram i 1 liter vatten och anv man då 10ml så höjjer det kalium halten med ca 5mg/liter på 100 liter vatten.skillnaden mellan sulfat är mängden kalium det innehåller. Sulfaten ligger på precis under 50% och cloriden ligger la över 80% har jag för mig. Rätta mig om jag har fel. Stig i gemla säljer kalium clorid vet jag annars. Citera
Lasse Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Det går bra med vilket som men om du kommer att dosera under lång tid kan det vara klokt med jämna mellanrum skifta mellan kaliumsulfat och kaliumkloridMVH Lasse Citera
saltatrox Postat 21 februari 2014 Författare Postat 21 februari 2014 Ok. Tack Lasse för tippset.Ska beställa 1 kg clorid också Citera
Andreas N Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Anv du löptider till att höja Mg eller ca frekvent så behöver du ingen kaliumklorid. Citera
stigigemla Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Det finns ingen anledning att använda både kaliumklorid och sulfat. Kaliumförbrukningen är så låg att det spelar ingen roll.Däremot så bör du ju kolla att du inte har jordbrukskvalitet på kemikalierna. Citera
Andreas N Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Måste tillägga. Löptider skule vara klorider.. min mobil ändra ordet utan att jag observerade det.... Citera
irwin_fletch Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Kan du utveckla Andreas? Jag använder klorider till ballingen och får ofta dosera upp vb-vatten med ca och mgklorid pga att saltet inte håller vad det lovar. Trots detta mäter jag knappt 300 i kalium i karet. Jag har därför beställt Kaliumklorid för att höja. Citera
stigigemla Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Resonemanget bygger på vad naturligt saltvatten innehåller. Och det är ungefär 19 g klorid per liter och 2,7 g sulfat. I Ballingmetoden tillsätter man ju ämnen för att hålla vattnet i balans trots korallernas förbrukning. Är man petig då kan man tillsätta både klorid och sulfat.Men jag tycker resonemanget hackar lite. När vi har en tillverkare som missat i receptet finns det ingen anledning att tro att klorid - sulfatförhållandet är perfekt.Med tanken på att saltet skall lösa sig lätt bör kalcium tillsättas i form av klorid. (Kalciumsulfat - gips löser sig dåligt). Så att komplettera ett lågt kalciumvärde med kalciumklorid tycker jag är vettigt. När det gäller magnesium och kalium har vi ingen aning om det är sulfat eller klorid som tillverkaren missat. Jag röstar för att använda kaliumklorid som är 3 gånger mer lösligt än sulfaten. Rent bekvämlighetsskäl. Citera
saltatrox Postat 21 februari 2014 Författare Postat 21 februari 2014 Ja hade jag läst på lite till så skulle jag köpt kaliumklorid istället.Har redan fått upp mitt kalium värde på rätt nivå nu med sulfat.Det finns dem som säjer att man inte ska behöva dosera kalium om man gör regelbundna vatten byten.Men fakta är att jag inte är ensam att dosera mycket kalium.Kör med KZ skummare så den ska väll inte skumma ut kalium nått extra mycket ?#Thomas# Citera
irwin_fletch Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Borde väl vara så att vissa salter inte håller vad de lovar angående kalium. Därför så räcker inte vattenbyten för att hålla kalium på rätt nivå. Citera
stigigemla Postat 21 februari 2014 Postat 21 februari 2014 Kör du med zeolit så binder den lite extra kalium. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.